Siedem ofert na projekt tramwaju z Dworca Zachodniego na Wolę

17 października 2025 r. zakończyło się przyjmowanie ofert w przetargu na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej nowej trasy tramwajowej, która połączy Dworzec Zachodni z ul. Kasprzaka. To kolejny etap budowy warszawskiego połączenia obwodowego – linii tramwajowej, która ma umożliwić szybkie podróże między dzielnicami bez konieczności przejeżdżania przez centrum miasta.

W przetargu wystartowało siedem firm, z czego pięć zmieściło się w budżecie zamawiającego, wynoszącym 20,312 mln zł brutto (w tym 18,281 mln zł na zamówienie podstawowe). Najkorzystniejszą ofertę – o wartości 14,396 mln zł brutto – złożyła firma Databout. Teraz komisja przetargowa przystąpi do oceny formalnej złożonych dokumentów. Przy wyborze zwycięzcy pod uwagę brane będą cena oraz doświadczenie projektanta.

Nowa trasa – część większej sieci

Nowa linia połączy budowany obecnie podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzone zostaną w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, a następnie w nowym – w ciągu ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Łączna długość trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego ok. 0,9 km będzie przebiegać pod ziemią.

W ramach projektu przewidziano budowę trzech nowych zespołów przystankowych:

Podziemny przy peronie 9 stacji Warszawa Zachodnia – z bezpośrednim połączeniem z przejściem podziemnym dworca, wyposażony w schody, ruchome schody i windy. Będzie tu możliwość kończenia kursów tramwajów z kierunku Ochoty i Woli oraz miejsce do ich odstawienia.

Podziemny w rejonie ul. Tunelowej – połączony ze stacją i poziomem terenu. Obsłuży zarówno tramwaje kończące trasę przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą.

W rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny lub podziemny, w zależności od wybranego wariantu.

    Dodatkowo rozbudowany zostanie istniejący węzeł przystankowy przy ul. Kasprzaka, którego ostateczny kształt określi projektant.

    Dwa etapy inwestycji

    Projekt został podzielony na dwa zadania:

    1. Odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia,
    2. Wyposażenie tunelu tramwajowego pod Dworcem Zachodnim wraz z podziemnym przystankiem przy peronie 9.

    Podział ten pozwoli na etapowanie inwestycji – zarówno na etapie projektowania i pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i przyszłej budowy – w zależności od dostępności środków finansowych.

    Dokumentacja i terminy

    Wyłoniony wykonawca opracuje trzy warianty trasy, różniące się m.in. lokalizacją rampy wyjazdowej. W ramach zamówienia przygotuje projekt wstępny, projekt budowlany i wykonawczy, dokumentację przetargową oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, w tym decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.

    Cała dokumentacja ma zostać opracowana w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy.

    Budowa trasy planowana jest po roku 2030, a jej realizacja będzie uzależniona od dostępności finansowania.

    Część tramwaju obwodowego

    Nowa trasa jest elementem budowanego etapami tramwaju do Wilanowa, który docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to usprawni podróże między dzielnicami i ułatwi dojazd do coraz ważniejszego węzła przesiadkowego – Dworca Zachodniego.

    W drugiej połowie 2026 roku ma już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim od strony Ochoty. Obecnie trwa jego budowa wraz z nową trasą w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr oraz Alejami Jerozolimskimi.

    Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w stolicy i Polsce? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

    GALLERYWARSAW

    Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

    Wiadomości

    Polecane

    Bernadovo: zamieszkaj na granicy miasta i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego

    0
    W czasach, gdy zieleń w mieście staje się luksusem, Bernadovo wyróżnia się jako projekt osadzony nie tylko w atrakcyjnej dzielnicy Gdyni, ale także wśród...
    ×