Nawet tysiąc miejsc parkingowych zniknie, żeby usprawnić ruch dla rowerzystów na Starym Mokotowie

Wczoraj ruszyły konultacje społeczne dotyczące projektu usprawnienia ruchu rowerowego na Starym Mokotowie. Do konsultacji społecznych przedłożono aż cztery warianty zmian. Ich wdrożenie może wiązać się z likwidacją nawet tysiąca miejsc parkingowych.

Ratusz opracował cztery warianty usprawnienia ruchu rowerowego na Starym Mokotowie. ztery warianty mapy wraz z opisami. Każdy z wariantów zawiera propozycje przebiegu tras rowerowych oraz związanych z nimi zmian w istniejącej infrastrukturze drogowej. Proponowane rozwiązania  mają pomóc poprawie bezpieczeństwa i usprawnieniu jazdy rowerem po Starym Mokotowie

Zmiany na Mokotowie są konieczne. Dzielnica nie ma dróg rowerowych na odcinku Starego Mokotowa i to właśnie tym obszarem zajeli się eksperci. W wariancie podstawowym niezbędny” zakłada likwidajcę zaledwie 204 (34,06 proc.) istniejących miejsc parkingowych. Likwidacji uległyby miejsca wzdłuż alei Niepodległości, Puławskiej oraz Ursynowskiej.

W tym rozwiązaniu planiści przewidują poprowadzenie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Niepodległości, co wiązałoby się z likwidacj 46 miejsc parkingowych. Samochody zniknęłyby też m.in ze wschodniej jezdni ulicy Puławskiej (101 miejsc). Koszt przygotowania i wprowadzenia tego wariantu to ponad 3,8 miliona złotych.

Każdy kolejny wariant jest rozszerzeniem wariantu podstawowego – „niezbędnego”. Wariant 2 „minimalny” oprócz ulic z poprzedniego objąłby również ulice: Kazimierzowską, Rakowiecką (łącznik pomiędzy Kazimierzowską i aleją Niepodległości), Madalińskiego. Zlikwidowane zostałoby 371 miejsc parkingowych (37,21 proc.). M.in. na ulicy Kazimierzowskiej zlikwidowano by 99 miejsc, a na ulicy Madalińskiego od al. Niepodległości do Św. Szczepana wszystkie. Koszt to ponad 6,8 miliona złotych.

Trzeci wariant zmian, który „rekomnedują” eksperci zakałada budowę pasa ruchu dla rowerzystów południową strona ulicy. Zmiany te udałobyt się wzdrożyć dzięki likwidacji miejsc postojowych po jednej stronie drogi. Wariant zakłada też uspokojenie ruchu na: Narbutta (od Puławskiej do Kazimierzowskiej), Wiktorskiej (od Wołoskiej do Kazimierzowskiej lub Puławskiej) i Ursynowskiej (od Niepodległości do Puławskiej). W tym rozwiązaniu eksperci zakładają likwidację 669 miejsc parkingowych.

Wariant nr 3.

Zakłada inwestycje z Wariantu 1, 2 oraz budowę infrastruktury rowerowej na ul. Dąbrowskiego. Dodatkowo zmiany w organizacji ruchu wynikające z uwarunkowań dodatkowych takich jak uspokojenie ruchu w obszarze szkół z minimalizacją wpływu na infrastrukturę. Proponowane jest wprowadzenie zmian w przekroju na ul. Dąbrowskiego, a dokładniej budowę pasa ruchu dla rowerzystów poprowadzonego południową stroną drogi. Tego typu zmiany odbyłyby się kosztem likwidacji miejsc postojowych po jednej stronie drogi. Uspokojenie ruchu zakłada się na: • ul. Narbutta (od Puławskiej do Kazimierzowskiej), • ul. Wiktorska (od Wołoskiej do Kazimierzowskiej lub Puławskiej), • ul. Ursynowska (od Niepodległości do Puławskiej). Dla wyżej wymienionych ulic proponowane jest wprowadzenie różnych form uspokojenia ruchu. Poza standardowymi narzędziami takimi jak: wprowadzenie ograniczeń prędkości, strefy tempo 30, czy progów zwalniających, sugeruje się zastosowanie innych metod uspokojenia ruchu na danych obszarach.

