Nowy tramwaj typu 128N Jazz DUO – pierwszy z 50, wyprodukowany przez firmę PESA Bydgoszcz SA, 21 listopada wyruszył na stołeczne ulice wraz z pasażerami.
Tramwaje typu 128N Jazz DUO to nowa jakość podróżowania ulicami Warszawy. Mając na uwadze oczekiwania pasażerów, stale podwyższane standardy Spółki oraz, przede wszystkim, wygodę i bezpieczeństwo użytkowników, Tramwaje Warszawskie wyszły temu naprzeciw i zakupiły kolejne 50 sztuk nowoczesnego taboru.
Tramwaje te charakteryzuje, przede wszystkim, nowoczesność oraz funkcjonalność. Jednym z naszych głównych priorytetów było uwzględnienie potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się: na wózkach, osób niewidomych bądź niedowidzących, starszych, a także tych podróżujących z dziećmi lub
z bagażami. Dlatego, przy projektowaniu nowego typu tramwaju, zastosowana została niska, całkowicie płaska podłoga w całym pojeździe – bez pofalowania w strefach, gdzie zainstalowane są wózki wagonowe, niskie wejścia, wyznaczone siedzenia, przestrzeń na wózki oraz bagaż. Do dyspozycji podróżujących oddajemy rampę wjazdową oraz dźwiękowe sygnalizowanie funkcji. Na prośbę naszych pasażerów, siedzenia będą ustawione przodem, bądź tyłem do kierunku jazdy, a nie pod kątem.
Kluczowym kryterium były także rozwiązania, które zapewniają bezpieczeństwo, zarówno podróżującym,jak i bezpieczeństwo motorniczego: „Jedną z kluczowych decyzji było odejście od najbardziej typowej, pochylonej, aerodynamicznej linii czoła, na rzecz kształtu bardziej odpowiedniego dla pojazdu miejskiego. Dzięki zaproponowanej formie uzyskaliśmy szeroki, panoramiczny i bardziej bezpieczny zakres widzenia. Motorniczy wizualnie jest cofnięty w głąb kabiny i zabezpieczony dodatkowymi, wyraźnie widocznymi przęsłami wzmacniającymi słupki. Taka forma czoła powoduje większe ocienienie kabiny, poprawia widoczność i komfort cieplny (bardziej wydajne działanie klimatyzacji)”, podkreśla dr Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa, PESA Bydgoszcz SA. Ponadto, tramwaje typu 128N są także bardziej ekonomiczne w eksploatacji, ponieważ zostały wyposażone
w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pokładowy zasobnik energii, który pozwoli na gromadzenie energii odzyskiwanej w trakcie hamowania.
Fakt, iż są dwukierunkowe pozwoli na korzystanie w większym stopniu z sieci tramwajowej podczas remontów i modernizacji oraz budowy tras, ponieważ tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje klasycznej pętli tramwajowej do zmiany kierunku jazdy. Tramwaje Warszawskie posiadają już 6 takich tramwajów, które doskonale spełniają swoją rolę.
Mamy przekonanie, iż oddajemy do dyspozycji warszawiakom tramwaj, będący połączeniem nowoczesności, funkcjonalności, bezpieczeństwa, który odpowiada najnowszym trendom stylistycznym i technicznym oraz wieloletnim doświadczeniom zdobytym podczas eksploatacji pojazdów w stolicy.
Zakup 50 tramwajów niskopodłogowych typu 128N stanowi realizację części projektu pn.: „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”.
foto: Tramwaje Warszawskie
Wszystkie nasze artykuły znajdziesz na Twitterze.
Jesteśmy też na Facebooku. Dołącz do nas, dyskutuj i dziel się opiniami.