REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

PIERWSZY ROK E-KONTROLI W SPPN. AUTA 10 RAZY SKUTECZNIEJSZE NIŻ PIESZE PATROLE

Strona główna Infrastruktura PIERWSZY ROK E-KONTROLI W SPPN. AUTA 10 RAZY SKUTECZNIEJSZE NIŻ PIESZE PATROLE

Dzięki e-kontroli, która działa już rok, dużo trudniej być w Warszawie kierowcą nieuczciwym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy białe auta z „trumną” sprawdziły ponad 1,3 mln parkujących samochodów.

7 stycznia ubiegłego roku po raz pierwszy na ulice warszawskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego wyjechały dwa białe, elektryczne nissany, które zaczęły automatycznie skanować tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych. Pod koniec wakacji dołączył do nich trzeci. W tym roku planujemy dokupić kolejne. Warszawiakom szybko spowszedniały dziwne pojazdy ze skrzynką na dachu (niektórym kojarzy się bagażnikiem, innym… z trumną), z której „wyglądało” oko kamery. Efekty były widoczne po pierwszym miesiącu. Jedno auto mogło skontrolować dziesięć razy tyle zaparkowanych samochodów, ile dwuosobowy pieszy patrol.

Pomysł warszawskiego start-upu (dziś już prężnej firmy) Smart Factor to innowacyjna technologia łącząca kamerę, laser i gps. Urządzenie przegląda tablice rejestracyjne zaparkowanych aut i porównuje z bazą pojazdów, których parkowanie jest opłacone. Wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale też markę auta i co do centymetra miejsce parkowania, oraz odległość od auta e-kontroli. Tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne miasta europejskie, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość. Z karą trudno dyskutować, bo każdy kierowca może na stronie ZDM sprawdzić – posługując się indywidualnym kodem z Dokumentu Opłaty Dodatkowej – dokumentację fotograficzną swojego wykroczenia.

Zamówienie dwóch aut, razem z osprzętem, oprogramowaniem, szkoleniem i utrzymaniem systemu przez 3 lata, kosztowało nas niecałe 2 mln zł. W połowie roku rozszerzyliśmy je o trzecie auto. W większości skorzystaliśmy z pieniędzy unijnych w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny. System jest tak ciekawy i dokładny, a jednocześnie na tyle innowacyjny, że o to jak funkcjonuje pytają inne miasta z Polski i spoza Polski, m.in. Wilno.

1,3 MLN SPRAWDZONYCH AUT

Przez miniony rok dwa, a potem trzy auta do e-kontroli w ZDMie przejechały ponad 68 tys. km i skontrolowały 1 342 313 parkujących pojazdów. Każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o wykluczenie tych kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji, albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu.

To skończyło się wystawieniem 165 722 Dokumentów Opłaty Dodatkowej. Czy to dużo? Przez cały 2019 rok – niepandemiczny – 25 pieszych patroli ZDM (czyli 50 osób zatrudnionych do tego celu) wystawiło 289 010 kar. I choć trudno ubiegłoroczne statystyki do czegoś odnieść, bo w trakcie 2020 r. zmieniła się wysokość kary, zmienił się obszar strefy, w połowie roku ZDM zaczął korzystać z trzeciego auta, a sama pandemia kompletnie zaburzyła ruch drogowy w Warszawie, szacujemy, że jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli.

Możliwość kontroli strefy znienacka więc się nam podwoiła, a dotychczasowi kontrolerzy coraz częściej trafiają za biurko i zajmują obróbką zdjęć z e-kontroli.

To szalenie ważne. Pierwszym etapem zapowiedzianych przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego zmian w warszawskiej polityce parkingowej było uszczelnienie strefy i eliminowanie nieuczciwych zachowań. Żeby strefa działała, kierowcy muszą mieć świadomość, że oszukiwanie nie ma sensu. Podwyższona we wrześniu kara za brak opłaty parkingowej (z 50 do 250 zł) sprawiła, że to się już nie opłaca. E-kontrola sprawiła, że szansa, iż ujdzie to na sucho, mocno się zmniejszyła. Wreszcie upust, jeśli chodzi o karę, pod warunkiem, że zostanie szybko zapłacona (170 zł zamiast wspomnianych 250 zł, jeśli ukarany zapłaci w ciągu tygodnia), powoduje, że nie musimy jej ściągać długimi miesiącami. Nieuczciwy kierowca sam ocenia czy opłaca mu się nie płacić i próbować reklamacji, czy nawet reklamować, ale wcześniej płacąc niższą karę. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane.

Ale białe samochody służą nam nie tylko do kontroli samej strefy. Są świetnym narzędziem np. do zbierania danych dotyczących zajętości miejsc parkingowych, co przydaje się np. przy analizach przed kolejnymi rozszerzeniami SPPN. Wyposażenie ich w połowie roku w system RFID pozwoliło na zdalne kontrolowanie aut, które parkują w strefie na podstawie kart N+ czy Kart Powstańca – czytniki samodzielnie wykrywają pozostawioną w samochodzie kartę parkingową. Niedawno na dachach samochodów pilotażowo zamontowano czujniki smogu, które będą na bieżąco zbierać dane o jego poziomie na ulicach Warszawy.

Auta e-kontroli nie wyprą całkowicie pieszych kontrolerów SPPN, bo są miejsca, w które trudniej im wjechać albo trudniej dojrzeć tablicę rejestracyjną. Ale to na nich w większości oprze się wyłapywanie „piratów parkingowych” i to one spowodują, że z czasem będzie ich coraz mniej.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Układają poszadki i sadzą drzewa. Plac Centralny nabiera docelowego kształu.

Prace przy budowie placu Centralnego przy Pałacu Kultury i Nauki wchodzą w kolejny etap. Właśnie rozpoczęło się układanie kamiennej nawierzchni w...

Ronaldo i Modrić na PGE Narodowym – komunikacja i zmiany w ruchu

Dwa kolejne mecze w ramach rozgrywek w Lidze Narodów UEFA rozegrają Biało-Czerwoni na PGE Narodowym. W sobotę, 12 października, podejmą Portugalię, a...

Varso z nową przestrzenią eventową z widokiem na panoramę Warszawy

Na 46. piętrze, wielokrotnie nagradzanego Varso Tower, najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej, wkrótce otwarta zostanie przestrzeń Varso 46. Z tej niespotykanej...

Warszawa, stolica zieleni. Swój dzień świętuje tu aż 9 milionów drzew!

Aż 40% powierzchni Warszawy stanowią lasy, parki, skwery i zieleńce, co przekłada się na doskonałe 10. miejsce wśród stolic Unii Europejskiej pod...

Nowa ulica w Śródmieściu oficjalnie otwarta. Wojciech Fangor oficjalnie patronem najdroższej uliczki w stolicy!

Dziś oficjalnie odsłonięto tablice z nową nazwą ulicy w ścisłym centrum Warszawy. Patronem uliczki jest artysta Wojciech Fangor To niespełna 300 metrowej...

Zabytek przy Filtrowej 69 odzyskuje swój blask!

Kilkupiętrowy budynek przy ul. Filtrowej 69 odzyskuje blask. Remontu jego elewacji podjęła się spółdzielnia mieszkaniowa i już widać efekty tych prac...

Polecane

Westfield Days – odkryj trendy, którymi możesz się dzielić w Westfield Mokotów

Lato powoli się kończy, ale na warszawskim Mokotowie nadal będzie gorąco. W ostatni weekend września w Westfield Mokotów odkryjesz najnowsze trendy w...

XVI WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już w ten weekend (21-22.09.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już szesnasta edycja...

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...