REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Można budować metro na Wolę. Miasto podpisało umowę z wykonawcą!

Strona główna Infrastruktura Można budować metro na Wolę. Miasto podpisało umowę z wykonawcą!

Dziś, 29 września podpisana została umowa na budowę zachodniego odcinka II linii metra – trzech stacji i tuneli na Woli. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na prace budowlane.

 

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Ta firma, w konsorcjum z dwoma innymi, wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już półtora roku. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”, które wygrało ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs.

 

Wola bliżej centrum

W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,4 km trasy  Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej – jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.

 

Budowa na Targówku

Trwa już budowa przedłużenia II linii z Dworca Wileńskiego w kierunku północno wschodnim. Powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka” (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Szwedzkiej; „Targówek” (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Trocka” (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Umowę z wykonawcą podpisano 11 marca, prace w terenie rozpoczęły się w końcu kwietnia. Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. Budowa potrwa 38 miesięcy.

 

Unijne pieniądze na metro

Władze miasta wystąpiły o dofinansowanie unijne dla projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” z Działania 6.1  Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Warszawa otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 1,826 mld złotych. Te pieniądze pójdą na rozbudowę II linii metra o trzy stacje w kierunku zachodnim (umowa na budowę podpisana właśnie dziś), trzy stacje w kierunku północno-wschodnim (budowa już trwa) a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów. Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra. Druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma się zakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcje architektoniczne tych obiektów: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński przygotowało je dla części wolsko-bemowskiej a ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Projekty dla Targówka już powstają.

 

Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. To najczęściej wybierany środek transportu. Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 110 tys. pasażerów dziennie. Obydwie linie spotykają się na stacji przesiadkowej Świętokrzyska i dzięki temu metrem można dojechać do wielu miejsc w mieście. Po rozbudowie II linii w kierunku Targówka i Bemowa, metro będzie najszybszym i najwygodniejszym połączeniem tych dzielnic z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska – z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Metro stanie się  znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak  Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i   Wisła – na lewym brzegu rzeki jedno z wyjść ze stacji CNK  prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które zamieniają się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą warszawiaków.

 

Wiadomości

Warszawa ma Prezydenta. Rafał Trzaskowski zaprzysiężony!

Rafał Trzaskowski został dziś na pierwszej sesji nowo wybranej Rady Warszawy po raz drugi zaprzysiężony na prezydenta stolicy. Wcześniej ślubowanie złożyli...

UNIQLO otwiera pierwszy stały sklep w Polsce na jesień 2024

Globalny detalista odzieżowy UNIQLO ogłasza plany otwarcia pierwszego stałego sklepu w Polsce. UNIQLO ARKADIA będzie zlokalizowane w centrum handlowym Westfield Arkadia...

Trzech chętnych na prace przedprojektowe IV linii metra

Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na „Prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie”. Wpłynęły trzy...

Inteligentne zakupy: Przewodnik po korzystaniu z kodów rabatowych Eobuwie

Eobuwie, wiodący internetowy sprzedawca obuwia w Polsce, zmienił sposób, w jaki ludzie kupują buty, łącząc wygodę z przystępną ceną. Jedną z kluczowych...

Jan Ptaszyn Wróbleski nie żyje! Legenda jazzu odchodzi w wieku 88 lat.

Z przykrością i głębokim bólem informujemy, że Jan Ptaszyn Wróblewski zmarł dziś w Warszawie.- napisali bliscy muzyka w mediach społecznościowych. Legendarny...

Kompleks biurowy LIXA już prawie gotowy

Trwają prace wykończeniowe w ostatnim etapie kompleksu biurowego Lixa na Woli. To jeden z najdłuższych budynków biurowych wybudowany pomiędzy ulicą Karolkową...

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...