Tunel połączy obie Pragi – umowa na projekt

Jest już umowa na opracowanie projektu tunelu, którym ul. Tysiąclecia przebiegnie pod torami kolejowymi przy stacji Warszawa Wschodnia. Konstrukcja powstanie w ramach prowadzonej przez PKP PLK modernizacji linii średnicowej. Opracowana zostanie także koncepcja przebiegu ul. Tysiąclecia – na odcinku łączącym ulice Żupniczą z Kijowską. Inwestycja ma być gotowa w 2029 r.

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał z firmą Torprojekt umowę na wykonanie projektu budowlanego tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Tysiąclecia oraz opracowanie koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej. Planowany termin oddania tunelu i drogi to 2029 r.

Węzeł komunikacyjny

Podpisana umowa to realizacja porozumienia, które m.st. Warszawa zawarło w 2022 r. z PKP PLK. Modernizacja linii średnicowej i gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia to najlepszy czas na budowę fragmentu nowego układu drogowego z tunelem pod terenem kolejowym. Opracowanie, które powstanie zapewni spójność dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy kolejowej linii średnicowej z dokumentacją projektową dla budowy drogi i umożliwi równoległą realizację obydwu inwestycji.

Tunel będzie kluczowym elementem układu komunikacyjnego przyszłego Węzła Wschód, w którym zbiegną się linie kolejowe, tramwajowe, autobusowe i metro. Wizja węzła powstaje na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – opracowanie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Dla kierowców, rowerzystów i pieszych

Koncepcja tunelu zakłada, że znajdą się w nim: jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, obustronne chodniki i drogi rowerowe. Takie rozwiązanie ma być również utrzymane w koncepcji ul. Tysiąclecia – drogi, która będzie przebiegać tunelem łącząc ulice Kijowską i Żupniczą.  Po zachodniej stronie ul. Tysiąclecia – bliżej stacji Warszawa Wschodnia – przewidziane jest miejsce na linię tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich. Ułatwi to podróżnym przesiadanie się między różnymi środkami komunikacji publicznej.

Inwestycja jest elementem realizacji nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę-Północ z Pragą-Południe. W ramach tej koncepcji przewidziane są m.in.: budowa ciągów dróg rowerowych, stworzenie miejsc przyjaznych pieszym, wytyczenie  lokalnych dróg dla ruchu samochodowego oraz trasy dla tramwaju. Powstać ma także układ powiązanych placów i skwerów oraz nowe elementy małej architektury. Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia odbyły się w 2022 r.

Koszt opracowania projektu tunelu oraz koncepcji ul. Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej wyniesie 2,5 mln zł.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GELLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Pomysł na jesienny spacer? Odkryj warszawską Pragę i przejdź kulinarny szlak...

0
Smaki Azji, włoskie specjały, a może rodzima kuchnia z nowoczesnym twistem? Propozycje z wielu zakątków świata dostępne są w jednym miejscu, gdzie mieści się...
×