Grupa Empik z rekordowym GMV za 2024 rok. 

Grupa Empik zakończyła 2024 rok z rekordowymi wynikami finansowymi — wartość sprzedaży (GMV) wzrosła o 15% rdr. do 4,2 mld zł, a zysk EBITDA osiągnął 311 mln zł. Dzięki dynamicznemu rozwojowi kanału marketplace, inwestycjom w technologie i rozbudowie oferty lifestyle’owej, Empik umacnia pozycję lidera sprzedaży omnikanałowej w Polsce.

W 2024 r. Grupa Empik koncentrowała się przede wszystkim na dalszym rozwoju omnikanałowego ekosystemu: sieci salonów stacjonarnych i platformy Empik.com, ze szczególnym naciskiem na Empik Marketplace, omnichannelowe usługi i silniki monetyzacyjne.

Empik.com to dziś silny gracz e-commerce’owy, o ugruntowanej pozycji w czołówce polskich marketplace’ów. Platforma zakończyła rok w TOP4 największych platform pod względem liczby realnych użytkowników (Mediapanel PBI/Gemius, grudzień 2024). Udział sprzedaży online w GMV Grupy w 2024 roku przekraczał 50 proc., a za ponad 40 proc. całej sprzedaży Empik.com odpowiadał właśnie kanał marketplace (3P).

Grupa kontynuowała także rozwój w kierunku multikategoryjności, nadbudowując dalej kulturalne DNA różnorodną ofertą z ponad 20 kategorii produktowych. Rozszerzanie oferty w kategoriach lifestyle’owych pozostaje jednym z filarów strategii i kluczowych czynników napędzających wzrost częstotliwości zakupów i wartości koszyka. W 2024 roku udział przychodów z tych kategorii osiągnął 50 proc.

Wszystko to sprawia, że poprzez sieć salonów, platformę Empik.com i aplikację mobilną ponad 10 mln Polaków rocznie dokonuje zakupów o wartości przekraczającej 4 mld PLN.

– W 2024 r. po raz kolejny pokazaliśmy, że nasz model biznesowy jest nie tylko stabilny i odporny na zmienność rynku, ale także silnie wzrostowy. Postawiliśmy na rozwój tego, co potrafimy najlepiej – synergię kanałów w naszym unikatowym omnichannelu, rozwój modelu marketplace, dalszą rozbudowę i zróżnicowanie oferty, w tym nowe marki własne i oczywiście bliskość relacji z klientem. To wszystko zaowocowało kolejnym imponującym wynikiem – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik i dodaje: Mamy jednak apetyt i potencjał na znacznie więcej, dlatego w 2025 rok weszliśmy z ambicją dalszego skalowania naszych przewag, szczególnie w segmencie marketplace, gdzie w tym roku sięgniemy po jeszcze większy kawałek rynku, przekraczając 1 mld GMV tylko z tego kanału.

W minionym roku platforma Empik.com zanotowała niemal 30 proc. wzrost, kilkukrotnie przewyższając tempo wzrostu całego rynku. Wyraźnej poprawie uległy wszystkie kluczowe metryki, takie jak ruch, konwersja i średnia wartość koszyka.

Kanał marketplace (3P) zanotował dynamikę sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 60 proc. rdr. Wraz z dołączeniem do Empik.com kolejnych sprzedawców (+50 proc. vs. 2023), liczba dostępnych ofert wzrosła o mocne 65 proc. rdr. W 2024 roku zrealizowano także szereg inicjatyw, które pozwoliły przyśpieszyć ten wzrost i poprawić rentowność. To m.in. rozwój programów monetyzacyjnych oraz nowej usługi dostaw do salonów Empik dla oferty sprzedawców marketplace, a także Empik Outlet – sprzedaż produktów z drugiej ręki, używanych i odnowionych, w kategoriach takich jak książki, zabawki czy elektronika. Wszystko to sprawiło, że kanał marketplace osiągnął w 2024 r. pozytywną kontrybucję do EBITDA Grupy i wkracza w fazę dalszego szybkiego i rentownego wzrostu.

Drugim kluczowym czynnikiem digitalowego wzrostu Empiku był rozwój aplikacji mobilnej. Liczba aktywnych użytkowników przekroczyła 3,4 mln. W rozwoju aplikacji Empik koncentrował się m.in. na zaawansowanej personalizacji oraz dedykowanych mechanizmach promocyjnych i cenowych. Doceniła to także branża – aplikacja Empik otrzymała nagrodę Mobile Trends Awards 2024.