Rozwiązaniami jakie można by wprowadzić są przykładowo: • woonerf – obszar, w którym nacisk kładzie się na wysokie bezpieczeństwo takich uczestników ruchu jak piesi i rowerzyści, ogranicza się ruch pojazdów lub całkowicie się go zabrania, • szykany oraz tzw. „esowanie” toru jazdy – rozwiązania pozwalające na wymuszenie redukcji prędkości użytkowników pojazdów, 40 • zwiększenie przestrzeni dostępnej dla pieszych i rowerzystów – w celu zapewnienia lepszej widoczności i dedykowaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów np. poprzez ograniczenie liczby miejsc postojowych w obszarze. W ramach Budżetu Partycypacyjnego w 2015 roku zgłoszony został projekt pt. „Kontrapas wokół Skweru Słonimskiego”. Zakładał on zmiany w organizacji ruchu na ul. Narbutta, wokół Skweru Słonimskiego. Projekt nie został jednak wybrany w głosowaniu i co za tym idzie nie został zrealizowany. Koszt to prawie 8,5 miliona złotych.

W najbardziej radykalnym, czyli czwartym wariancie zmiany dotyczyłyby odcinki ulic: Narbutta (od Boboli do Kazimierzowskiej), Łowicka (od Dąbrowskiego do Rakowieckiej), Rakowiecka (od Kieleckiej do Niepodległości i od Kazimierzowskiej do Puławskiej), Wiśniowa (od Melsztyńskiej do Batorego), Starościńska, Rejtana (od Starościńskiej do Sandomierskiej), Bałuckiego, Różana (przed Króżańską do Puławskiej), Sandomierska (od Rakowieckiej do Olesińskiej), Chocimska (od Goworka do Willowej), Willowa (od Puławskiej do Chocimskiej).

Większość tych ulic jest jednokierunkowa i główne zmiany poolegałyby na wproadzeniu kontraruchu rowerowego oraz zmieniłby się sposób parkowania. Ogółem zniknęłoby 1068 miejsc parkingowych. Koszt przedsięwzięcia wyniósłby ponad 10,1 milionów złotych.

Konsultacje trwają od 3 do 24 listopada 2022 r.

Jak można wziąć udział w konsultacjach: 

Porozmawiajmy:

w punktach mobilnych

  • 4 listopada (piątek) 15:00 – 18.00, okolice ul. Puławskiej
  • 5 listopada (sobota) 11.00 – 14.00, okolice al. Niepodległości
  • 9 listopada (środa) 14.00 – 17.00, okolice ul. Kazimierzowskiej

podczas przejazdu rowerowego

  • 6 listopada (niedziela) 11.00 – 13.00, start przy Urzędzie Dzielnicy, ul. Rakowiecka 25/27

podczas spotkania informacyjnego

  • 8 listopada (wtorek) 17.00 – 19.00 w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży, ul. Tyniecka 40a

w punktach konsultacyjnych (plenerowych)

  • 14 listopada (poniedziałek) 14.00 – 17.00, w okolicy bazarku przy Wołoskiej 56
  • 16 listopada (środa) 15.00 – 18.00, w okolicy SGH przy Niepodległości 162
  • 19 listopada (sobota) 11.00 – 14.00, w parku Dreszera, przy placu zabaw

podczas dyżurów konsultacyjnych

  • w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży, ul. Tyniecka 40a
  • 15 listopada (wtorek) 16.00 – 19.00
  • 23 listopada (środa) 16.00 – 19.00

podczas spotkania on-line

  • 24 listopada (czwartek) o 17.30
  • na platformie ZOOM – możesz zabrać głos w dyskusji z fonią i wizją. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, napisz na mokotow.opinie@um.warszawa.pl. Link do spotkania oraz instrukcję prześlemy w mailu zwrotnym
  • na YouTube – możesz oglądać spotkanie i dyskutować na czacie

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Wszyscy wykładowcy ogłoszeni na Fotoforma Wedding & Family!

0
To będzie niesamowite wydarzenie, które zgromadzi topowych fotografów i filmowców z Polski i zagranicy! Wszyscy prelegenci już ogłoszeni, ale to nie koniec! Już niedługo ogłosimy warsztaty...
×