SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Metro chce kupić 37 nowych pociągów elektrycznych

Strona główna Infrastruktura Metro chce kupić 37 nowych pociągów elektrycznych

Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na dostawę pociągów dla I i II linii metra. Pierwsze nowe składy przyjadą do stolicy w 2019 r.

Metro Warszawskie chce kupić 37 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu 53 miesięcy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy metro będzie mogło rozszerzyć zamówienie o kolejnych 8 składów.

e78c9dbdf51b9d03c87ff723d6268e48Podziemna kolej to najsprawniejszy rodzaj komunikacji w Warszawie, dlatego rozbudowujemy II linię metra i kupujemy dla niej pociągi – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent  m.st. Warszawy.  – Nowoczesne, zawaansowane technologicznie pociągi metra to niezawodność i komfort podróży dla pasażerów.

Oferty mogą być składane do 27 września 2017r. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są:
•    cena (50%),
•    zużycie energii elektrycznej (24%),
•    system utrzymania pojazdu (22%),
•    ekologia (4%).

Metro Warszawskie starannie przygotowało specyfikację techniczną i dokumentację przetargu. Specjaliści z metra zapoznali się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie pojazdów dla podziemnej kolei, przeanalizowali przetargi na tabor prowadzone w innych krajach, odbyła się seria spotkań z czołowymi producentami taboru. Metro Warszawskie współorganizowało także debatę „Tabor dla metra warszawskiego” podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Nowoczesna II linia wymusza nowy, technologicznie zaawansowany tabor. Pociągi będą jednoprzestrzenne czyli bez podziału na poszczególne wagony i pasażerowie będą mogli swobodnie przemieszczać się po całym składzie. To rozwiązanie sprawdziło się w metrze i zyskało akceptację pasażerów. W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem. Nowe pociągi będą mogły jeździć na obydwu liniach metra. Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych Metra Warszawskiego oraz dofinansowywany ze środków unijnych w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” (kwota dofinansowania 432 250 581,06 euro czyli ok. 2 mld złotych).

fb9a27d524a0b6aae431d2e0c61d73d4Metro Warszawskie eksploatuje obecnie cztery typy taboru. W sumie jest  75 pociągów (450 wagonów). Najstarszymi zestawami metra są pojazdy serii 81. Pierwsze pociągi zostały wprowadzone do eksploatacji w latach 1994 – 1997, w 2007 r. dodatkowo zakupiono partię trzydziestu pośrednich wagonów serii 81. W latach 2000 – 2005 zakupiono i wprowadzono do eksploatacji pojazdy typu Metropolis 98B. W tej chwili eksploatowanych jest osiemnaście sześciowagonowych pojazdów tej serii.
Kolejnym typem taboru Metra Warszawskiego jest zakupiona w latach 2008-2009 partia siedmiu sześciowagonowych pociągów unowocześnionej serii 81. Wagony zyskały nowy wygląd zewnętrzny, klimatyzację kabiny maszynisty, nowy wystrój wnętrza, wymuszoną wentylację przedziału pasażerskiego oraz wyświetlacze informacji pasażerskiej.
W październiku 2013 r. rozpoczęła się eksploatacja pierwszego, z 35 zakupionych, pociągu Inspiro. Składy produkowane były w Wiedniu i w Nowym Sączu. Wykonawca został wybrany w trybie przetargu nieograniczonego, w którym kryterium wyboru nie była tylko cena. Premiowane było także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu oraz ekologia. To pierwszy typ pociągu, w którym zastosowano jednoprzestrzenność. Inspiro jeżdżą na I i II linii metra.

Foto: Alstom Polska

Wiadomości

Ogromny smog dusi Warszawę!

Epidemia nie odpuszcza, ale jeszcze bardziej niebezpieczny dla mieszkańców Warszawy jest smog. Dziś najbardziej dusi się stolica.

Nie żyje Krzysztof Penderecki

W niedzielę 29 marca po długiej i ciężkiej chorobie zmarł prof. Krzysztof Penderecki – Wielki Polak, wybitny twórca, humanista, jeden z najbardziej...

Zamknięte Łazienki Królewskie i Pałac w Wilanowie

W związku z rozprzestrzeniającym się koronawirusem, Muzeum Łazienki Królewskie oraz Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zostały zamknięte dla odwiedzających....

Lime wycofuje się z Polski

Jeszcze rok temu elektryczne hulajnogi cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród użytkowników. Wszystko wskazuje na to, że epidemia koronawirusa to zmieni....

Forest wyrósł z ziemi!

Prace na budowie kampusu biurowego Forest idą pełną parą. HB Reavis ruszył z budową kondygnacji naziemnych. ...

Włókiennicza w Łodzi idzie do remontu!

Trwają prace remontowe wewnątrz kamienic oraz na podwórkach przy ul. Włókienniczej. Pierwsze efekty już widać. A co z fasadami? Ogłoszony został...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...