Nowa trasa tramwajowa połączy ul. Rakowiecką z Banacha, biegnąc skrajem Pola Mokotowskiego. Choć realizacja inwestycji była dotąd wielokrotnie przekładana, obecne plany zakładają budowę w latach 2027–2029. Kluczowe będzie jednak sprawne uzyskanie decyzji środowiskowej i zakończenie prac projektowych.
Warszawa przygotowuje się do kolejnej inwestycji tramwajowej – tym razem przez jedną z najbardziej zielonych i cenionych przestrzeni miejskich, czyli Pole Mokotowskie. Nowa linia tramwajowa ma połączyć ul. Rakowiecką z istniejącą siecią tramwajową przy ul. Banacha, a realizacja projektu planowana jest na lata 2027–2029. Wszystko jednak zależy od tempa uzyskiwania dokumentacji oraz przebiegu prac projektowych.
Przebieg nowej trasy
Tramwaj rozpocznie swój bieg na rogu ulic św. Andrzeja Boboli i Rakowieckiej, po czym skręci w ul. Rostafińskich. Nowa linia poprowadzona zostanie wzdłuż skraju Pola Mokotowskiego, z minimalną ingerencją w teren samego parku. Następnie przetnie ul. Żwirki i Wigury i wjedzie w ul. Banacha, gdzie połączy się z istniejącym torowiskiem.
Według informacji przekazanych przez Transport-publiczny.pl, nowy odcinek ma istotnie poprawić dostępność komunikacyjną okolicy, bez uszczerbku dla zieleni. Szczególnie istotne jest to w przypadku ul. Banacha – tam torowisko zostanie zbudowane po południowej stronie ulicy, w miejscu obecnej jezdni. Drzewa rosnące wzdłuż drogi nie zostaną wycięte – północna jezdnia zostanie przesunięta w miejsce dzisiejszego pasa zieleni, a obie jezdnie zostaną nieco zwężone.

Przystanki i dostępność
Na trasie zaplanowano dwa przystanki – przy szpitalu na Banacha oraz u zbiegu ul. Rakowieckiej i św. Andrzeja Boboli. Nie powstanie natomiast dodatkowy przystanek w połowie ul. Rostafińskich. Z analiz wynika, że pobliski przystanek Rakowiecka-Sanktuarium w pełni zabezpiecza potrzeby pasażerów w tej części trasy.
Realizacja wciąż pod znakiem zapytania
Choć obecnie mówi się o rozpoczęciu budowy w 2027 roku i zakończeniu do 2029, termin ten nie jest jeszcze przesądzony. Wiele zależy od tego, czy uda się w odpowiednim czasie uzyskać wszystkie niezbędne dokumenty – w tym decyzję środowiskową – oraz dokończyć prace projektowe i wyłonić wykonawcę.
Warto przypomnieć, że harmonogram realizacji tej inwestycji już wcześniej ulegał zmianom. Pierwotnie tramwaj przez Pole Mokotowskie miał powstać w latach 2028–2030, jednak z powodu ograniczonych funduszy plan przesunięto na początek lat 30. Teraz znów pojawiła się szansa na wcześniejszą realizację – o ile uda się uniknąć opóźnień.