Ponad dekadę temu można się było spotkać z przekonaniem, że Warszawa to nie prowincja i ścieżki rowerowe są dalszym priorytetem w stosunku do rozwoju miejskich dróg. Na szczęście taki pogląd coraz większa liczba mieszkańców uważa już za przestarzały. Rower staje się pełnoprawnym środkiem lokomocji. Nie byłoby to jednak możliwe bez odpowiednio przystosowanych i spójnych ścieżek.
Rok 2018 był rekordowy pod względem nowo oddanych do użytku tras rowerowych. Od początku roku oddano kilkanaście kilometrów tras, natomiast budowanych i ulepszanych jest obecnie aż 100 km. Nowo oddawane odcinki zaczynają tworzyć spójną siatkę, która umożliwia swobodne przemieszczanie się po mieście wyłącznie za pomocą rowerów. Dzięki temu ruch jednośladowy w stolicy rośnie nawet o 20-30% w skali roku. W ramach aktualnych planów inwestycyjnych miasto deklaruje oddanie dodatkowych 400 kilometrów do 2020 roku.
Rosnące znaczenie roweru jako środka komunikacji stało się też sygnałem, że należy go uwzględniać przy projektowaniu nowych osiedli – między innymi za pomocą parkingów dla rowerów, ale też podłączania inwestycji do istniejącej infrastruktury rowerowej.
Zlokalizowane na Marymoncie Osiedle Mickiewicza usytuowane jest w taki sposób, że możemy z niego ruszyć w niezliczoną ilość unikalnych wycieczek rowerowych. Przygtowaliśmy dla Was trzy takie trasy wraz z ich zapisem w aplikacji Endomondo dzięki czemu możecie je łatwo odtworzyć. Trasy różńią się trudnością i długością dzięki czemu dopasowane są do potrzeb osób w róznym wieku i o róznym stopniu zaawansowania w podróżowaniu rowerem.
Najdłuższa trasa prowadzi nad Wisłą, jest częścią Nadwiślańskiej Trasy Rowerowej i Szlaku Słonecznego. Mając Osiedle Mickiewicza za punkt wyjścia kierujemy się na południe. Jedziemy po wyremontowanych Bulwarach Wiślanych, koło Cytadeli, Podzamcza, Centrum Nauki Kopernik i Syrenki Warszawskiej. Na wschodnią stronę rzeki przejeżdzamy oddaną do użytku w ubiegłym roku kładką rowerową na Moście Łazienkowskim. Trasa wzdłuż zadrzewionej, prawobrzeżnej Wisły wiedzie przez plaże na Sakiej Kępie, Pragę-Północ z pięknym widokiem na Stare Miasto oraz Żerań z kładką rowerową, którą opiszemy dokładniej przy okazji kolejnej trasy. Drugi raz Wisłę przecinamy Mostem Marii Curie-Skłodowskiej i wracamy na Osiedle ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Marymonckiej. Link do trasy „Długiej” w aplikacji Endomondo.
Bonus: Kilka tygodni temu otwarto ścieżkę prowadzącą przez teren zielony nad Wisłą od Mostu łazienkowskiego do ulicy Generała Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, dla wytrwałych może ona być ciekawym dodatkiem do wycieczki.
Tak zwana trasa „średnia”, liczy 14 km długości, zawiera w sobie przejazd Mostem Grota-Roweckiego, nowo wyremontowaną Kładką Żerańską, czy też dziewiczymi terenami Lasu Bielańskiego. Techniczna kładka zwana Żerańską przez wiele lat była własnością PGNiG, które przekazało ją miastu. Stanowiła ona wejście do Portu Żerańskiego i basenu portowego, w przeszłości będąc taśmociągiem wywożącym odpady z elektrociepłowni Żerań. Kładka, choć jest tylko liczącym 300 metrów odcinkiem, połączyła odrębne, niescalone do tej pory trasy rowerowe, tworząc pełny, ponad 17-kilometrowy odcinek dla pieszych i rowerzystów. Link do trasy „Średniej” w aplikacji Endomondo.
Najkrótsza, bo licząca jedynie 7 km trasa jest przeznaczona głównie dla dzieci i osób starszych. Pomimo względnie krótkiego dystansu, oferuje nieprzerwany kontakt z przyrodą i malownicze widoki. Po wyjechaniu z osiedla docieramy nią do Parku Harcerskiej Poczty, dalej jedziemy wzdłuż akwenu zwanego Łachą Potocką, objeżdżając go dookoła, wzdłuż całej Kępy Potockiej. Park położóny jest na terenie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Dzięki jej krótkiemu dystansowi stanowi ona idealne rozwiązanie na weekendowy piknik dla całej rodziny. Nie musimy ściśle trzymać sie pętli wokół kanałku, możemy swobodnie odbijać w liczne boczne alejki, przy których znajdują się często place zabaw oraz przyrządy do ćwiczeń. Link do trasy „Średniej” w aplikacji Endomondo.
Bonus: Niedaleko skrzyżówania ulic Potockiej i Mickiewicza znajduje się mural upamiętniający wizytę Davida Bowie w Warszawie w 1976 roku. Skrecając w ulicę Potocką możemy dodać ten punkt do trasy naszej wycieczki.
Łączenie osiedli ze ścieżkami rowerowymi to dobry kierunek, na miarę XXI wieku, wpisujący się w ideę zrównoważonego rozwoju miast. Tym bardziej, że nierzadko zdarzało nam się zaobserwować, że deweloperzy realizują swoje inwestycje jedynie w obrębie granic osiedla. Potrafiło to już w przeszłości doprowadzać do rozmaitych absurdów, odcinając mieszkańców od ważnych punktów komunikacyjnych, a miasto i inwestor wzajemnie przerzucali na siebie oczekiwania rozwiązania problemu. Przykład Osiedla Mickiewicza to dobra praktyka i liczymy, że coraz więcej firm zacznie traktować tkankę miejską jako całość. Przyszli mieszkańcy z pewnością to docenią. Skanska projektując osiedla konsekwentnie stara się wychodzić poza bryłę budynku aby dopasować osiedle do tkanki miejskiej. Podczas budowy osiedla Jaśminowy Mokotów zagospodarowano również pobliski Park z jeziorkiem, którego nazwę mogli zaproponować nasi czytelnicy ponadto wybudowano 0,5 km ścieżek rowerowych. Budując osiedle Holm House tak jak w przypadku osiedla Mickiewicza deweloper zrealizował też fragment infrastruktury rowerewej.