W piątek, 25 listopada w godzinach wieczornych rozpocznie się wprowadzanie zmian w ruchu drogowym związanych z rozbudową na zachód II linii metra. Place budowy dwóch stacji będą na ul. Górczewskiej.
Rozbudowa II linii metra na Woli to trzy stacje i ok. 3,4 km trasy Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.
Dwa place budowy
W pierwszym etapie robót zmiany w ruchu obejmą ul. Górczewską (budowa stacji Płocka rozpocznie się w drugim kwartale 2017 r. ). Wprowadzanie zmian w ruchu rozpocznie się w piątek 25 listopada ok. godz. 22.00. Zamknięte dla ruchu zostaną dwa odcinki ul. Górczewskiej.
Nieprzejezdny będzie odcinek pomiędzy ul. Płocką a al. Prymasa Tysiąclecia (budowa stacji Młynów). Jadący od ul. Leszno będą mogli skręcić w prawo i w lewo w ul. Płocką lub pojechać prosto na parking, będzie tu zawrotka umożliwiająca wyjazd. Podobnie będzie od strony al. Prymasa Tysiąclecia – nie będzie tu miejsc parkingowych a tylko zawrotka.
Budowa stacji Księcia Janusza oznacza zamknięcie ul. Górczewskiej od skrzyżowania ulic Elekcyjnej i Deotymy do wjazdu do centrum handlowego. Jadący od strony al. Prymasa Tysiąclecia będą musieli się rozjechać w ul. Deotymy lub Elekcyjną. Wyłączonym z ruchu odcinkiem będą mogły poruszać się autobusy, taxi i MTON oraz właściciele, najemcy i prowadzący działalność gospodarczą w budynkach Górczewska 90, 92A, 104, 106, 116 i 118 do których dojazd jest tylko północną jezdnią. Mogą oni otrzymać w Zarządzie Dróg Miejskich identyfikatory umożliwiające wjazd. Będą także przejścia dla pieszych pomiędzy dwiema stronami ul. Górczewskiej – przy ul. Deotymy, za Księcia Janusza, przy Góralskiej i przed wjazdem do centrum handlowego. Autobusy, taxi i MTON jadące od strony ul. Powstańców Śląskich przejadą na swój odcinek ul. Górczewskiej przejazdem przez pas dzielący w pobliżu ul. S. Konarskiego czyli za wiaduktem kolejowym (patrząc od strony budowy); natomiast ci, którzy będą chcieli dojechać do centrum handlowego i ul. Góralskiej pojadą prosto. Na wyłączonych z ruchu powierzchniach będą parkingi.
Ulicą Elekcyjną w kierunku południowym czyli do ul. Wolskiej będą mogli się poruszać wszyscy bez ograniczeń, na skrzyżowaniu z Wolską będą musieli się rozjechać w prawo lub w lewo bo na wprost (do ul. M.Kasprzaka) będzie tylko przejazd dla autobusów, taxi i MTON. W ul. Elekcyjną od strony Wolskiej (w kierunku północnym) wjazd będzie tylko autobusów, taxi i MTON, natomiast za ul. Pustola to ograniczenie zniknie co umożliwi dojazd i wyjazd z posesji które są na dalszym odcinku ul. Elekcyjnej.
Komunikacja na objazdach
Podczas budowy stacji Młynów i Księcia Janusza, ul. Górczewska będzie nieprzejezdna pomiędzy ul. Płocką a al. Prymasa Tysiąclecia, natomiast pomiędzy centrum handlowym a ul. Deotymy autobusy będą jeździły (nie będą one mogły wjeżdżać w ul. Górczewską z Jana Olbrachta i Ciołka). Autobusy, które obecnie jadą z Nowego Bemowa oraz z osiedla Jelonki, zostaną skierowane na trasy objazdowe prowadzące ul. Elekcyjną, M. Kasprzaka i Prostą. Autobusy z rejonu ul. Redutowej i Jana Olbrachta zamiast ul. Górczewską, będą kursowały Redutową, M. Kasprzaka oraz Prostą.
W celu ułatwienia dojazdu do centrum oraz do metra mieszkańcom Jelonek, zostanie wzmocniona komunikacja autobusowa na ul. Połczyńskiej i M. Kasprzaka, a ul. Wolską będzie jeździło więcej tramwajów. Na ul. Połczyńskiej, M. Kasprzaka i Prostej (do Ronda I. Daszyńskiego) zostanie wytyczony buspas. W drugim etapie, w drugim kwartale przyszłego roku, zostaną wprowadzone zmiany związane z budową stacji Płocka. Zamknięta zostanie ul. Płocka na odcinku od ul. Wolskiej do Ludwiki. Autobusy kursujące ul. Płocką zostaną skierowane przez ul. Skierniewicką. Również w 2017 r. z powodu budowy wentylatorni oraz szybu wydobywczego dla tarcz drążących tunele, możliwe będą wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Skierniewickiej oraz M. Kasprzaka i Prostej aż do Ronda ONZ oraz ograniczenie ruchu samochodowego na ul. M. Kasprzaka.
Budowa na Targówku
Trwa już budowa przedłużenia II linii z Dworca Wileńskiego w kierunku północno wschodnim. Powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka” (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Szwedzkiej; „Targówek” (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Trocka” (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Umowę z wykonawcą podpisano 11 marca, prace w terenie rozpoczęły się w końcu kwietnia. Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. Budowa potrwa 38 miesięcy.
Metro w Warszawie
Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszym środkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ok. 550 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie. Na rozbudowę II linii metra o trzy stacje w kierunku zachodnim, trzy stacje w kierunku północno-wschodnim a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów Warszawa otrzyma unijne dofinansowanie w kwocie ok. 1,826 mld złotych. Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra.
Budowany odcinek II linii metra na Woli to:
- długość: 3,4 km,
- trzy stacje: Płocka, Młynów, Księcia Janusza,
- koszt budowy: 1,148 mld zł,
- wykonawca: Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.,
- zakończenie budowy: rok 2019,
- czas przejazdu do stacji Świętokrzyska: 10-12 min.,
- przewidywana częstotliwość kursowania: co 2-3 min.
Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji miejskiej:
linia |
opis |
13 |
KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA – Kawęczyńska – al. Tysiąclecia – Kijowska – Targowa – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Wolska – CM. WOLSKI
|
23 |
|
24 |
|
44 |
NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – al. Solidarności – Okopowa – Towarowa – pl. Zawiszy – Grójecka – PL. NARUTOWICZA
|
E-2 |
WILANÓW – Przyczółkowa – al. Wilanowska – Jana Sobieskiego – Belwederska – Aleje Ujazdowskie – pl. Trzech Krzyży – Nowy Świat – Królewska – Marszałkowska – pl. Bankowy – al. Solidarności – Leszno (powrót: Leszno – Okopowa – al. Solidarności) – Górczewska – PŁOCKA-SZPITAL
|
E-5 |
|
105 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – Kasprzaka – Prosta – Towarowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Świętokrzyska – Kopernika – Tamka – Dobra – Lipowa – Browarna – BROWARNA (powrót: Browarna – Karowa – Dobra)
|
109 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Elekcyjna – Ordona – Kasprzaka – Prosta – al. Jana Pawła II – jezdnia płn. Dw. Centralnego – DW. CENTRALNY (powrót: jezdnia płn. Dw. Centralnego – Emilii Plater – Świętokrzyska – Prosta)
|
121 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Podleśna – Marymoncka – Przy Agorze – Sokratesa – Conrada – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO
|
129 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
PKP URSUS – Regulska – Sosnkowskiego – Kościuszki (powrót: Kościuszki – Spisaka – Regulska) – Bohaterów Warszawy – pl. Tysiąclecia – Bohaterów Warszawy – Sławka – Dzieci Warszawy – Ryżowa – Bolesława Chrobrego – Popularna – Techników – Cegielniana – Sympatyczna – Wałowicka – Dźwigowa – Powstańców Śląskich – Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta (powrót: Jana Olbrachta – Stroma – Strąkowa – Oświatowa – Człuchowska – Powstańców Śląskich) – REDUTOWA
|
136 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
MŁYNÓW – Płocka – Kasprzaka – al. Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Banacha – Żwirki i Wigury – Racławicka – Wołoska – Rzymowskiego – Dolina Służewiecka – al. KEN – Surowieckiego – Romera – Herbsta – Pileckiego – Ciszewskiego – Dereniowa – Indiry Gandhi – Cynamonowa – Płaskowickiej – NATOLIN PŁN.
