SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Pierwsze nowe tramwaje dotarły już do stolicy!

Strona główna Infrastruktura Pierwsze nowe tramwaje dotarły już do stolicy!

Do Warszawy dotarły właśnie dwa nowe tramwaje – pierwsze z zamówionych 123 nowoczesnych pojazdów. Prezentacja, w której wziął udział wiceprezydent Robert Soszyński, prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski oraz ambasador Republiki Korei w Polsce Sun Mira – odbyła się w środę, 30 czerwca w zajezdni tramwajowej Żoliborz.

Za sprawą unikalnej konstrukcji, innowacyjnych rozwiązań i dostosowania do lokalnej infrastruktury, warszawianki i warszawiacy już wkrótce będą mogli podróżować po stolicy nowoczesnymi tramwajami.

Dwa pierwsze tramwaje są częścią zamówienia obejmującego w sumie aż 123 pojazdy a zawarta z producentem umowa przewiduje opcję zakupu kolejnych 90 sztuk. Jest to największy kontrakt na tabor tramwajowy zawarty kiedykolwiek w Polsce i jedna z największych tego typu umów w Europie (na kwotę 2,245 mld zł!).

Do stolicy trafią aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż obecne tramwaje niskopodłogowe. Będą to najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Co ułatwi zachowanie dystansu pomiędzy pasażerami, tak ważne w dobie pandemii. Krótsze 24 – metrowe tramwaje będą jeździły na mniej obciążonych trasach.

Nowe tramwaje dla Warszawy zostały zaprojektowane tak, by zapewnić jak największy komfort pasażerom. Dostosowano je do specyfiki stołecznych torowisk, a w trakcie prac projektowych kluczową rolę odegrały uwagi warszawskich motorniczych. W ten sposób stworzono pojazd, który będzie w  największym stopniu dopasowany do faktycznych potrzeb warszawianek i warszawiaków.

Unikalna konstrukcja wagonów, szyta na miarę dla Warszawy, oparta została na skrętnych wózkach, by cicho pokonywać nawet te ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki, są tzw. wózkami obrotowymi a każde koło wyposażono w absorber hałasu. Co pozwoli na ograniczenie zużycia szyn i zapewni cichszą jazdę na łukach. Dzięki temu, tramwaje spełnią wymagania dotyczące emitowanych dźwięków.

Niskoemisyjne będą przyjazne środowisku, a podczas hamowania będą zwracały energię do sieci. W sytuacji, gdy nie będzie to możliwe, zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.

Po zrealizowaniu, do końca kwietnia 2023 r., zamówienia na wszystkie 123 tramwaje, stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego w Warszawie. Przełoży się to na poprawę komfortu, szybkości i efektywności przejazdów tramwajowych w stolicy.

– Realizujemy największe przewozy tramwajowe w kraju, a wraz z dynamicznym rozwojem miasta, także i potrzeby transportowe rosną. W latach poprzedzających pandemię, przewoziliśmy ponad 250 mln pasażerów rocznie. Takich tramwajów nie ma jeszcze nikt – nie są to gotowe konstrukcje z salonu. Staraliśmy się wypracować model, który stanie się nie tylko standardem w komunikacji miejskiej w Warszawie, ale będzie też mógł być wzorcem nowych konstrukcji tramwajowych w innych polskich miastach. Naszym celem było stworzenie tramwaju najlepiej dopasowanego do potrzeb pasażerów i motorniczych – dodaje prezes Wojciech Bartelski.

Nowe tramwaje dla Warszawy powstały na bazie zbieranych przez lata doświadczeń. Wykorzystano zarówno doświadczenie lokalnych dostawców czy podwykonawców, jak i wiedzę międzynarodowego giganta – koreańskiej firmy Hyundai Rotem. Jest to jeden z największych producentów pojazdów szynowych na świecie – dostarczył ich już kilka tysięcy do 36 krajów.

Pomimo tego, że nowe tramwaje przypłynęły do Warszawy aż z Republiki Korei, a ich producentem jest firma Hyundai Rotem, to nad projektem wspólnie pracowali zarówno koreańscy, jak i polscy inżynierowie. Dodatkowo, aż 60 procent komponentów w nowych pojazdach pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Przykładowo, cały układ zasilania i napędu tramwajów powstał w Warszawie i dostarczyła go stołeczna firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Projekt tramwajów współtworzyła krakowska firma EC Engineering, która dostarczyła również takie komponenty, jak pantografy czy wycieraczki. Z innej polskiej firmy, mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Natomiast fotele dla motorniczych – skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym – dostarczyła śląska firma Damiro. Siedzenia dla pasażerów także powstały w Polsce – wyprodukowała je firma Ster.

