REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Porty Lotnicze przejęte przez CPK

Strona główna Infrastruktura Porty Lotnicze przejęte przez CPK

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, właściciel i współwłaściciel kilkunastu lotnisk w Polsce wejdzie w struktury grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ciągu pół roku PPL zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dziś symbolicznie rozpoczyna się proces połączeniowy. Celem jest integracja kompetencji w zakresie zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową w obliczu gigantycznych inwestycji związanych z budową Portu Solidarność.

W niedzielę, 2 października, tego roku weszła w życie Ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczyna proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK.

CPK to spółka przygotowująca m.in. budowę Portu Solidarność, dla którego jest już wskazany wariant inwestorski, gotowy wniosek o decyzję środowiskową, plan generalny i trwa wykup nieruchomości. To także inwestor przygotowujący budowę ok. 2 tys. kmtzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, dla których powstają studia wykonalności i projekty. PPL jest z kolei właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, Lotniska Warszawa Radom i portu Zielona Góra Babimost. Posiada też udziały w większości polskich portów regionalnych.



– Tylko silna grupa kapitałowa będzie mogła sprostać wymaganiom rynkowym, a w czasach kryzysu być oparciem dla całego sektora. Dzięki konsolidacji PPL i CPK powstanie podmiot, który w pełni wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rozwijającego się rynku lotnictwa w tej części Europy. Mamy szansę na stworzenie najsilniejszej grupy lotniskowej w Europie Środkowo-Wschodniej i istotnego podmiotu na lotniskowej arenie europejskiej – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pierwszą z zaplanowanych zmian będzie przekształcenie PPL – obecnie przedsiębiorstwa państwowego – w jednoosobową spółkę akcyjną. Ten etap ma się wydarzyć do 2 kwietnia2023 r. Zmiana ta umożliwi PPL funkcjonowanie na rynku usług lotniczych w formie spółki prawa handlowego, w jakiej działa większość zarządców portów lotniczych w Europie, a tym samym odejście od archaicznej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego (obecnie w Polsce istnieje jedynie 10 aktywnych podmiotów tego typu, ale tylko PPL o tak dużej skali działalności).



Drugim krokiem będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji nowej spółki PPL do spółki celowej CPK (jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego CPK), co powinno się wydarzyć maksymalnie do końca III kwartału 2023 r.

Skutkiem tych zmian będzie dołączenie PPL do grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Będzie ona odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.

– Przekształcenie przedsiębiorstwa PPL w spółkę akcyjną i włączenie go w struktury spółki CPK to dobra wiadomość dla polskiego rynku lotniczego. Dla inwestorów to klarowne potwierdzenie decyzji o przeniesieniu całości ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na Port Solidarność. Dla pracowników CPK to dostęp do ogromu doświadczenia i wiedzy o zarządzaniu jedynym w Polsce lotniskiem przesiadkowym. Dla pracowników Lotniska Chopina to zaproszenie do aktywnego włączenia się w realizację Programu CPK i tworzenie jednego z najlepszych lotnisk w Europie. Nie byłoby to możliwe bez skupienia w jednolitej organizacji kompetencji i zadań w zakresie strategicznego planowania oraz zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Konsolidacja będzie miała pozytywny wpływ także na lotniska z obecnej Grupy PPL, które znajdą się w docelowej grupie CPK. Powód – nowoczesne technologie opracowane na potrzeby CPK będą wdrażane w całej grupie kapitałowej. Dla pasażerów oznacza to większe udogodnienia, a dla PPL i CPK zebranie doświadczeń, które pomogą zaprojektować i wybudować Port Solidarność.

– To dla nas historyczne wydarzenie. PPL jako przedsiębiorstwo ma niezwykłe doświadczenie i know how, które powinno być wykorzystane do realizacji najambitniejszego projektu ostatnich trzech dekad. Jako spółka PPL będziemy mieli dużo większe możliwości na rynku usług lotniczych, podobnie jak liczne spółki prawa handlowego za granicą zarządzające portami lotniczymi.Utworzenie wspólnej grupy z CPK to krok racjonalny i potrzebny, jeśli poważnie myślimy o tworzeniu warunków dla rozwoju polskiego sektora lotniczego, a wręcz całego systemu transportowego w Polsce – mówi Stanisław Wojtera, prezes PPL.

Zmiany z udziałem PPL i CPK doprowadzą do skupienia w jednej grupie kapitałowej kompetencji i odpowiedzialności w zakresie planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową. Taka struktura będzie mogła bardziej efektywnie stawić czoła wymaganiom rynkowym i być motorem wzrostu gospodarczego, a jednocześnie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. kryzysu, pandemii) stanowić stabilne oparcie dla całego sektora.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Zbigniew Lew -Starowicz nie żyje

Zmarł Zbigniew Lew-Starowicz, wybitny polski seksuolog i psychiatra, prezes Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego. Informację o śmierci potwierdziło w rozmowie z portalem Nowa...

Szukasz biura do wynajęcia w Warszawie? Sprawdź, co wziąć pod uwagę

Blisko 50 proc. nowoczesnych powierzchni biurowych w Polsce znajduje się w stolicy. To sprawia, że oferta biur na wynajem w Warszawie jest...

DUŻE ZAINTERESOWANIE PROJEKTOWANIEM I BUDOWĄ DRÓG WOKÓŁ LOTNISKA CPK   

10 firm i 5 konsorcjów złożyło oferty w przetargu spółki Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie i budowę dróg wokół Lotniska CPK....

Miasto inwestuje w zieleń na pętlach WTP

Rośliny, szczególnie w obliczu obecnych zmian klimatycznych, odgrywają bardzo dużą rolę w miastach. Dlatego Warszawa od lat konsekwentnie inwestuje w zieleń....

Tramwaj dojedzie na Zieloną Białołękę. Prace budowlane dopiero za cztery lata!

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców...

CTPark Warsaw South z certyfikacją BREEAM International New Construction na poziomie ‘Excellent

Hale WARS01 i WARS03, wchodzące w skład kompleksu produkcyjno-logistycznego CTPark Warsaw South, otrzymały certyfikację BREEAM International New Construction V6 na poziomie...

Polecane

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!Polskie media...

Jakie są ceny biur na wynajem w topowych lokalizacjach w Warszawie?

Przy wyborze lokalizacji trend jest niezmienny od lat, bowiem wśród najchętniej wybieranych dzielnic biurowych w Warszawie są Wola i Śródmieście. Świadczy o...