Szpalery drzew, stojaki na rowery, a także przestrzeń do wypoczynku z lokalami gastronomicznymi i usługowymi, które będą dostępne zarówno dla pracowników Varso Place, jak i mieszkańców Warszawy. Tak prezentuje się 200 metrowy odcinek przebudowanej ulicy Chmielnej.
Słowacki deweloper zobowiązał się do remontu 200 metrowego odcinka ulicy Chmielnej na całej długości kompleksu Varso Place. Remont ulicy prowadzono w ubiegłym roku zgodnie z ustaleniami Zarządu Dróg Miejskich, a także po konsultacjach ze wspólnotami.
Urządzenie 200 metrowego odcinka ulicy Chmielnej było dla inwestora dużym wyzwaniem. Ale już na etapie projektowania Varso 1 i Varso 2 projektanci z pracowni HRA Architekci zadbali o to, żeby nowa zabudowa tworzyła spójną całość. Stąd m.in. decyzja o tym, żeby dwie wieże Varso 1 i Varso 2 stanęły na kilkupiętrowym podium, którego ściany są obłożone kamiennymi płytami. W ten sposób architekci nawiązali do sąsiadującej zabudowy.
Czytaj także: Varso ma 200 metrów
Podczas wymiany nawierzchni odkryto, częściowo zachowaną przedwojenną kostkę, którą w porozumieniu z władzami dzielnicy wykorzystano jako nową nawierzchnię zatok parkingowych, tak aby podkreślić charakter ulicy Chmielnej. Do przebudowy wykorzystano również odkryte przedwojenne krawężniki.
Sporym wyzwaniem było dla architektów stworzenie przyjaznej przestrzeni nie tylko dla pracowników kompleksu biurowego, ale również dla sąsiadów. Stad decyzja o tym, żeby partery budynków były ogólnodostępne, a witryny handlowe i wejścia do lokali dostępne prosto z ulicy. Na szerokich chodnikach częściowo wyłożonych deskami z drewna naturalnego, tuż przed stworzonymi w budynkach podcieniami, pojawią się ogródki restauracyjne. Dzięki temu ulica nabrała miejskiego charakteru. Niewykluczone, że pasaż handlowy w Varso Place będzie tętnił życiem poza godzinami pracy biurowców.
Podczas remontu ulicy poza wymianą nawierzchni jezdni, chodników i budowy miejsc parkingowych spory nacisk posadzono na zieleń. Wzdłuż ulicy posadzono ponad 80 drzew sięgających nawet 10 metrów wysokości. Są to dorodne graby i dęby błotne. Po drugiej stronie jezdni pojawiły się lipy drobnolistne, a wzdłuż drogi wewnętrznej zasadzono szpaler czereśni. Zieleń jest obecna również na tarasach i dach Varso.
Przebudowa ulicy realizowana jest w uzgodnieniu z Zarządem Dróg Miejskich. Niestety, przebudowa ulicy Chmielnej nie odmieni całkowicie okolicy. Pod wielkim znakiem zapytania jest przyszłość działki należącej do PKP. Ogromny teren należący do kolejarzy ciągnie się wzdłuż całego kompleksu Varso Place od strony Alej Jerozolimskich aż do ronda Czterdziestolatka. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy Varso PKP miało szukać inwestora, który miał zrealizować kompleks biurowo – hotelowy o roboczej nazwie Centralna Park. Z tych planów nic nie wyszło i prawdopodobnie przez kolejne lata sąsiednia działka przy Varso Tower będzie straszyła dzikim parkingiem.
Po ukończeniu budowy Varso Tower duże drzewa też będą posadzone przy 310 metrowej wieży. To właśnie od strony ulicy Chmielnej panoramiczną widną, będą wjeżdżali turyści na tarasy widokowe. Prace przy budowie Varso Tower potrwają do końca przyszłego roku.
Tekst: Tomasz Reich, fot: Jakub Jurkowski /Light At Night
Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji? Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl