Trwa przebudowa Chmielnej, a przy okazji nowe oblicze zyska ulica Bracka w rejonie placu Pięciu Rogów. Dotychczasowy prowizoryczny parking ustąpi zieleni. Dokładnie 33 drzewom. Pojawią się tutaj platany, czeremchy, wiśnie czy klony.
Prace przy przebudowie ulicy Chmielnej prowadzone są od listopada 2023 roku przez firmę Balzola. Obecnie układana jest m.in. nowa nawierzchnia ulicy oraz sadzone drzewa. Poza modernizacją ulicy metamorfozę przejdzie ulica Bracka pomiędzy Chemielną i Al. Jerozolimskimi. To własnie na tym odcinku sadzone są łącznie 33 drzewa.
Przygotowany przez Zarząd Terenów Publicznych m.st. Warszawy projekt modernizacji ulicy zyskał przychylność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dzięki wypracowanemu porozumieniu Chmielna zyska nowy wygląd i funkcję zielonego deptaka obsadzonego drzewami i krzewami oraz wyposażonego w ławki.
Projekt modernizacji zakłada m.in. wymianę nawierzchni ulicy – kostkę betonową zastąpią płyty granitowe, ale wykorzystana zostanie dotychczasowa podbudowa. Wyremontowane zostaną elementy małej architektury: murki, donice z zielenią, ławki (przy kinie Atlantic i skwerze Bukinistów) oraz słupki wygrodzeniowe. Łącznie Chmielna zyska 64 szt. różnego rodzaju elementów „umeblowania” – krzeseł miejskich, ławek i ław wielkoprzestrzennych. Na skwerku przy Kinie Atlantic powstanie mała fontanna.
Wprowadzona zostanie – niemal nieobecna dziś – zieleń. Wzdłuż ulicy pojawią się szpalery drzew uzupełnione krzewami. Posadzonych zostanie 95 drzew na Chmielnej i – dodatkowo – 38 na Brackiej. A także 9,5 tys. krzewów i 8,5 tys. bylin. Lokalizacja drzew została dobrana tak, aby nie przesłaniać istotnych elementów elewacji budynków oraz umożliwić funkcjonowanie ogródków gastronomicznych. Projektanci uwzględnili również zmiany klimatyczne w kontekście retencyjności zieleni miejskiej – drzewa i krzewy na Chmielnej absorbować będą wodę opadową.
Poprawa jakości zieleni obejmować będzie także tereny skwerów przylegających do ulicy.
Dla pieszych i rowerzystów
Na Chmielnej wyremontowane zostanie oświetlenie – stare latarnie zastąpią nowe ledowe. Skorzystają również rowerzyści – wszystkie rozwiązania geometryczne na całym obszarze opracowania uwzględniać będą rozwiązania dla ruchu rowerowego. Uregulowana zostanie kwestia parkowania i wjazdu na Chmielnej, która wpływa na negatywny sposób postrzegania tej przestrzeni. Dotyczy to głównie ruchu samochodów dostawczych oraz samochodów aktualnie blokujących połączenie z pasażem Wiecha.
Wszystkie zmiany wpisują się w projekt Nowego Centrum Warszawy, którego jednym z elementów jest pobliski i zmodernizowany w zeszłym roku tzw. Plac Pięciu Rogów.