REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Zlikwidować rondo Dmowskiego! Będzie skrzyżowanie?

Strona główna Infrastruktura Zlikwidować rondo Dmowskiego! Będzie skrzyżowanie?

Forum Rozwoju Warszawy chce, żeby zamiast ronda Dmowskiego przywrócić skrzyżowanie ulicy Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich. Poza zmianą w ruchu samochodowym na powierzchnię ulicy wróciłyby przejścia dla pieszych.

 

Aktywiści z Forum Rozwoju Warszawy przekonują, że rondo Dmowskiego negatywnie wpływa na pobliskie otoczenie. Sugerują, że warto zmienić je w skrzyżowanie.

 

Planiści mogą w nim określić, jak zagospodarować teren ronda i każdy z jego narożników. Apelujemy do projektantów i władz miasta, by zrezygnowali z ronda w tym miejscu i przywrócili normalne skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej. Zapowiadane zmiany na rondzie i wytyczenie tam przejść dla pieszych to dobry moment, by zlikwidować antymiejskie rondo. – czytamy na stronie Forum Rozwoju Warszawy.

Autorzy projektu przekonują, że warszawiacy przy przesiadkach przy rondzie tracą sporo czasu na pokonanie dwóch ciągów schodów, czyli ok. 50 stopni i 10 metrów różnicy poziomów – tylko po to, by dostać się na drugą stronę ulicy lub do tramwaju.

1_schody

Likwidacja barier dla niepełnosprawnych

Najpoważniejsze problemy z korzystania z ronda mają osoby niepełnosprawne. Jak zauważają twórcy projektu przebudowy ronda – takim osobom pozostają podnośniki, zwane czasem mylnie windami. ZDM wymienił je w 2012 r. na nowe, mimo to nadal są one bardzo awaryjne. Zdarza się, że nie działa nawet 7 z 8 podnośników. Te, które są sprawne, wymagają ciągłego trzymania przycisku, co jest bardzo niewygodne. Wymiana podnośników kosztowała 2 mln zł. Ile płacimy za ich ciągłe naprawy, mycie i monitoring – tego nie wiemy.

Korki? Paraliżu nie będzie

Czy wyznaczenie tych 20 przejść dla pieszych sparaliżuje ruch w mieście? To koronny argument tych, którzy bronią obecnego układu komunikacyjnego w centrum. Z dużą dozą pewności możemy jednak powiedzieć – nie, nie sparaliżuje. Co więcej, nawet zwężenie ulic i jednoczesna zabudowa placu Defilad nie spowodują, że centrum zatka się całkowicie, a tramwaje i autobusy staną w kilometrowych korkach. Jak to możliwe?

Zacznijmy od początku, czyli od dodatkowych przejść dla pieszych. Ich przeciwnicy twierdzą, że wyznaczenie zebry oznacza dłuższe czerwone światło dla samochodów (a także autobusów i tramwajów). Wystarczy jednak krótki eksperyment, by obalić ten argument. Otóż na każdym z okolicznych skrzyżowań z przejściami dla pieszych samochody stoją na czerwonym krócej niż na rondzie Dmowskiego! Zwykłe skrzyżowania z przejściami dla pieszych działają też z powodzeniem w tak ruchliwych miejscach jak u zbiegu Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej (przed budową metra) czy al. Jana Pawła II i al. Solidarności. Problemem ronda Dmowskiego jest jego ogromna powierzchnia, która wydłuża czas przejazdu i przejścia. W ten sposób wszyscy muszą dłużej czekać na zielone światło. Likwidacja ronda pozwoli skrócić czasy oczekiwania.

Wspominaliśmy już, że ruch na rondzie tylko w 1/6 stanowią ludzie w samochodach. Znacznie więcej osób pokonuje skrzyżowanie komunikacją miejską lub pieszo. Ludzie poruszający się autobusami, tramwajami, piesi oraz rowerzyści na likwidacji ronda mogą tylko zyskać. Utrudnienia dla ruchu samochodowego mogą zaś przekonać część kierowców do przesiadki na inne środki transportu lub ominięcia centrum. Dokładnie tak stało się po zamknięciu ul. Świętokrzyskiej. Wiele osób wieszczyło paraliż komunikacyjny centrum, a jednak korki wokół budowy wcale nie zatkały centrum.

 

Powstaną nowe narożniki

Przebudowę ronda zakładał również konkurs ogłoszony przez miasto w 20o4 roku. Forum Rozwoju Warszawy zaproponowało przebudowę ronda w skrzyżowanie. Dzięki temu miasto odzyskałoby  ok. 2,5 tys. m kw. gruntu. To pozwoliłoby  zbudować w obu rogach nowe budynki, uzupełniające przerwaną linię zabudowy. Według działaczy nowe gmachy, które zastąpiłyby hotel Metropol, Cepelię i przyziemie hotelu Forum pomieszczą nawet 50 tys. powierzchni użytkowej – przy założeniu że ich wysokość będzie nawiązywać do sąsiednich kilkupiętrowych gmachów.

W parterach bezwzględnie muszą się znaleźć lokale usługowe i sklepy, na wyższych kondygnacjach również powinna dominować funkcja handlowa. Wszystkie te postulaty powinien uwzględnić opracowywany od kilku lat plan zagospodarowania Ściany Wschodniej. Forum Rozwoju Warszawy złożyło powyższe postulaty w formie wniosków do planu.

 

6_skrzyzowanie

 

 

Zasypią podziemne tunele?

Przeciw likwidacji ronda będą również najemcy lokali, które utrzymują się z tłumów pieszych w podziemiach. Nie obstajemy przy tym, by tunele całkowicie likwidować – mogą być przydatne szczególnie dla tych, którzy korzystają z metra. Wyznaczenie naziemnych przejść z pewnością zmniejszy tłok pod ziemią i tym samym liczbę klientów w kioskach, barach i sklepikach. Może to jednak dobra okazja, by wykorzystać tunele na coś innego? Na pierwszy rzut oka wydaje się to np. dobre miejsce na kluby i puby – centralne położenie i brak ograniczeń związanych z ciszą nocną.

Jesteśmy przekonani, że rondo Dmowskiego prędzej czy później zniknie. Im szybciej to się stanie, tym większa szansa, że centrum Warszawy nie przeniesie się na Wolę czy Służewiec. Nowe, piękne centrum stolicy powinno być właśnie tu: na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej.

Miasto chce ograniczenia ruchu

Miasto już od dawna zapowiada ograniczenia ruchu na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich. Konkretów brak. Pomysł Forum Rozwoju Warszawy może budzić mieszane emocje, ale przy założeniu, że ulica Marszałkowska w przyszłości będzie zwężona i ruch samochodowy w centrum samochodowy zostanie ograniczony może zyskać wielu zwolenników.

Sumując postulaty Forum Rozwoju Warszawy:

  • konieczność uwzględnienia potrzeb ruchu pieszego w centrum miasta – poprzez ułatwienie dojścia na przystanki, likwidację barier i uzupełnianie brakujących przejść dla pieszych,
  • ograniczenie roli transportu samochodowego w centrum miasta – poprzez uspokajanie ruchu, eliminację tranzytu, obniżanie parametrów technicznych ulic (szerokość przekroju, liczba pasów ruchu) i fizyczne ograniczenie prędkości,
  • poprawa funkcjonowania węzłów przesiadkowych – poprzez poprawę zwartości węzłów i dostępności przystanków,
  • przywrócenie ulicom funkcji miejskich – poprzez zapewnienie odpowiednich proporcji między przepustowością ulic a innymi funkcjami (społecznymi, kulturowymi, estetycznymi),
  • poprawa jakości przestrzeni miejskiej – poprzez wykreowanie obszarów, które mogłyby stanowić wizytówkę miasta z przestrzenią publiczną przyjazną człowiekowi. Obszary te będą wolne od uciążliwości ruchu samochodowego, łatwo dostępne dzięki transportowi publicznemu, z licznymi usługami, urządzeniami ruchu pieszego i rowerowego, wkomponowanymi w dobrze urządzoną zieleń.

Więcej o projekcie: http://forumrozwoju.waw.pl/rondodmowskiego

Zachęcamy naszych czytelników do dyskusji na temat przyszłości ronda Dmowskiego. Zlikwidować je całkowicie, a może zbudować rondo dla pieszych?

 

 

 

Foto: Chris Niedenthal

 

 

Wiadomości

Przy Brackiej znika beton, będą drzewa!

Trwa przebudowa Chmielnej, a przy okazji nowe oblicze zyska ulica Bracka w rejonie placu Pięciu Rogów. Dotychczasowy prowizoryczny parking ustąpi zieleni....

Fort 7 z pozowoleniem na budowę!

Rusza druga w Warszawie inwestycja dewelopera Atenor, który w ubiegłym roku ukończył projekt Lakeside. Firma uzyskała właśnie pozwolenie na budowę trzech...

Projekt Góraszka realizowany przez Nhood Services Poland z certyfikatem BREEAM Communities

Wielofunkcyjna inwestycja Projekt Góraszka, realizowana przez zespół Nhood Services Poland, otrzymała międzynarodowy certyfikat BREEAM Communities. Dokument potwierdza, że planowana inwestycja, łącząca...

Katowicka Residence. Nowy projekt mieszkaniowy Resi Capital S.A. w stolicy Górnego Śląska

Resi Capital S.A., spółka należąca do grupy kapitałowej Cavatina Group S.A., stale rozwija portfolio inwestycji mieszkaniowych w całym kraju, operując w...

Duże zainteresowanie wśród najemców wieżowocem The Bridge!

Ghelamco prowadzi zaawansowane rozmowy z potencjalnymi najemcami. Wśród nich może być jeden z największych banków w Polsce.

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...