W czwartek, 17 lutego, wykonawca prac na rondzie R. Dmowskiego zmieni organizację ruchu w ciągu Al. Jerozolimskich. Sprzęt i roboty przeniosą się na pasy wzdłuż torowiska tramwajowego.
W tym etapie prace przeniosą się w rejon przystanków tramwajowych w ciągu Al. Jerozolimskich. Drogowcy wyłączą z ruchu skrajne lewe pasy jezdni Al. Jerozolimskich pomiędzy ul. Kruczą a Poznańską. Dojeżdżający do ronda będą mieli do dyspozycji dwa pasy, ale przed samym skrzyżowaniem będzie już szerzej. Z dwóch pasów będzie można jechać prosto, a ze skrajnych skręcić w każdym kierunku.
Nadal wygrodzona będzie zatoka przystankowa na wysokości stacji metra Centrum. Węższy (3 m szerokości) będzie także chodnik łączący wyjście z przejścia podziemnego z tymczasowym przystankiem.
Zwężony będzie jeszcze wlot ul. Poznańskiej. Węższy będzie także chodnik wzdłuż hotelu Polonia – 3 m szerokości w Al. Jerozolimskich i 1,8 m na ul. Poznańskiej.
Po drugiej stronie ronda wyłączona z ruchu będzie zatoka przystankowa przed hotelem Forum, a chodnik po obydwu stronach Al. Jerozolimskich będzie zwężony do 3 m szerokości.
Poprawa dostępności
Zmiany na rondzie R. Dmowskiego w centrum stolicy dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:
- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
- przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
- przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.
Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.
Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.
Inwestycja w obrębie ronda R. Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą Alej Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi.
Nowe Centrum Warszawy
Zmiany w rejonie ronda R. Dmowskiego stanowią jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. To spójny program, który ma uczynić tę część miasta zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach NCW mają znacznie podnieść jakość korzystania z przestrzeni miejskiej przez mieszkańców stolicy.
Rozstrzygnięto już konkurs na koncepcję przebudowy okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej (na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej), które poprzedzą inwestycję związaną z przebudową ulicy.