SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Recencjza Obiektywu TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2

Strona główna Fotografia Recencjza Obiektywu TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2

W grudni otrzymałem do testów od polskiego dystrybutora obiektywów Tamron firmy Foto-technika z Gdańska obiektyw TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2.  Wersja G2 (model A022) jest następcą Tamrona 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD (A011) bardzo popularnego ultra-teleobiektywu ze zmienną ogniskową.

Istotne zmiany względem poprzedniej wersji:

Udoskonalona konstrukcja optyczna składająca się z 21 elementów w 13 grupach w porównaniu do 20 elementów

Minimalna odległość ostrzenia 2,2 metra zamiast 2,7 co pozwoli uzyskać lepszy bokeh i wykonywać zdjęcia tele-makro

Pierścieniowy silniczek USD zapewniający doskonałą czułość i sterowanie. Znacznie zwiększona prędkość AF

Zwiększona o 1 EV (z 3,5 na 4,5) wydajność stabilizacji obrazu (VC). Trzy tryby pracy mechanizmu stabilizacji:

MODE 1

Tryb standardowy, stabilizacja załącza się po wciśnięciu spustu migawki do połowy i działa przez kilka sekund, dzięki czemu stabilizuje się zarówno widok w wizjerze jak i podczas ekspozycji

MODE 2

Wyłącznie do zdjęć z panoramowaniem (panning’iem), czyli stabilizacja nie działa w poziomej osi, stabilizowane są tylko ruchy w pionie

MODE 3

Stabilizacja włącza się wyłącznie w momencie wyzwalania migawki

Możliwość zablokowania pierścienia zoomu w dowolnym miejscu, dzięki mechanizmowi FLEX ZOOM LOCK, konwencjonalny przełącznik Zoom Lock

_mg_6061-edit_1

Kompatybilność z dwoma telekonwerterami 1,4x i 2,0x oraz konsolą TAP-in umożliwiającą aktualizacje oprogramowania i regulacje mechanizmów AF i VC.

Przednia soczewka pokryta hydrofobową powłoką fluorową zmniejszającą podatność na zabrudzenia i ułatwiającą czyszczenie

Konstrukcja odporna na wilgoć

Technologia antyrefleksyjną, powłoki eBAND i BBAR poprawiają transmisję światła i tłumią odbicia wewnętrzne

Pierścień mocowania obiektywu do statywu z wbudowaną szyną systemu Arca-Swiss

_mg_6060-edit

W Internecie jest wiele testów porównawczych tego obiektywu, a ja nie posiadam sprzętu żeby w miarodajny sposób przetestować go na tle jego bezpośredniej konkurencji. Skupię się raczej na moich subiektywnych odczuciach, które towarzyszyły mi podczas kilku ostatnich miesięcy kiedy miałem przyjemność korzystać z tego obiektywu.

Obiektyw ze względu na bardzo szeroki zakres ogniskowych i pokaźną maksymalną ogniskową jest bardzo ciekawą propozycją dla fanów prawie każdego rodzaju fotografii. Testowałem go w fotografii krajobrazu miejskiego, głownie w moich polowaniach na księżyc współgrający z elementami Warszawskiej architektury i skyline. Obiektywu używałem z Canonem 6d.

Jakość wykonania nowego Tamrona jest bez zarzutu, wszystko jest dobrze spasowane, pierścień ostrości ma dość długi zakres ruchów i pracuje płynnie. Obudowa po 3 miesiącach użytkowania nie nosi praktycznie żadnych śladów użytkowania. Przedni dekielek łatwo się zakłada i dobrze trzyma. Tylni dekielek minimalnie rozszerza się ku górze i posiada dodatkową zewnętrzną ścianę, jest idealnie spasowany. Niby nic takiego, ale zakładanie i zdejmowanie go to doznanie z innej bajki w porównaniu do standardowego canonowskiego dekielka?. Oznaczenia na obiektywie i pierścieniu mocowania do statywu pomagają w ustawieniu aparatu w pionie lub poziomie.

