Ponad połowa Polaków deklarujących tegoroczny wyjazd wakacyjny, wybiera kurorty w kraju. Na popularności zyskują obiekty hotelowe, które proponują wysoki standard i turystykę doświadczeń, skutecznie odczarowując podróżowanie po Polsce. Mnożą się adresy komfortowych hoteli, które szykują oferty już nie tylko dla klientów premium.
Sezon wakacyjny już się rozpoczął. Według najnowszego badania „Plany Wakacyjne Polaków 2023”, przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance, na wakacje w tym roku wyjedzie 65 proc. Polaków. Większość z nich (56 proc.) stawia na rodzimą turystykę.
Ważny wyjątkowy charakter i klimat miejsca
Wiele zmieniła pandemia, która wywołała w nas obawę przez zagranicznymi podróżami, przez co zaczęliśmy chętniej poznawać własny kraj i odkrywać jego piękne zakątki. Doceniliśmy spontaniczne wyjazdy, wnikanie w głąb lokalnej kultury i smakowanie tradycji.
– Polacy na nowo rozkochali się w Polsce, a to czego doświadczają dziś w swoim własnym kraju pozytywnie ich zaskoczyło – zauważa Agnieszka Brzostek, właścicielka biura projektów AB Concept Design, specjalizującego się w architekturze obiektów segmentu hospitality & leisure. – Sama już dawno uległam tej modzie na Polskę, dlatego w AB Concept Design projektujemy tak, jak sami chcielibyśmy wypoczywać. Począwszy od kameralnych, butikowych obiektów w odrestaurowanych, zabytkowych budynkach po duże resorty, zawsze opieramy się o wyjątkowy charakter i klimat miejsca, a Polska to bardzo zróżnicowany kraj – zaznacza Agnieszka Brzostek.
Wakacje z gwiazdkami hotelowymi
W ślad za fascynacją turystyką w Polsce, przyszły wysokie stopy procentowe, za sprawą których wielu inwestorów przerzuciło się z mieszkaniówki na obiekty wypoczynkowe w formule hoteli i aparthoteli.
– Trend ten obserwujemy już od kilku lat, ale w ostatnim czasie zainteresowanie inwestycjami pod działalność hotelową znacznie wzrosło – ocenia Maciej Zuber, właściciel pracowni projektowej Archas Design w Bielsku-Białej, największego biura działającego na obszarze tzw. piątki beskidzkiej, która obejmuje atrakcyjne turystycznie gminy w Beskidzie Śląskim.
Niemal w każdej z nich realizowane są obecnie projekty Archas Design, począwszy od aparthoteli poprzez hotele po duże kompleksy hotelowo-rekreacyjne. – Na przykład w okolicy Milówki pracujemy nad koncepcją zespołu hotelowo-apartamentowego z całoroczną infrastrukturą turystyczną: basenami, strefą wellness, spa, salami konferencyjnymi, a nawet wyciągiem krzesełkowym – mówi architekt Maciej Zuber.
Z kolei nad samym Jeziorem Żywieckim dobiega końca budowa Laguny Beskidów, osiedla apartamentów przeznaczonych na krótkoterminowy wynajem. – Dziś już nie wystarczy zapewnienie ośrodka oferującego wyłącznie piękny widok na jezioro i góry. Zaprojektowane przez nas aparthotele zapewniać mają komfortowy pobyt, dlatego w nowej enklawie zaplanowaliśmy kryty basen, sale fitness, SPA a nawet jacuzzi na dachu jednego budynków – wylicza Maciej Zuber. – Inwestor postanowił również zagospodarować sąsiadującą z Laguną Beskidów wyspę, na której powstanie plaża, restauracja, place zabaw i przystań dla łodzi.
Turystyczny boom i rosnące zainteresowanie hotelami potwierdza Agata Szulc, CEO popularnego portalu rezerwacyjnego Travelist, który umożliwia rezerwację komfortowego wypoczynku w korzystnych cenach znacznie szerszej grupie osób, niż tylko zamożnym klientom. – Ostatnie lata pokazały, że planowanie wakacyjnych wyjazdów i podróżowanie rozumiane jako „oderwanie się” i zmiana otoczenia to wciąż bardzo silna potrzeba konsumentów. I to pomimo turbulencji, takich jak pandemia, wojna za wschodnią granicą czy nawet ostatnio inflacja i wzrost cen. Potwierdzają to dane GUS z sezonu wakacyjnego 2022 roku. Wtedy liczba turystów krajowych w bazach hotelowych przekroczyła 6,5 miliona. To więcej niż w 2021 roku, ale też więcej niż przed pandemią w 2019 roku – zaznacza Agata Szulc.
Przyznaje, że podróżnicze marzenia zderzają się z czynnikami makroekonomicznymi, ale Polacy nie rezygnują z wyjazdów, a co najwyżej skracają długość swoich pobytów lub szukają okazji cenowych.
Czas na odrobinę luksusu
Według Artura Koziei, biznesmena i dewelopera w branży hotelarskiej, na rynek turystyczny wbrew pozorom pozytywnie wpłynęła pandemia. – Sytuacja wywołała większe zainteresowanie Polską i krajowymi hotelami wśród naszych rodaków. Ja nazywam ten rozwijający się trend „rediscovery of Poland”. Polacy odkrywają swój własny kraj. Widzą, że jest coraz więcej obiektów oferujących wysoki poziom usług, z bardzo atrakcyjną ofertą spędzania wolnego czasu – mówi Artur Kozieja, podkreślając, że hotele to dziś już nie tylko świetny produkt wypoczynkowy, ale także inwestycyjny.
Jego spółka Europlan otworzyła niedawno wakacyjny resort z luksusowym spa i centrum konferencyjnym Radisson Blu Resort & Conference Center, Ostróda Mazury, w kwietniu gości zaprosił też do pięciogwiazdkowego Pałacu Pakoszów – butikowego hotelu w Karkonoszach.