Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły rozstrzygnięcie największego przetargu w swojej historii. Podczas prestiżowych targów lotniczych Paris Air Show podpisano umowę na dostawę aż 84 nowych samolotów regionalnych, co oznacza niemal podwojenie obecnej floty przewoźnika do 2035 roku.
PLL LOT złożyły wiążące zamówienie na 20 samolotów Airbus A220-100 oraz 20 A220-300, co stanowi pierwszy przypadek, gdy narodowy przewoźnik Polski zdecydował się na samoloty Airbusa w ramach modernizacji swojej floty. Umowa, która może zostać rozszerzona w przyszłości do 84 maszyn A220, została ogłoszona podczas Paris Air Show 2025.

– Dzisiejsza decyzja to inwestycja w przyszłość. Samoloty rodziny Airbus A220, które zaczną dołączać do naszej floty w 2027 roku, otwierają nowe możliwości rozwoju – kluczowego filaru naszej strategii. Te nowoczesne, wydajne i skoncentrowane na pasażerach maszyny pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umocnią naszą pozycję jako preferowanego przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej i przygotują LOT do roli wiodącej linii lotniczej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT.

– To zamówienie na 40 samolotów A220 to historyczny kamień milowy – oficjalnie witamy PLL LOT w rodzinie Airbusa. Rodzina A220 odegra kluczową rolę w strategii modernizacji floty i rozwoju siatki połączeń LOT-u, a modele A220-100 i A220-300 stanowią idealne połączenie dla ich potrzeb. Cieszymy się na bliską współpracę z LOT-em, w której wykorzystamy globalne doświadczenie Airbusa, by wesprzeć program odnowy floty i zapewnić płynne wprowadzenie A220 – powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbus ds. sprzedaży samolotów pasażerskich.
Nowe samoloty A220 stopniowo zastąpią dotychczasową flotę regionalną LOT-u, oferując nowe możliwości rozwoju siatki połączeń i uruchamiania nowych tras dzięki swoim unikalnym właściwościom.
A220 to najnowocześniejszy samolot w swojej klasie, łączący najdłuższy zasięg i najniższe zużycie paliwa. Może przewozić od 100 do 160 pasażerów na dystansie do 3600 mil morskich (6700 km). W zależności od konfiguracji kabiny, A220-100 obsługuje segment 100–135 miejsc, a większy A220-300 – 120–160 miejsc. Maszyny napędzane są nowoczesnymi silnikami Pratt & Whitney PW1500GTF i generują o 50% mniejszy hałas w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji.
Jak wszystkie samoloty Airbusa, A220 już teraz może wykorzystywać do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Airbus planuje, aby jego samoloty były w 100% przystosowane do lotów na SAF do 2030 roku.

Na koniec maja 2025 roku A220 zgromadził ponad 900 potwierdzonych zamówień od ponad 30 klientów na całym świecie, z czego dostarczono już ponad 415 samolotów. Obecnie A220 znajduje się w eksploatacji u 24 linii lotniczych na ponad 1600 trasach, obsługując ponad 470 destynacji na całym świecie.
– Nowe samoloty istotnie poprawią dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży – nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Umożliwią budowę nowoczesnej, spójnej siatki połączeń regionalnych, wpisującej się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. To krok w stronę szybszych przesiadek i lepszej komunikacji – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Regionalna flota to trzon operacyjnego modelu PLL LOT. Odpowiada ona za około 50% wszystkich miejsc dostępnych w samolotach przewoźnika oraz za ponad 65% wykonanych rejsów. Według zapowiedzi, w 2032 roku – w momencie planowanego uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego – flota LOT-u ma liczyć 132 samoloty.
Podpisanie umowy właśnie podczas Paris Air Show, największych na świecie targów branży lotniczej, podkreśla wagę tego wydarzenia zarówno w kontekście prestiżu, jak i strategicznego rozwoju polskiego lotnictwa.