Istotna jest też kwestia serwisowania nowych pojazdów. Przez najbliższe lata punkt serwisowy będzie się mieścił w zajezdni Żoliborz i w kolejnych zajezdniach.

W serwisie Hyundai Rotem zatrudnieni są głównie pracownicy z Polski. Pozostali pracownicy – z Korei, będą w Warszawie przez cały okres wdrożenia nowych tramwajów do eksploatacji seryjnej. Wszystkie prace serwisowe będą wykonywane na miejscu, w Warszawie – dotyczy to nawet większych i bardziej zaawansowanych napraw. To umożliwi natychmiastową reakcję i podjęcie niezbędnych działań, by serwisowany wagon mógł jak najszybciej powrócić na warszawskie torowiska. Kontrakt zapewnia dostęp do cześć i komponentów przez najbliższe 15 lat, a także szkolenia dla pracowników Tramwajów Warszawskich, by mogli oni płynnie przejmować opiekę serwisową nad wagonami.

Nowe tramwaje czekają teraz niezbędne badania homologacyjne, a pierwsi pasażerowie pojadą nimi już jesienią.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Nowocześnie i kompleksowo. Wyjątkowe możliwości organizacji eventów w warszawskim Hotelu Arche Krakowska

Kolekcja Hoteli Arche dała się już poznać swoim gościom, a także managerom i organizatorom, jako dostawca usług jakości premium,...

Warszawa podpisuje się pod Kartą Różnorodności

Kartę Różnorodności podpisał dziś Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Karta to dobrowolne zobowiązanie pracodawców do działania na rzecz...

Warszawa więcej inwestuje w zabytki!

Miejscy radni po raz drugi w tym roku zdecydowali o przyznaniu dotacji z budżetu miasta na remont stołecznych...

Medicover przejmuje McFIT

Medicover sfinalizował przejęcie 14 najnowocześniejszych klubów fitness prowadzonych w Polsce przez McFIT, wiodącą europejską sieć fitness należącą do RSG Group. McFIT...

Plac Trzech Krzyży do przebudowy

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę placu Trzech Krzyży. Powstanie kluczowy odcinek trasy rowerowej, a piesi zyskają...

Wyniki konkursu na zespół budynków Sądu Apelacyjnego i Sejmiku Województwa Mazowieckiego w Śródmieściu

W piątek ogłoszono wyniki konkursu na projekt budynków Sądu Apelacyjnego i Sejmiku Województwa Mazowieckiego przy ul. Świętojerskiej w Warszawie. Główną...

Polecane

Skąd się wziął Pałac Kultury i Nauki?

Pałac Kultury i Nauki jaki jest, każdy widzi. Jedni nazywają go radzieckim stemplem, wypalonym siłą na polskiej ziemi symbolem dominacji wrogiego...

Trzecia edycja największego targu roślin doniczkowych w Warszawie! 23-24 kwietnia 2022

W najbliższy weekend w Koneserze odbędzie się kolejna edycja największego targu roślin doniczkowych w Polsce. Po raz trzeci wydarzenie zawita do...

“WARSZAWSKIE NOCE I DNIE” WYSTAWA BY HASHTAGALEK

Od 9 kwietnia w woonerfie Haberbuscha i Schielego na terenie Browarów Warszawskich możecie podziwiać wystawę "WARSZAWSKIE NOCE I DNIE" autorstwa Aleksandra...

X edycja Biegu Na Szczyt Rondo 1 w randze Mistrzostw Europy!

Już 21 maja do warszawskiego biurowca Rondo 1 ponownie zawitają najlepsi biegacze po schodach z Polski i Europy. Bieg Na...

Miasto Moje – osiedle zaprojektowane z myślą o rodzinach

Białołęka należy obecnie do najprężniej rozwijających się dzielnic stolicy. Powstaje tu wiele inwestycji mieszkaniowych, a w tym Miasto ...

„Whielkie malarstwo” w Centrum Praskim Koneser. Największa wystawa The Krasnals już dostępna

120 obrazów najbardziej tajemniczych artystów w Polsce – The Krasnals – można do 3 kwietnia oglądać w Centrum Praskim Koneser. Wśród...