REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Pierwszy autobus wodorowy na warszawskich ulicach

Strona główna Infrastruktura Pierwszy autobus wodorowy na warszawskich ulicach

Od czwartku, 3 listopada, warszawiacy mogą korzystać z autobusu napędzanego wodorem. NesoBus, bo tak nazywa się pojazd, kursował będzie – do 15 listopada – na dwóch popularnych stołecznych trasach.

NesoBus w swój pierwszy kurs wyruszył sprzed warszawskiego Ratusza. W próbnym przejeździe wziął udział m.in. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. – Zapraszamy mieszkańców do wspólnego testowania pierwszego autobusu z napędem wodorowym na warszawskich ulicach. Chcielibyśmy kupić takie pojazdy, ponieważ w rozwoju miejskiego transportu publicznego priorytetem jest dla nas zdrowie mieszkańców i ochrona środowiska. Walczymy ze skutkami ocieplenia klimatu, ale również dbamy o wygodę mieszkańców. Bez środków unijnych takie inwestycje, jak autobusy wodorowe, nie będą jednak możliwe – mówił prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Nie emituje spalin i oczyszcza

NesoBus ma długość 12 metrów i pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Wyprodukowany w Świdniku pojazd jest zeroemisyjny, ponieważ jedynym efektem jego spalania jest para wodna.  

– Cieszę się, że polski autobus wodorowy będzie jeździł ulicami Warszawy. Nazwa naszego autobusu „NesoBus” pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituje Spalin, Oczyszcza (powietrze)”. Autobus wodorowy to idealne rozwiązanie dla mieszkańców miast – nie emituje CO2, tlenków azotu czy pyłów, w szczególności szkodliwych dla zdrowia drobnych pyłów PM 2,5. Autobus ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie wodoru trwa tylko 15 minut – powiedział Maciej Stec, Członek Rady Nadzorczej ZE PAK i Wiceprezes Grupy Polsat Plus, producentów autobusu.

Chcesz przejechać się wodorobusem?

Nowy autobus został skierowany do obsługi linii, których trasy przebiegają przez zabytkowe, atrakcyjnie turystycznie rejony miasta oraz dzielnice centralne, z gęstą zabudową. W takich warunkach efekt użytkowania nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu jest większy.

NesoBus będzie kursował na linii 106 (do 8 listopada), a potem 178 (9-15 listopada; z wyjątkiem 11 listopada). „Sto szóstka” jeździ z Powiśla przez Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, a potem ulicami Królewską i Grzybowską na Wolę. Autobusy 178 kursują Traktem Królewskim i dojeżdżają do osiedli mieszkaniowych w Ursusie.

Ekotransformacja

Komunikacja autobusowa jest najpopularniejszym sposobem przemieszczania się po mieście – w 2021 roku autobusy przewiozły w Warszawie 400 mln pasażerów. Dziś w warszawskiej aglomeracji jest ponad 300 linii autobusowych (dziennych, nocnych, podmiejskich i lokalnych). Dlatego Warszawa stawia na rozwój ekologicznego transportu i sukcesywnie modernizuje tabor autobusowy – inwestując w transport nisko- i zeroemisyjny. Obecnie warszawiacy i goście mogą korzystać ze 162 elektrobusów i 70 autobusów hybrydowych.

– Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy autobus z napędem wodorowym. Na razie w ramach testów, ale już dziś możemy powiedzieć, że transport zeroemisyjny jest przyszłością – mówił prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. – Zeroemisyjny transport jest naturalnym kierunkiem rozwoju miast, ale wymaga wielkich nakładów. W Krajowym Planie Odbudowy czekają miliardy złotych na zielony transport. Bez pieniędzy z Unii Europejskiej nie będziemy mieli środków na transformację komunikacji miejskiej w bardziej ekologiczną. Dlatego apeluję do rządu o jak najpilniejsze uruchomienie środków z KPO – dodaje prezydent Rafał Trzaskowski.

Warszawa bardziej zielona

Odchodzenie od węglowodorów i stawianie na zieloną energię jest dla miasta priorytetem – stąd inne, ekologiczne inwestycje związane z transportem miejskim.

W ostatnim latach na dachach autobusowych i tramwajowych wiat przystankowych pojawiły się panele fotowoltaiczne. Gromadzona przez nie energia jest wykorzystywana do podświetlania gablot z rozkładami jazdy po zmroku. Zwiększa się również ilość zazielenionych torowisk, roślinnością obsadzane są również dachy przystanków. W najbliższym czasie powstaną zielone ściany na parkingach przesiadkowych, np. przy stacji Karolin.

Kolejne warszawskie parkingi „Parkuj i jedź” stwarzają miejsca dla właścicieli samochodów elektrycznych. Na 17 parkingach P+R obecnie znajduje się 36 punktów  ładowania (powstaną one na wszystkich kolejnych parkingach). Ekologiczną rewolucję czeka parking P+R przy ul. Połczyńskiej. Wody opadowe będą odprowadzane tu do zbiorników retencyjnych, a mała architektura zostanie oświetlona z energii z paneli.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

KOLEJNA SZKOLNA ULICA W WARSZAWIE BEZ SAMOCHODÓW

Od poniedziałku, 9 września, przy Szkole Podstawowej nr 23 na ochockiej ulicy Mikołaja Reja zaczęła funkcjonować kolejna w Warszawie „szkolna ulica”....

Energooszczędna Dolina Szwajcarska w Warszawie

E.ON Polska w ramach Zielonego Funduszu dla Warszawy już po raz kolejny wspiera inicjatywę miejską. Wspólnie z Zarządem Zieleni m.st. Warszawy...

DALI CYBERNETICS – Immersyjna podróż w głąb genialnego umysłu Salvadora Dalí

Od surrealizmu do sztucznej inteligencji – pod tym krótkim, choć niezwykle pojemnym hasłem, 13 września, w piątek, przestrzeń immersyjna Art Box Experience otwiera pierwszą w Polsce wystawę...

Osiedle Heimstaden Żupnicza w Warszawie w pełni wynajęte

Wszystkie mieszkania zrealizowane w ramach osiedla Heimstaden Żupnicza na warszawskiej Pradze-Południe znalazły już najemców. W ostatnich miesiącach klientom udostępnionych zostało niemal 400...

Instytut Francuski przeniesie się do The Bridge

Działający w Polsce od niemal 100 lat Instytut Francuski zdecydował się na zmianę swojej warszawskiej siedziby. Stanie się nią zabytkowy budynek...

Wola Vert – nowy projekt mieszkaniowy autorstwa APA Wojciechowski Architekci dla Ciril Polska.

Pracownia APA Wojciechowski otrzymała prawomocne pozwolenie na budowę ekskluzywnej inwestycji mieszkaniowej, zlokalizowanej przy ulicy Przyokopowej 5, niedaleko centrum biznesowej dzielnicy...

Polecane

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!Polskie media...

Jakie są ceny biur na wynajem w topowych lokalizacjach w Warszawie?

Przy wyborze lokalizacji trend jest niezmienny od lat, bowiem wśród najchętniej wybieranych dzielnic biurowych w Warszawie są Wola i Śródmieście. Świadczy o...