Rada m.st. Warszawy podczas ostatniej sesji przyznała nam dodatkowe środki na przebudowę skrzyżowania ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku. W tym miejscu powstanie rondo. Jak wykazał audyt, przejścia dla pieszych są w tym miejscu wyjątkowo niebezpieczne.
Przebudowa skrzyżowań na ronda to jeden ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa. Jak wykazał przeprowadzony przez ZDM audyt bezpieczeństwa, ta ostatnia lokalizacja jest szczególnie niebezpieczna.
WNIOSKI Z AUDYTU
Na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku obowiązuje zasada „łamanego pierwszeństwa”. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy kierowcy potrafią korzystać z tego typu rozwiązania. Na dodatek, ul. Powązkowska od strony ul. Waldorffa, stanowi długi, prosty odcinek drogi, sprzyjający rozwijaniu dużych prędkości. Prosty odcinek ul. Powązkowskiej sugeruje kierowcy, że jest na ulicy z pierwszeństwem przejazdu, a jest na wlocie podporządkowanym i dojeżdża do drogi z pierwszeństwem przejazdu. W tym miejscu wyznaczone są trzy przejścia dla pieszych – na dodatek ustawiony tam znak T-27 oznacza, że zebry są szczególnie uczęszczane przez dzieci.
Sytuacji nie poprawiają też parkujące tuż przy przejściu pojazdy (w tym pojazdy ciężarowe). Zasłaniają one znaki mówiące o zbliżaniu się do skrzyżowania oraz ograniczają widoczność, co stwarza poważne zagrożenie. Możliwość parkowania bezpośrednio przy przejściu dotyczy obu stron ulicy. Widoczność ogranicza także ogrodzenie posesji przy ul. Powązkowskiej na rogu z Obrońców Tobruku oraz roślinność rosnąca przy ogrodzeniu. Pieszy chcący przekroczyć jezdnię jest zasłonięty z jednej strony przez parkujące pojazdy, a z drugiej przez roślinność i ogrodzenie. Kierowca może nie zauważyć przejścia i pieszego wychodzącego na przejście zza parkujących pojazdów. Na dodatek, na środku chodnika, w świetle przejścia, stoi słup energetyczny, który stanowi przeszkodę dla pieszych.
ZMIANY SĄ KONIECZNE
Sytuacja na skrzyżowaniu Powązkowskiej i Obrońców Tobruku jest niedopuszczalna i trzeba ją pilnie zmienić. Dlatego zgodnie z zaleceniami po audycie powstanie tu rondo. Uniemożliwione zostanie również parkowanie tuż przy przejściach. Przesunięte będzie przejścia bliżej tarczy skrzyżowania, zamienić lokalizację zjazdu na posesję, która mieści się po stronie ul. Maczka oraz przenieść słup energetyczny poza światło przejścia.
Zmiany będą możliwe dzięki przyznaniu nam dodatkowych środków przez Radę m.st. Warszawy. Dzięki temu możemy przygotowywać się do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w oparciu o przygotowany już wcześniej projekt przebudowy.