To koniec reklam? Od dziś działa ustawa krajobrazowa!

    0
    192

    Kary za nielegalne reklamy i specjalny kodeks – od dziś obowiązuje ustawa krajobrazowa. Ma pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Od dziś działa nasz alert antyreklamowy. Wystarczy zrobić zdjęcie i wysłać je do nas nielegalną reklamę na adres – antyreklama@nowawarszawa.pl

    Projekt Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu został przygotowany przez Kancelarię Prezydenta RP i trafił do Sejmu latem 2013 r. 24 kwietnia ostateczna wersja ustawy, po uwzględnieniu licznych poprawek senatorów, została przyjęta przez posłów.

     

    Ustawa krajobrazowa, daje samorządom konkretne narzędzia do wywierania realnego wpływu na krajobraz. Rady gmin otrzymują możliwość uchwalania przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, niezależnych względem planów miejscowych, jak również nakładania stosownych opłat reklamowych za zajmowanie przestrzeni publicznej przez nośniki. Usprawniona została również kwestia egzekucji tych przepisów.

    Kary za nielegalne reklamy będą wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych i będą zależały od stawek ustalonych przez gminy. Kary w pierwszej kolejności nakładane będą na podmioty, które umieściły reklamę, a jeśli ustalenie tego będzie niemożliwe ukarani będą właściciele nieruchomości, na których znajdują się nielegalne reklamy.

     

    Warszawa bardzo aktywnie uczestniczyła w procesie powstawania tej ustawy. W lipcu 2014 r. Prezydent m.st. Warszawy – Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała się pod listem do parlamentu RP o podjęcie stosownych kroków na poziomie ustawowym. Brała również czynny udział przy pracach nad poprawkami. Prezydent m.st.  Warszawy sformułowała uwagi do ustawy, które zostały przekazane senatorom oraz prezydentom największych miast Polskich, a gdy te zostały wprowadzone, wystosowała pisma do wszystkich posłów na Sejm, apelując o ich przyjęcie.

     

    Warto przypomnieć, że Warszawa była jednym z pierwszych miast w Polsce, które  wprowadziło własne uregulowania dotyczące reklamy (zarządzenie Prezydenta Nr 961/2007 z 14 listopada 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych wskazań umieszczania reklam i informacji wizualnej w Warszawie).

     

    Miasto korzystając z już dostępnych narzędzi konsekwentnie porządkuje własne tereny, usuwając reklamy z placówek szkolnych, optymalizuje przepisy w przyjmowanych planach miejscowych i wprowadza zmiany w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju m.st. Warszawy, zacieśnia współpracę z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i przeprowadza audyty reklamowe na wybranych terenach.

    Ustawa wprowadza kary za nielegalne reklamy, które będą wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych ustalanych przez gminy. Ponadto ustawa daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam.

    Ustawa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Nakłada też m.in. obowiązek sporządzania przez samorząd wojewódzki audytu krajobrazowego; mają być w nim zdefiniowane obszary krajobrazów priorytetowych. Dla tych obszarów sejmik województwa ma mieć możliwość ustalania norm dotyczących wysokości, kształtu budynków i ewentualnego stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury.

    Ustawę o ochronie krajobrazu prezydent skierował do Sejmu latem 2013 r. Projekt w pierwotnej wersji przewidywał m.in. wprowadzenie do ustawy pojęcia „dominanty przestrzennej” w celu zaostrzenia zasad lokalizacji np. elektrowni wiatrowych, wieżowców i wszelkich innych obiektów.