 

Kilka słów o ergonomii

Obiektyw jest duży i ciężki, ale nie może być inny ze względu na zwykłą matematykę/fizykę. Pierścień zmiany ogniskowej działa płynnie, ale ze stosownym oporem, dzięki czemu ogniskowa nie zmienia się pod wpływem ciężaru obiektywu. Do tego mechanizm FLEX ZOOM LOCK umożliwia zablokowanie pierścienia zoomu w dowolnym miejscu, a dodatkowy przełącznik blokady zapobiega wysuwaniu tubusu w transporcie. Moim zdaniem super rozwiązaniem jest zastosowanie pierścienia mocowania obiektywu do statywu z wbudowaną szyną systemu Arca-Swiss, dzięki czemu obiektyw zamocujemy do kompatybilnej głowicy bez konieczności montowania dodatkowej stopki. Chciałbym może tylko aby nóżka pierścienia była nieznacznie dłuższa, ułatwiłoby to noszenie za nią obiektywu szczególnie w grubych rękawicach.

Niestety moja standardowa torba oraz insert do niej jest zupełnie nieprzystosowana do jego rozmiarów i musiałem korzystać z woreczka załączonego w opakowaniu, co nie byłoby takie złe, gdyby nie osłona przeciwsłoneczna. Większość moich testów przypadła na wietrzne dni i miejsca przez co i tak nie używałem osłony, aby zmniejszyć powierzchnię obiektywu, fotografowałem po zmroku, więc słońce nie świeciło w soczewkę. Ze względu na to, że składanie osłony i chowanie obiektywu po jej zamontowaniu do woreczka zmarzniętymi w zimę rękoma było dość irytujące, przestałem ją w ogóle nosić ze sobą, choć na co dzień jestem totalnym wrogiem nieużywania osłon to jednak wygoda wygrała. Osłona jest dobrze spasowana i jej montaż w normalnych warunkach nie jest zbytnio problematyczny, ale jej spore rozmiary nie pomagają przy obsłudze tego i tak pokaźnych rozmiarów szkła. Może jest to jakieś pole do poprawy w wersji G3?.

AF i stabilizacja

Podczas fotografowania w 95% przypadków korzystam ze statywu i ostrze ręcznie, szczególnie że często działam po zachodzie słońca. Podobnie było w przypadku mojej przygody z Tamronem, wykonałem kilka testowych zdjęć z wykorzystaniem autofocusu i nie mam żadnych zastrzeżeń. Mechanizm działa szybko i precyzyjnie również przy fotografowaniu ptaków w locie, dronów czy śmigłowców. Stabilizacja działa moim zdaniem świetnie, na 600 mm dałem radę bez problemu fotografować na 1/160 s co uważam za niesamowite. Możliwe jest też robienie używalnych zdjęć na 1/80 s, a nawet na 1/40 s!! Oczywiście przy tych ekstremalnie krótkich jak na tą ogniskową czasach nie każde zdjęcie będzie wystarczająco ostre, ale z serii 3-5 zdjęć już spokojnie coś wybierzemy. Ze względu na to, że moje testy zawsze przypadały na wietrzne dni zdarzyło mi się korzystać ze stabilizacji w 3 trybie na statywie z bardzo pozytywnymi rezultatami, mogłem naświetlać nawet około 1 s  i zdjęcia były ostre, gdy bez stabilizacji nawet na 1/40 s były poruszone.

Jakość obrazu

Dla mnie jednym z ważniejszych aspektów było to jak obiektyw będzie sobie radził na pełnych 600 mm bez zbytniego przymykania i muszę powiedzieć, że jestem zadowolony, nawet na pełnym otworze centrum kadru jest ostre. Zdjęcia co prawda miękną trochę na bokach i rogach, ale nie dyskwalifikuje to z pewnością nowego Tamrona w moich oczach. Najlepsze rezultaty w całym kadrze uzyskamy przymykając obiektyw do f/11 i taka historia powtarza się właściwie w całym zakresie ogniskowych. Niewielkim wyjątkiem jest najszerszy koniec (150mm) kiedy po przymknięcie już do f/8 daje bardzo dobre rezultaty, a przy f/11 tracimy minimalnie ostrość w centrum kadru ale zyskujemy ostrzejsze rogi. Największą moim zdaniem wadą optyki G2’jki jest winieta. Dxomark podaje, że winietownie w nowym Tamronie jest na poziomie 1,3 EV co jakby nie patrzeć sporą wartością, tu wygrywa poprzednia wersja z „zaledwie” 0,9 EV. Pewnie bardziej skomplikowana konstrukcja optyczna przyczyniła się do gorszego rezultatu wersji G2 w tej materii.

Na szczęście już przymknięcie do f/8 bardzo znacząco niweluje tę wadę przy ogniskowych do 400 mm, bliżej 600 mm jeśli chcemy zupełnie pozbyć się winiety musimy przymknąć obiektyw do f/11.

Załączam do pobrania jpgi w pełnej rozdzielczości z pełnym EXIF jeśli ktoś chce przeprowadzić porównanie samodzielnie. https://1drv.ms/f/s!AvDcDZvM19rxgTw5FlHlflz4-K8j

Obiektyw nie sprawia też problemów przy pracy pod światło.

I teraz moja konkluzja/uzasadnienie dlaczego obiektyw ze mną zostaje.

Choć TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2 nie jest pozbawiony wad, życzylibyśmy sobie mniejszą winietę i lepszą ostrość na 600 mm, ale jak na tak szeroki zakres ogniskowych i elastyczność jaką nam daje w zakresie kadrowania jego optyka jest jak najbardziej w porządku. Zakres 150-600 mm otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości kreatywnego podejścia do fotografowanych obiektów. Dla mnie fenomenalne jest to, że stojąc w krzakach nad Wisłą gdzie przy użyciu standardowego obiektywu 70-200 mm dostałbym mało ciekawy chaotyczny kadr na 600 mm mogę wyizolować i uchwycić tylko to co mnie w kadrze interesuje.

_mg_0336

_mg_0336

Możemy tez bez cropowania stworzyć takiego timelapsa w pełnym 4k i jeszcze zostanie nam sporo rozdzielczości na dodanie ruchu kamery w postprodukcji.

Mimo dużych rozmiarów i 2 kg wagi efekty jakie pozwala uzyskać nowy ultra-teleobiektyw Tamrona całkowicie rekompensują trudy dźwigania go, a możliwości jakie daje sprawiają, że zawsze gdy został w domu ze względu na ograniczoną ładowność widziałem wiele potencjalnych kadrów które mógłby nim uchwycić i żałowałem jego nieobecności.

Zawsze pociągała mnie też fotografia dzikiej przyrody i myślę, że ten obiektyw jest świetnym rozwiązaniem na rozpoczęcie przygody z fotografią ptaków.

Dodatkową zaletą dla niektórych będzie zniżka na Plan Fotograficzny Adobe CC, którą znajdziemy w pudełku. Niestety działa ona tylko przy nowej aktywacji planu, nic nam nie da jeśli posiadamy już subskrypcję.

Na koniec chciałbym oczywiście bardzo serdecznie podziękować firmie F.H.FOTO-TECHNIKA za możliwość tak dokładnego przetestowania obiektywu!

Efekty pracy:

Zapraszam też do naszego sklepu z wydrukami zdjęć Warszawy

zdjecia-warszawa-centrum-i-stare-miasto
Zachód słońca z mostu gdańskiego. Iso 100; 205 mm; f/7,1; 1/4s panorama z 5 pionowych kadrów.

zdjecia-warszawa-centrum
Wschód księzyca nad Warszawą z 16 km. Iso 100; 600 mm; f/6,3; 1/25s

zdjecia-warszawa-cetrum-zachod-slanca
PKiN i złota 44 o zachodzie słońca. Iso 100; 600 mm; f/7,1; 4,0s

zdjecia-warszawa-cosmopolitan
Cosmopolitan i Kościół swiętego Augustyna. Iso 100; 500 mm; f/6,3; 15,0 s

zdjecia-warszawa-panorama
Panorama centrum o zachodzie słońca. Iso 100; 213 mm; f/7,1; 26,0s

zdjecia-warszawa-pge-narodowy-pelnia
Wschód księzyca n ad PGE Narodowym. Iso 800; 450 mm; f/6,3; 2,0s

zdjecia-warszawa-pge-narodowy
PGE Narodowy. Iso 100; 600 mm; f/7,1; 15,0s Panorama z 9 poziomych kadrów.