Kluczową rolę w rozwoju omnikanałowego ekosystemu Empiku niezmiennie odgrywają salony stacjonarne. Sieć fizyczna w 2024 roku zanotowała stabilny wzrost sprzedaży. Na mapie Polski pojawiły się 24 nowe salony, z czego 11 stanowiły sklepy w retail parkach, 8 w galeriach handlowych oraz 5 w lokalizacjach ulicznych. W efekcie sieć zamknęła rok liczbą 370 sklepów. Najmocniej rozwijanym konceptem w 2024 były formaty salonów małych i mini.  Zwieńczeniem 2024 roku w ekspansji było otwarcie trzypiętrowego, flagowego salonu Empik Marszałkowska, w zrewitalizowanym pawilonie dawnej Cepelii, o łącznej powierzchni blisko 1300 mkw. 

Skuteczna strategia multikategoryjności

W 2024 roku Empik kontynuował rozbudowę oferty produktowej. Mocne dwucyfrowe dynamiki w minionym roku notowała m.in. kategoria zabawki, gaming czy dom i ogród, zarówno na Empik.com, jak i w sieci salonów. Wśród najszybciej rosnących kategorii można także wyróżnić segmenty lifestyle, muzykę i supermarket w kanale offline. Na Empik.com najmocniej wzrosły kategorie elektronika i AGD (odpowiednio +76 i +72 proc. rdr.) oraz zdrowie i uroda (+45 proc.). Miniony rok to także stabilny omnichannelowy wzrost kategorii książki, która powiększyła się o ofertę sprzedawców marketplace, również z segmentu książki używanej.

W 2024 r. Empik kontynuował także rozwój portfolio marek własnych, m.in. w kategoriach gadżetów i dekoracji oraz sportu. Szczególny nacisk został położony na rozwój oferty prezentowej, której fundament stanowią marki Senses Story (dedykowana kobietom) oraz Empeak (adresowana do mężczyzn). W 2025 roku będą one sukcesywnie rozwijane o nowe linie produktowe.

Jednym z kluczowych projektów było również wprowadzenie nowej platformy komunikacji marki. Poprzez „Witaj w klubie” Empik jeszcze lepiej buduje świadomość multikategoryjnej oferty, wykorzystując analogie między różnymi „klubami” a misjami zakupowymi i kategoriami produktów.

Klient w centrum omnichannelu

Miniony rok w Empiku to także wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich. Ważnym czynnikiem wspierającym dalszą poprawę wartości klienta był wzrost liczby zlojalizowanych klientów w programie subskrypcyjnym Empik Premium. Liczba użytkowników płatnej wersji usługi wzrosła na koniec 2024 roku o 92 proc. względem analogicznego okresu w 2023 r.

Jak wynika z analiz marki, aż 75 proc. wszystkich klientów Empiku kupuje omnikanałowo i to właśnie usługi na styku kanałów online i offline cieszą się największym zadowoleniem klientów. W 2024 roku najlepiej ocenianą formą dostawy zamówień był właśnie odbiór w salonie Empik, zarówno w przypadku oferty własnej (1P), jak sprzedawców marketplace (3P).

W 2024 roku Empik umocnił także pozycję lidera rynku w obszarze satysfakcji klienta. Marka osiągnęła rekordowy, ponad trzypunktowy wzrost poziomu zadowolenia mierzonego wskaźnikiem NPS dla całej marki, chociaż już w poprzednich latach mogła się pochwalić wynikiem plasującym ją w rynkowej czołówce.

Kolejne ambitne cele

W 2025 roku Grupa Empik będzie kontynuować konsekwentną realizację strategii budowania wiodącego, multikategoryjnego gracza napędzanego omnichannel i love brandem.

Celem na 2025 rok jest dalsza poprawa rentowności i dwucyfrowy wzrost sprzedaży, którego głównym motorem będzie m.in. rosnący udział kanału marketplace: – Grupa Empik to bardzo przyszłościowy, unikatowy na rynku biznes. Nie ma drugiego gracza łączącego tak skutecznie omnichannel i multikategoryjną ofertę. Dodając do tego perspektywę, że w niektórych kategoriach dopiero się rozpędzamy, potencjał rozwoju całej Grupy jest ogromny. W kolejnych latach planujemy utrzymać tempo wzrostu na poziomie 15-20 proc., co oznacza, że wkrótce będziemy zwiększać sprzedaż o 1 mld PLN rocznie – podsumowuje Ewa Szmidt.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Wielka uczta muzyczna pod gołym niebem. III Festiwal Paderewski na Ujazdowie

0
Fundacja Ave Arte zaprasza na trzecią edycję Festiwalu Paderewski na Ujazdowie, który potrwa od 21 czerwca do 6 września 2025 roku. W każdą sobotę...
×