PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, obejmującego fragment Warszawa Wawer – Otwock. Wartość inwestycji to około 1,4 mld zł netto, a realizacja potrwa do 2028 roku. Projekt jest współfinansowany z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
W ramach prac powstaną dwa nowe tory, które pozwolą rozdzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a także 20 przejść pod torami i cztery skrzyżowania bezkolizyjne. Przebudowanych zostanie osiem przystanków, w tym Warszawa Anin, Międzylesie, Radość i Falenica, które zyskają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.
akres inwestycji obejmuje budowę dwóch dodatkowych torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu zwiększy się przepustowość trasy, a liczba połączeń pomiędzy Warszawą, Otwockiem i Lublinem będzie mogła wzrosnąć.

Modernizacji zostanie poddanych osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Na wszystkich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków zachowany zostanie historyczny wygląd m.in. wiat na stacji Falenica.
Poprawa bezpieczeństwa i komunikacji lokalnej
W ramach inwestycji powstanie 20 nowych przejść pod torami dla pieszych, a cztery przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Nowe obiekty obejmą m.in.:
- tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka),
- tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka),
- tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki),
- wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Wzdłuż linii pojawią się również ekrany akustyczne obsadzone roślinnością.
Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A.. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w 2025 roku. Na początku powstaną perony tymczasowe, przejazdy i rozjazdy, które umożliwią prowadzenie dalszych etapów inwestycji. Wcześniej przeprowadzono prace przygotowawcze, w tym rozbiórki kolidujących budynków i przebudowę kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem.








