Zmodernizowana sygnalizacja, wymieniona nawierzchnia, poszerzone dotychczasowe i wybudowane nowe azyle na przejściach dla pieszych, a także posadzona zieleń w miejscu zbędnego betonu. To najważniejsze zmiany, jakie przeprowadziliśmy na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Królewskiej. Efektem jest poprawa bezpieczeństwa i estetyki.
Skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej jest jednym z najważniejszych w Śródmieściu. Codziennie korzystają z niego tysiące uczestników ruchu – kierowcy, piesi i rowerzyści, a także pasażerowie autobusów i tramwajów. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić tam szereg zmian, aby poprawić bezpieczeństwo użytkowników.
NOWE ŚWIATŁA I AZYLE DLA PIESZYCH
Pierwsze prace zaczęły się w sierpniu. Wiązały się z usprawnieniem działania sygnalizacji. Światła zmodernizowaliśmy, wymieniając m.in. sygnalizatory, latarnie sygnalizacyjne i sterowniki. Położono też nowe okablowanie, tym samym przygotowano je pod ewentualne wytyczenie w przyszłości lewoskrętu dla jadących od pl. Bankowego w ul. Królewską.
Zmieniła się nieco geometrię skrzyżowania. Północny wlot zachodniej jezdni ul. Marszałkowskiej przesunęliśmy o metr w stronę zachodnią. Po to, aby w przyszłości również na zachód możliwe stało się przesunięcie pasa dzielącego i jezdni wschodniej pod poszerzenie przystanku tramwajowego „Królewska 05” o ok. 1,5 m.
Na jezdni wschodniej ul. Marszałkowskiej od strony południowej skrzyżowania liczbę pasów zmniejszyła się z czterech do trzech – do skrętu w prawo lub jazdy na wprost, do jazdy na wprost i do skrętu w lewo. Dotychczasowy czwarty pas, który służył do lewoskrętu, ustąpił miejsca azylowi na przejściu dla pieszych. Tramwaje przestały tam się poruszać tuż przed nosem przechodniów przekraczających jezdnię. Ponadto na tym samym przejściu poszerzono nieco istniejący azyl.
Powstały także dwa nowe azyle. Pierwszy powstał na przejściu przez północny wlot Marszałkowskiej, a drugi – wraz z wyspą zabezpieczającą – na zebrze na zachodnim wlocie ul. Królewskiej. Z tego względu wlot ten poszerzono o pół metra w stronę północną. Z kolei na wlocie wschodnim o 30 m w kierunku pl. Małachowskiego przesunięto przystanek autobusowy. Dzięki temu zatrzymujące się autobusy już nie blokują aut, które czasem zatrzymywały się z tego powodu na przejściu dla pieszych.
BEZ KOLEIN I UBYTKÓW
Ważną część prac stanowiła wymiana nawierzchni na skrzyżowaniu i w jego obrębie. Ul. Marszałkowską zaasfaltowaliśmy na odcinku 170 m, a ul. Królewską – na 70 m. Nowy asfalt zabezpieczono przed osiadaniem specjalną siatką z włókna szklanego, którą ułożono między warstwami wiążącą a ścieralną.
W północno-zachodnim narożniku wybudowano kilkunastometrowy odcinek nowej drogi dla rowerów. Do niego i całego układu ścieżek w rejonie skrzyżowania zostanie podciągnięta ta, która powstanie od pl. Bankowego po stronie zachodniej ul. Marszałkowskiej. Aby powstał nowy fragment drogi, konieczny stał się demontaż kolidujących dwóch słupów trakcyjnych. Ich miejsce zajął jeden, ulokowany bliżej skweru Bronisława Geremka.
Całość zmian dopełniła zieleń. W trzech narożnikach skrzyżowania rozebrano zbędną kostkę, a w jej miejscu posadzono takie rośliny jak ostnica i ożanka.
Fot. ZDM