zdjecia-warszawa-pkin-i-zlota-44
Młody księżyc z PKiN i Złota 44. Iso 1000; 600 mm; f/6,3; 1/8 s

Księżycowa Bombka nad Warszawą
Wschód księżyca nad centrum. Iso 100; 200 mm; f/6,3; 2,0 s

zdjecia-warszawa-q22-blekitny
Q22 i Błekitny Wieżowiec o zachodzie słońca. Iso 100; 350 mm; f/6,3, 0,4s

zdjecia-warszawa-wfc-zlota-pkin
Zachód księżyca za iglicą PKiN . Iso 100; 600 mm; f/6,3, 1,0s

zdjecia-warszawa-wsila
Pogłębiarka na Wiśle, Iso 100; 600 mm; f/6,3, 1/160s

zdjecia-warszawa-zachod-slanca-pion
Centrum o zachodzie słońca. Iso 100; 150 mm; f/7,1; 23,0 s

zdjecia-warszawa-zima-wisla
Śryż na Wiśle. Iso 400; 150 mm; f/5.0, 1/15s

zdjecia-warszawa-zima-wisla-panorama
Mroźny dzień. Iso 100; 450 mm; f/7,1,; 1/50s panorama z 7 pionowych kadrów.

zdjecia-warszawa-pkin-zegar
Zegar Milenijny i księzyc. Iso 100; 600 mm; f/6,3; 0,8 s

zdjecia-warszawa-pkin
Zamek Draculi 🙂 Iso 100; 450 mm; f/13; 1/4000 s

Testy obiektywu z renomowanych serwisów testujących sprzęt foto:

Porównanie jakości obrazu wersji G2 z poprzednikiem The Digital Picture

Kompleksowy test wersji G2 The Digital Picture

Test wersji G2 na DxoMark

Test wersji G1 na DxoMark

Wiadomości

W metrze grasuje zorganizowana grupa wandali!

Pomimo wielu akcji edukacyjnych i zwiększającej się świadomości, nadal znajdują się osoby, które nie potrafią uszanować przestrzeni wspólnej. W ostatnim czasie...

Pierwszy samoobsługowy kiosk RUCH-u

W Warszawie przy ul. Puławskiej 1 (przy Placu Unii Lubelskiej) został otwarty pierwszy samoobsługowy kiosk RUCH-u. W...

LUX MED przejmuje szpital św. Elżbiety na Mokotowie

LUX MED Spółka z.o.o podpisała umowę, na mocy której do Grupy LUX MED dołącza wielospecjalistyczny szpital św. Elżbiety zlokalizowany na warszawskim...

Rada Warszawy poparła cięcia w budżecie, ale przeciwko podwyżkom cen za bilety

Na XXXVII sesji 24 września Rada m.st Warszawy przyjęła zmiany w tegorocznym budżecie, prognozie finansowej na lata 2020-25 oraz zgodziła się na zaciągnięcie...

Okam stawia na Woli

OKAM w dniu 21 września 2020 roku sfinalizował zakup działki na warszawskiej Woli przy ulicy Redutowej 9. Wkrótce powstaną tu nowe budynki mieszkalne....

Jest projekt pierwszego wieżowca w Porcie Praskim

W Porcie Praskim powstanie pierwszy wieżowiec z przeznaczeniem na sześciogwiazdkowy hotel . Budynek zaprojektowała pracownia Macieja Kuryłowicza - Architekci. Będzie to...

Polecane

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.

Stacja metra Młynów “przejęta” przez wandali

Dziś w nocy z soboty na niedzielę doszło do zuchwałego zniszczenia pociągu, a także stacji metra Młynów na Woli.

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...