Zgodnie z deklaracją Prezydenta m.st. Warszawy i obietnicami złożonymi mieszkańcom, ZDM bada sytuację parkingową na Mokotowie i przygotowuje się do ewentualnego rozszerzenia strefy płatnego parkowania w tej dzielnicy.
Od 2 stycznia 2023 r. strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) objęła północną część Mokotowa, do linii ul. Różanej i Gagarina. Po pierwszych dwóch miesiącach jej funkcjonowania widać, że dostępność miejsc postojowych na tym obszarze znacznie się poprawiła. ZDM otrzymuje wiadomości do mieszkańców, którzy mieszkają na południe od granicy strefy płatnego parkowania – tam sytuacja parkingowa wygląda znacznie gorzej i mieszkańcy mają dużą trudność w znalezieniu wolnego miejsca.
Podczas konsultacji społecznych dotyczących kształtu strefy płatnego parkowania na Mokotowie również pojawiały się liczne głosy, że strefa powinna być rozszerzona znacznie bardziej. Wtedy nie było to możliwe z uwagi, na to, że Mokotów jest ogromną dzielnicą. Zaprojektowanie zmian w organizacji ruchu i ich wprowadzenie musi być zatem etapowane.
Ratusz przed wprowadzeniem strefy płatego parkowania zapowiedział, że powróci na Mokotów aby zbadać sytuację parkingową kolejnych osiedli i przedstawić mieszkańcom do opinii projekty zmian na poszczególnych ulicach. Ten proces już się toczy.
W ostatnich tygodniach ZDM rozpoczął badania sytuacji na mokotowskich parkingach. Objęły one dużą część dzielnicy, w której nie obowiązują opłaty za postój: Stary Mokotów, Wierzbno, Wyględów, Ksawerów i Sielce. Granicą analizowanego obszaru są ulice J. P. Woronicza, Z. Modzelewskiego, Domaniewska, Cieszyńska, L. Idzikowskiego, Powsińska i Czerniakowska.
Badania polegały na policzeniu wszystkich samochodów zaparkowanych na wszystkich ulicach tego obszaru. Pomiar odbywał się przez całą dobę, przez 7 dni tygodnia. Dzięki temu wiadomo. duże jest zapełnienie miejsc postojowych na każdej z ulic, jak się ono zmienia w ciągu doby, jak długo i jak często parkują na niej poszczególne auta i jaka jest rotacja parkowania. W ten sposób można oszacować ile tych aut to pojazdy mieszkańców (czyli te, które są regularnie zaparkowane nocą), ile osób przyjeżdża autem na cały dzień, a ilu kierowców parkuje krócej, by załatwić sprawy lub zrobić zakupy.
Badania były prowadzone w październiku i listopadzie 2022 r., jeszcze przed rozszerzeniem SPPN o północną część Mokotowa. Ich wyniki pokazują zatem sytuację sprzed rozszerzenia – wiadomo już, że obecnie zapełnienia części ulic najbliższych rozszerzonej strefie są jeszcze większe. Nawet mimo tego, wyniki jednoznacznie wskazują że większość badanego obszaru jest przepełniona samochodami i bardzo trudno o wolne miejsce postojowe.
Najwięcej aut parkuje na tym obszarze pomiędzy godz. 9 a 18. Wówczas zapełnienie niektórych osiedli sięga nawet ponad 120%. Oznacza to, że poza zajęciem wszystkich dostępnych miejsc parkingowych, część kierowców decyduje się na postój wbrew przepisom. W godzinach wieczornych i nocnych aut jest zwykle mniej, ale również bardzo trudno o wolne miejsce – zapełnienie sięga 95-100%. Sytuacja różni się na poszczególnych obszarach, dokładne wyniki przedstawimy mieszkańcom podczas konsultacji społecznych.
Kolejnym krokiem będzie zaproponowanie zmian w organizacji ruchu na każdej z ulic tego obszaru. Tak jak przy poprzednich rozszerzeniach, zależy nam na tym by projekty zmian były wnikliwie przeanalizowane przez mieszkańców, którzy najlepiej znają swoją okolicę i często zgłaszają cenne poprawki. Dlatego planujemy konsultacje społeczne, na których można będzie się zapoznać z projektami i złożyć do nich swoje uwagi. Konsultacje odbędą się na wiosnę, gdy będziemy mogli pokazać wstępne wersje projektów.
Wzorem lat ubiegłych, konsultacje będą też okazją do zapoznania się z pomiarami parkingowymi i do rozmowy o tym, jakie zmiany w życiu mieszkańców niesie wprowadzenie SPPN.
Po zakończeniu całego procesu, wyniki badań parkingowych będą podstawą do podjęcia uchwały przez Radę m.st. Warszawy. To rada jest bowiem jedynym organem upoważnionym do decydowania o rozszerzeniu SPPN. Jeżeli taka decyzja zapadnie, strefa mogłaby się powiększyć na Mokotowie w 2024 r.