Drogowcy ogłosili przetarg na przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy, by za rok zapewnić optymalny dojazd kierowcom do nowego parkingu podziemnego. Projekt zakłada, że ul. Mazowiecka stanie się dwukierunkowa. Powstaną na niej też nowe przystanki autobusowe, a na skrzyżowaniu z ul. Kredytową piesi poczują się bezpieczniej.
Za rok otwarcie pierwszego płatnego parkingu podziemnego, ale drogowcy już teraz planują jak będzie zorganizowany ruch wokół pl. Powstańców Warszawy. Ponad rok temu ruszyła tam budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. To jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Kierowcy zyskają aż 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, dzięki czemu piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 r.

Drogowcy nie chcą czekać na zakończenie tych prac, by zmieniać okolicę. Dlatego właśnie ogłosili przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Działania ZDM są tak skoordynowane, by zakończyć prace jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudowana będzie sygnalizację świetlna na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy.

CO SIĘ ZMIENI?
Obecnie ul. Świętokrzyska na wysokości pl. Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy pl. Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę pl. Piłsudskiego). Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planowane jest wyodrębnienie dodatkowego pasu do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią.

Zmieniona będzie także organizację ruchu na ul. Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ul. Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. Drogowcy chcą, żeby ul. Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo powstaną na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji ma być uporządkowana przestrzeń na rozwidleniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ul. Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu.

Ponieważ bezpieczeństwo pieszych to jeden z priorytetów, planowana jest na ul. Mazowieckiej budowa dwóch azyli na przejściach. Dzięki temu przechodnie mieliby gdzie zaczekać, by bezpiecznie przekroczyć pełną szerokość jezdni. Jednocześnie wszystkie przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej zostaną doświetlone. W tym miejscu planowana jest też rozbiórka betonowa wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ul. Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie ul. Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta i Kredytową.
Budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego na pl. Powstańców Warszawy ruszyła w sierpniu ubiegłego roku. Zaplanowano tam 420 miejsc postojowych. Jedna trzecia z nich będzie objęta preferencyjną stawką przysługującą okolicznym mieszkańcom. Obiekt powstaje w formule koncesji. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości pokryje koszty inwestycji – szacowane na ok. 85 mln zł – i będzie eksploatować parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu. Otwarcie parkingu jest planowane na przełom 2024 i 2025 r.
FOT. ZDM