Pociąg Pesa SUNDECK, to najnowszy pociąg, który dojechał do Warszawy. Zakupiły go Koleje Mazowieckie oraz lokomotywę Ga mma, wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A.
Pociąg Pesa SUNDECK był testowany m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów.
Pesa SUNDECK – to pierwsze pojazdy kolejowe tego typu, wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa – SUNDECK – wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu. Pojazdy będą uruchamiane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”.
Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez Przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym – w Polsce wręcz pionierskim – pojazdem typu „push-pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność SUNDECKÓW z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.
W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.
Oba typy wagonów wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych.
W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach.
Foto: Olek Kolejorz
Czytajcie o innych inwestycjach PKP.
WSZYSTKIE POJAZDY FLIRT3 OFICJALNIE PRZEKAZANE PKP INTERCITY