SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Metro “zszyje” Warszawę – wywiad z Rafałem Szczepańskim

Strona główna Promobaner Metro "zszyje" Warszawę - wywiad z Rafałem Szczepańskim
Rozmowa z Rafałem Szczepańskim – wiceprezesem BBI Development, współtwórcy Praskiego Konesera.

 

Coraz więcej miejsc w Warszawie jest przywracanych do życia w kompromisie historii z tym, co nowoczesne i dające nowe życie. Koneser jest chyba pierwszym takim obiektem?
Centrum Praskie Koneser to miejski kwartał – przykład wielofunkcyjnej architektury. Projekt kompleksu obejmuje adaptację zabytkowych postindustrialnych budynków fabrycznych dawnej wytwórni wódek i powstanie nowoczesnych obiektów harmonijnie wpisujących się w zabytkową tkankę. Już powstaje tu część mieszkalna i niedługo zaczną powstawać miejsca na handel, usługi oraz biura. Będzie to tętniące życiem miejsce w sercu historycznej Pragi.
Idę o zakład, że w ciągu kilku najbliższych lat będziemy mówić o tym fragmencie miasta jak o prawej części centrum Warszawy. Funkcjonalnie centrum Pragi jest ściśle związane z drugą stroną Wisły. Ulica Targowa będzie w przyszłości stanowić odbicie Traktu Królewskiego. To prawa i lewa komora jednego serca, które muszą ze sobą współpracować.

Co zrobić, żeby je scalić?

Inwestować, inwestować i jeszcze raz inwestować. Nadchodzą dobre czasy dla Pragi. Powstawanie Centrum Praskiego Koneser pokrywa się z bardzo ważnymi projektami realizowanymi przez stołeczny samorząd. Tuż po zakończeniu pierwszego etapu części mieszkalnej Konesera – na jesieni 2014 – otwarty zostanie centralny odcinek II linii metra. Podziemna kolejka „zszyje” Pragę ze ścisłym centrum stolicy – będzie pełnić funkcję aorty scalającej wspominane dwie komory serca. W kilka minut ze stacji Dworzec Wileński dojeżdżać będziemy do Powiśla, Nowego Światu czy Marszałkowskiej. Rocznie z budowanego odcinka korzystać ma ok 10 mln pasażerów. Tak jak Most Poniatowskiego stworzył Saską Kępę, tak centrum Pragi stanie się bardziej dostępne i atrakcyjne dzięki drugiej linii metra.
Porównując to, jaki wpływ miała budowa metra na Bielany – stołeczny ratusz prognozuje wzrost ilości firm na Pradze o ok. 25 proc., wzrost wartości nieruchomości – o ok 15 proc. i dzięki temu wzrost dochodów mieszkańców. Moim zdaniem są to prognozy ostrożne.
Swoje oblicze zmienić ma pl. Wileński. Są naciski społeczności lokalnej, by także ulica Targowa stała się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom – my takie postulaty bardzo popieramy.
Mniej więcej w tym samym czasie otwarte zostanie Muzeum Warszawskiej Pragi, a w 2015 powstanie Centrum Kreatywności Targowa.
Natomiast w 2017 gotowe będzie całe Centrum Praskie Koneser. To będzie istotny fragment tkanki miejskiej z 342 mieszkaniami (loftami i soft loftami), ponad 22 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni handlowej, na których powstaną, butiki, restauracje, punkty usługowe, i 22 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni biurowej. Amerykanie określają takie miejsca mianem „lifestyle center”.
Te wszystkie inwestycje przyciągną ludzi na Pragę – tych chcących tu pracować, jak i takich, którzy tu zamieszkają.
Jednak miasto nie może spocząć na laurach – potrzeba kolejnych inwestycji w przestrzeń publiczną, kolejnych instytucji miejskich, których siedziby będą ulokowane na prawej stronie Warszawy. Reszta przestrzeni zostanie wypełniona efektami działań wynikającymi z prywatnej inicjatywy – klient kupujący mieszkanie, przedsiębiorca, który buduje dom, czy firma, która inwestuje w biurowce. Dzięki temu Praga Północ stanie się dynamiczną częścią centrum Warszawy.

Czy metro uwolni inwestycje na Pradze?
Zdecydowanie – ale nie w taki sposób, w jaki dzieje się to na Woli. Przez lata Praga była niedoinwestowywana. Dzisiaj nie tworzymy jej od nowa, a jedynie otwieramy na nowo. Istnieje siatka ulic, są place, przestrzenie zieleni. Pamiętajmy, że to autentyczna część Warszawy – metro uwolni potencjał do jej rewitalizacji.
Na stołecznym ratuszu oraz inwestorach ciąży zatem odpowiedzialność – umiejętnego połączenia nowego ze starym, zabytkowym. Nie chodzi o petryfikowanie starego ani o stawianie jedynie nowej zabudowy. Potrzebny jest kompromis, który podkreśli walory autentycznej tkanki miejskiej, a jednocześnie dostarczy nowoczesną infrastrukturę do mieszkania, pracy czy spędzania czasu wolnego.
Czym będzie przyciągał Koneser poza walorami historycznymi i piękną architekturą?
Koneser nie będzie jedynie makietą, odpicowanym zabytkiem. Będzie tętnił życiem. Charakter społeczny tego miejsca jest niezwykle istotny. Stworzymy przestrzeń mixed-use – miejsce wielofunkcyjne, gdzie ludzie będą mieszkali, pracowali, robili zakupy, odpoczywali, przyjeżdżali w weekendy zjeść obiad z rodziną. Tereny Konesera zajmują 5 ha. To znacząca powierzchnia. Stare Miasto mieści się na obszarze 10 ha. Nie stworzymy zabudowy rozproszonej, pawilonowej, tylko zwartą, w której ludzie będą się przenikali. Wymieszaliśmy strukturę tego miejsca, żeby miało ono place, ulice, miejsca spotkań, handel, knajpy. Chcemy, aby mieszkańcy czuli, że to przestrzeń dla nich i korzystali z niej. Będzie to miejsce dla ludzi lubiących miasto i jego rytm.
Nie będzie to zamknięte osiedle z gigantycznym parkingiem dla samochodów. Cała wewnętrzna przestrzeń będzie zamknięta dla ruchu samochodowego i przyjazna dla pieszych i rowerzystów. Ochrona będzie dyskretna.
Czy będzie gdzie zaparkować samochód?
Tak, chociaż stawiamy na dojazd komunikacją miejską. Koneser znajduje się 300 m od stacji metra Dworzec Wileński. Z centrum miasta będzie można do niego dotrzeć w 10-15 minut. Z Woli i z Żoliborza czy Ursynowa –  maksymalnie w kilkadziesiąt minut. Nie będzie to hipermarket na peryferiach, z którego ludzie będą wyjeżdżali z trzema wózkami zakupów. Tu będą znajdowały się: food market ze zdrową, świeżą żywnością, butiki, galerie, sklepy, knajpy, usługi. Ludzie nie będą przyjeżdżać, żeby nakupić 30 kg karkówki na grilla, tylko nabyć różne fajne rzeczy, zjeść obiad, napić się, spotkać ze znajomymi czy rodziną.
Co trzeba zrobić, żeby przekonać większość warszawiaków, którzy mieszkają po drugiej stronie Wisły, że stolica leży na dwóch brzegach?
Nie boję się tych opinii. Wystarczy, by zaczęli odwiedzać Pragę. Przez długi czas patrzono na tę część Warszawy jak na „trójkąt bermudzki”. Przez brak inwestycji publicznych podupadała tkanka miejska. Dekret Bieruta powodował, że stan prawny wielu nieruchomości pozostawał nieuregulowany. Dla wielu Wisła była barierą nie do przekroczenia.
Ten stan odchodzi w przeszłość, a po otwarciu metra na Pradze to będzie zupełnie nowa historia. Inwestorzy to czują. Coraz więcej nieruchomości jest remontowanych przez nowych właścicieli. Miasto też chce być bardziej aktywne niż wcześniej – wiceprezydent Michał Olszewski finalizuje prace nad programem rewitalizacji Pragi i zaproponował wydzielenie w budżecie centralnym pieniędzy na jego realizację. Dotychczas ten obowiązek spoczywał na władzach dzielnicy, której możliwości finansowe okazały się zbyt małe.
Niewątpliwie metro przyśpieszy proces modernizacji Pragi. W ciągu najbliższych 5-10 lat w tej dzielnicy zajdą fundamentalne zmiany, przez co ma ona realną szansę stać się najatrakcyjniejszą w stolicy.
Rozmawiał Tomasz Reich
O rozmówcy:

Rafał Szczepański

wiceprezes BBI Development SA, podmiotu zaangażowanego w budowę m.in. Placu Unii, Rezydencji Foksal, Centrum Praskiego Koneser, Centrum Marszałkowska oraz Roma Tower. Rafał Szczepański jest także wiceprezesem firmy projektowej Juvenes-Projekt Sp. z o.o. oraz inicjatorem społecznej akcji reformy tzw. janosikowego „Stop Janosikowe”.

Wiadomości

Wola zmieni się w Mordor?

Służewiec biznesowy próbuje dotrzymać kroku warszawskiej Woli, która obrasta biurowymi wieżami. Warszawskie biura skupione są przede wszystkim w trzech...

Przy Wola Parku powstaną restauracje w starych szklarniach

Historyczne Ogrody Ulricha odzyskają swój dawny blask i staną się atrakcyjnym miejscem spotkań dla mieszkańców Warszawy. Rewitalizacja przestrzeni, obejmująca tereny parkowe oraz...

Nowe miejsce relaksu w Galerii Północnej

Mieszkańcy północnej Warszawy już od kilku dni mogą korzystać z profesjonalnych usług salonu dni mogą korzystać z profesjonalnych usług salonu kosmetycznego...

Kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych przy autostradach.

GreenWay Polska wybuduje stacje ładowania samochodów elektrycznych na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych przy autostradach A1, A2 i A4. W wyniku przetargu...

Dziś wielkie otwarcie Suntago

To było do przewidzenia. Na długo przed oficjalnym otwarciem Suntago Wodny Świat nie było biletów. Dziś największy zadaszony park wodny w...

Nowy pomysł na Ogrody Urlicha

Szwedzki inwestor Ingka Centres i pracownia architektoniczna WXCA przygotowały nową koncepcję na Ogrody Urlicha przy centrum handlowym Wola Park. To kolejne...

Polecane

Wygodniejsze kolejowe stacje i przystanki w Warszawie

Nowe windy, platformy, wiaty oraz tablice informacyjne – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort i dostępność kolei dla podróżnych ....

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...