Latem zamknięta dla tramwajów będzie ulica Królowej Jadwigi od Górnej Wildy do Ronda Rataje. Naprawa zaniedbanych przez lata torów ma zakończyć się do 31 sierpnia br. Pojawią się też nowe wiaty przystankowe i elektroniczne tablice informacyjne.
W sobotę, 24 czerwca, rozpocznie się kolejny z zaplanowanych na ten rok remontów. Do końca wakacji zmienionymi trasami będą kursować linie tramwajowe: 2, 7, 9, 15 i 20. Zawieszone zostanie kursowanie linii numer 6, 12 oraz 18, a uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa T6.
– Aby remonty były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów w miarę możliwości w jednym terminie wykonywane są wszystkie prace mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. – mówi Henryk Spychalski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Podobnie będzie w przypadku prac zaplanowanych w rejonie ul. Królowej Jadwigi. Ten długi odcinek jest istotny dla układu linii komunikacji zbiorowej miasta Poznania, dlatego przeprowadzimy go w wakacje, kiedy zmniejszony jest ruch. – stwierdza Spychalski.
Remont przeprowadzany jest głównie z uwagi na zły stan techniczny torowisk. Sprawna sieć komunikacyjna musi być utrzymana, a brak remontów mógłby grozić częstymi, doraźnymi naprawami.
– Torowiska, którymi zajmiemy się w tym roku od dłuższego czasu nie przechodziły żadnych większych remontów. To na moście Królowej Jadwigi ostatni raz było naprawiane w połowie 90., natomiast pomiędzy AWF a Górną Wilda – w latach 80. – informuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTM. – Prace na ul. Królowej Jadwigi można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to naprawa torowiska na moście Królowej Jadwigi. Drugi – przebudowa torowiska od węzła AWF do węzła Górna Wilda. – dodaje Łapszewicz.
Oba remonty zaczną się w tym samym czasie, ale plan jest taki, żeby prace na moście zakończyć do końca lipca i żeby przywrócić pełny ruch kołowy przez most na Warcie. Druga część remontu potrwa do końca wakacji. W ramach prac na samym moście wymienione zostaną szyny, ich mocowania, odtworzona nawierzchnia bitumiczna. W pracach przy drugim etapie wymieniona będzie całkowicie konstrukcje torów, sieć trakcyjna oraz część węzła rozjazdowego. W sierpniu rozpocznie się też trzeci etap prac, który zajmie się wymianą szyn łukowych i zwrotnic w kierunku ul. Strzeleckiej.
Ponieważ przy okazji remontu na Królowej Jadwigi odłączona zostanie sieć i nie będzie zasilania na Górnej Wildzie, to jednocześnie zbudowane zostaną przystanki wiedeńskie na tej ulicy – przystanek Różana. Powinny one znacząco podnieść wygodę wsiadania i wysiadania z tramwajów osobom starszym, mniej sprawnym oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Po zakończeniu prac podniesie się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przystanki „Półwiejska” oraz „AWF” wyposażone zostaną w Tablice Informacji Pasażerskiej.
– Pasażerów, którzy zwykle przemieszczają się między wschodnią a zachodnią częścią miasta tramwajami linii 6, 12 i 18, dla których przystanki przy ul. Królowej Jadwigi nie są przystankami docelowymi, zachęcamy do korzystania z tramwajów kursujących przez most św. Rocha, czyli liniami 5, 13 i 16. – tłumaczy Łukasz Łochowicz, kierownik wydziału utrzymania torów i dróg MPK Poznań. – Linie numer 13 i 16 będą wzmocnione, dzięki czemu tramwaje na przystankach położonych przy trasie przez most św. Rocha pojawiać się będą średnio w dni robocze do godz. 19.00 co 3 minuty, wieczorami i w weekendy średnio co 4 minuty, a w niedziele do godz. 9.30 – średnio co 6 minut. Wzmocnienie trasy przez Most Rocha ma też wspomóc rejon ul. Strzeleckiej. Pasażerów z rejonu Górnej Wildy zachęcamy do korzystania z linii nr 2, 9 i 10 kursujących przez Wierzbięcice. – proponuje Łochowicz.
– Wzorem lat ubiegłych tuż przed zbliżającym się terminem remontu będziemy rozdawać pasażerom na Królowej Jadwigi ulotki ze schematem sieci i podstawowymi informacjami, które powinny ułatwić przez te dwa miesiące poruszanie się po mieście. – informuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.
W 2017 roku na odnowę torowisk i infrastruktury energetycznej zarezerwowano ok. 24 mln zł, a remont na ul. Królowej Jadwigi pochłonie 9 mln zł z tej kwoty. Duża skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego przez władze Miasta Poznania.
Przebieg linii tramwajowych od 24 czerwca do 31 sierpnia br. (pogrubieniem zaznaczona zmiana trasy):
Linia nr 2: OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Towarowa – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC
Linia nr 6: Linia zawieszona
Linia nr 7: MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Reymonta – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9: PIĄTKOWSKA – Trasa Winiarska – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Towarowa – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC
Linia nr 12: Linia zawieszona
Linia nr 13: Trasa bez zmian, dwukrotnie zwiększona częstotliwość
Linia nr 15: OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia nr 16: Trasa bez zmian, dwukrotnie zwiększona częstotliwość
Linia nr 18: Linia zawieszona
Linia nr 20: OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – MARCINKOWSKIEGO – pl. Wolności – Fredry – Roosevelta – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Aby ułatwić pasażerom podróżowanie uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T6. Autobusy te będą kursowały w godzinach szczytu komunikacyjnego co 5 minut.
Linia T6: DWORZEC ZACHODNI – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE