Od lipca br. będziemy prowadzić wstępne prace rozbiórkowe wewnątrz budynku Ilmet. Harmonogram kolejnych etapów jest jeszcze w trakcie opracowywania. – czytamy w przesłanym do redakcji komunikacie spółki biurowej Skanska w CEE.
Rozbiórka Ilmetu stała się faktem. Skanska wyburzenie Ilmetu podzieliła na kilka etapów. Niewykluczone, że wieżowiec będzie rozbierany kilkanaście miesięcy. Wyburzenie tego budynku z całą pewnością, będzie jednym z największych wyzwań dla budowlańców.
O tym, że Ilmet zniknie z panoramy Warszawy było wiadomo od kilku lat. Jednak dopiero w tym roku właściciel budynku podjął działania w kierunku wyburzenia starego biurowca.
Kilka tygodni temu Skanska wypowiedziała umowę najmu popularnej aptece przy rondzie ONZ, a także dzierżawcy parkingu podziemnego. Zdemontowano również charakterystyczny znak Mercedesa, który przez lata dominował w panoramie.
Skanska o swoich planach związanych z Ilmetem mówi dość ostrożnie. To co wiemy na pewno, to że nad nowym projektem wieżowca pracuje duńska pracownia architektoniczna Schmidt Hammer Lassen. Architekci z Kopenhagi przygotowali projekt 188 metrowej wieży w 2011 roku. Jak zaznaczają przedstawiciele dewelopera projekt Warsaw One, bo tak będzie nazywać się biurowiec, jest dostosowywany do współczesnych wymagań jakie muszą spełniać wysokiej klasy biurowce. Niewykluczone jest więc, że ostateczny projekt Warsaw One będzie się nieco różnił od zakupionej przez Szwedów koncepcji.
Ilmet to jeden z najbardziej charakterystycznych wieżowców w stolicy. Budynek powstał według projektu Miljenko Dumencic, Mirosława Kartowicza. Jego budowa zakończyła się w 1997 roku. Wieżowiec posiada 22 kondygnacje nadziemne i 3 podziemne. Ilemt ma niespełna 83 metry wysokości.
Na przełomie pierwszej dekady XXI wieku pojawiły się pierwsze koncepcje i przymiarki do rozbiórki wieżowca. W roku 2011 pojawiły się koncepcje ponownego zagospodarowania terenu – właściciel budynku miał go zastąpić 188-metrowym wieżowcem projektu duńskiej pracowni architektonicznej Schmidt Hammer Lassen. Ten właśnie projekt razem z gruntem zakupiła Skanska.
Fot. Jakub Jurkowski, materiały prasowe