Plan Generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
Zatwierdzony Plan Generalny Lotniska CPK na lata 2022-2060 jest zgodny z polityką transportową Polski. Koncepcja zawarta w Planie jest też spójna ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) i Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 proc. nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha, na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji.
Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już posiadać trzy równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 65 mln pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3900 hektarów.
Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony w celu zaplanowania przyszłych obszarów dla rozwoju lotniska. Cały teren objęty Planem Generalnym, zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, zostanie uwzględniony w dokumentach planistycznych na poziomie: województwa, powiatu i gminy.
Ograniczenia zabudowy obowiązują od dnia zatwierdzenia Planu Generalnego do 2060 r. i powinny być uwzględnione w zagospodarowaniu przestrzennym otoczenia lotniska. Chodzi o to, żeby nowo powstające obiekty nie stały się w przyszłości przeszkodami zagrażającymi bezpieczeństwu operacji lotniczych, ani nie zakłócały pracy lotniskowych urządzeń naziemnych.
Na terenie projektowanego lotniska, oprócz postępujących wykupów nieruchomości w ramach PDN, trwają też finansowane przez spółkę CPK przeprowadzki i prace rozbiórkowe. Zakres prac zwiększy się po otrzymaniu przez CPK decyzji środowiskowej. Ten wniosek jest obecnie rozpatrywany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie.
Jednocześnie trwają zaawansowane prace projektowe, które prowadzi dla CPK m.in. brytyjskie konsorcjum projektowe Foster+Partners (jako master architekt) i libańska firma projektowa Dar Al-Handasah (jako projektant inżynierii lądowej). W ramach umowy ramowej na projektowanie obiektów towarzyszących, która została podpisana z 13 firmami – w tym z wieloma polskimi – trwa przetarg na projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego.