17 października 2025 r. zakończyło się przyjmowanie ofert w przetargu na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej nowej trasy tramwajowej, która połączy Dworzec Zachodni z ul. Kasprzaka. To kolejny etap budowy warszawskiego połączenia obwodowego – linii tramwajowej, która ma umożliwić szybkie podróże między dzielnicami bez konieczności przejeżdżania przez centrum miasta.
W przetargu wystartowało siedem firm, z czego pięć zmieściło się w budżecie zamawiającego, wynoszącym 20,312 mln zł brutto (w tym 18,281 mln zł na zamówienie podstawowe). Najkorzystniejszą ofertę – o wartości 14,396 mln zł brutto – złożyła firma Databout. Teraz komisja przetargowa przystąpi do oceny formalnej złożonych dokumentów. Przy wyborze zwycięzcy pod uwagę brane będą cena oraz doświadczenie projektanta.

Nowa trasa – część większej sieci
Nowa linia połączy budowany obecnie podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzone zostaną w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, a następnie w nowym – w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Łączna długość trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego ok. 0,9 km będzie przebiegać pod ziemią.

W ramach projektu przewidziano budowę trzech nowych zespołów przystankowych:
Podziemny przy peronie 9 stacji Warszawa Zachodnia – z bezpośrednim połączeniem z przejściem podziemnym dworca, wyposażony w schody, ruchome schody i windy. Będzie tu możliwość kończenia kursów tramwajów z kierunku Ochoty i Woli oraz miejsce do ich odstawienia.
Podziemny w rejonie ul. Tunelowej – połączony ze stacją i poziomem terenu. Obsłuży zarówno tramwaje kończące trasę przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą.
W rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny lub podziemny, w zależności od wybranego wariantu.
Dodatkowo rozbudowany zostanie istniejący węzeł przystankowy przy ul. Kasprzaka, którego ostateczny kształt określi projektant.
Dwa etapy inwestycji
Projekt został podzielony na dwa zadania:
- Odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia,
- Wyposażenie tunelu tramwajowego pod Dworcem Zachodnim wraz z podziemnym przystankiem przy peronie 9.
Podział ten pozwoli na etapowanie inwestycji – zarówno na etapie projektowania i pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i przyszłej budowy – w zależności od dostępności środków finansowych.
Dokumentacja i terminy
Wyłoniony wykonawca opracuje trzy warianty trasy, różniące się m.in. lokalizacją rampy wyjazdowej. W ramach zamówienia przygotuje projekt wstępny, projekt budowlany i wykonawczy, dokumentację przetargową oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, w tym decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.
Cała dokumentacja ma zostać opracowana w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy.
Budowa trasy planowana jest po roku 2030, a jej realizacja będzie uzależniona od dostępności finansowania.
Część tramwaju obwodowego
Nowa trasa jest elementem budowanego etapami tramwaju do Wilanowa, który docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to usprawni podróże między dzielnicami i ułatwi dojazd do coraz ważniejszego węzła przesiadkowego – Dworca Zachodniego.
W drugiej połowie 2026 roku ma już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim od strony Ochoty. Obecnie trwa jego budowa wraz z nową trasą w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr oraz Alejami Jerozolimskimi.