|
154 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
P+R AL. KRAKOWSKA – al. Krakowska – 17 Stycznia – Żwirki i Wigury – 1 Sierpnia – al. Krakowska – Grójecka – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Szczęśliwicka – Grzymały-Sokołowskiego – Aleje Jerozolimskie – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Ordona – Elekcyjna – Górczewska – Lazurowa – Kaliskiego – STARE BEMOWO
|
155 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
ZNANA – Jana Olbrachta – Stroma – Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta (powrót: Jana Olbrachta – ZNANA) – Redutowa – Kasprzaka (powrót: Kasprzaka – Ordona – Wolska – Redutowa) – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO
|
167 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
SIEKIERKI-SANKTUARIUM – Gwintowa – Gościniec – Bartycka – Czerniakowska – Gagarina – Spacerowa – Goworka – Puławska – Rakowiecka – al. Niepodległości – Wawelska – Grójecka – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Ordona – Wolska – Redutowa (powrót: Redutowa – Kasprzaka) – Jana Olbrachta – ZNANA (powrót: Jana Olbrachta – Stroma – Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta)
|
171 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – Piastów Śląskich – Żołnierzy Wyklętych – Wrocławska – Radiowa – Powstańców Śląskich – Górczewska – Elekcyjna – Ordona – Kasprzaka – Prosta – Świętokrzyska – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie – Bracka – pl. Trzech Krzyży – Książęca (powrót: Książęca – Nowy Świat – Aleje Jerozolimskie) – Rozbrat – Górnośląska – Solec – Łazienkowska – TORWAR (powrót: Łazienkowska – Rozbrat)
|
184 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
METRO MŁOCINY – Kasprowicza – al. Reymonta (powrót: Żeromskiego – Przybyszewskiego – Kasprowicza) – Powstańców Śląskich – Wrocławska – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Deotymy – Elekcyjna – Ordona – Kasprzaka – al. Prymasa Tysiąclecia – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Szczęśliwicka – SZCZĘŚLIWICE
|
190 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Lazurowa – Człuchowska – Powstańców Śląskich – Górczewska – Elekcyjna – Ordona – Kasprzaka – Prosta – Towarowa – Okopowa – al. Solidarności (powrót: al. Solidarności – Leszno – Okopowa) – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Radzymińska – CH MARKI
|
197 |
Skierowanie linii na nowa trasę stałą:
GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Podleśna – Marymoncka – al. Zjednoczenia – Żeromskiego – Perzyńskiego – Rudnickiego – Obrońców Tobruku – ks. Bolesława – ks. Janusza – Obozowa (powrót: Ciołka – Newelska – ks. Janusza) – Deotymy – Elekcyjna – Wolska (powrót: Wolska – Kasprzaka – Ordona – Elekcyjna) – Połczyńska – Gierdziejewskiego – Warszawska – Keniga – Orląt Lwowskich – URSUS-NIEDŹWIADEK
|
520 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
PŁOCKA-SZPITAL – Górczewska – Leszno – Okopowa – al. Solidarności (powrót: al. Solidarności – Leszno) – pl. Bankowy – Marszałkowska – pl. Konstytucji – Waryńskiego – al. Armii Ludowej – most Łazienkowski – al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Marsa – Okularowa – Stepowa – Korkowa – MARYSIN
|
N42 |
Skierowanie linii na nową trasę stałą:
DW. CENTRALNY – Aleje Jerozolimskie – Marszałkowska – pl. Bankowy – al. Solidarności – Wolska – Połczyńska – Lazurowa – Człuchowska – Powstańców Śląskich – Górczewska – OS. GÓRCZEWSKA Wybrane kursy z podjazdami ul. Redutową do skrzyżowania z ul. Jana Olbrachta.
|