Ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy oddany do ruchu

Od dziś kierowcy mogą korzystać z 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. To ostatni zrealizowany fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, której długość obecnie wynosi ok. 33 km.

Inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ułatwiając komunikację między dzielnicami. To przede wszystkim uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.

Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tunelu drogowego w Warszawie, w ciągu drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy, Zespół do spraw zapewnienia bezpieczeństwa tuneli, pod przewodnictwem Wojewody Mazowieckiego przeanalizował przedłożoną przez inwestora Dokumentację Bezpieczeństwa Tunelu. Członkowie Zespołu zaakceptowali tę dokumentację.

Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych (art. 24b ust. 1 pkt. 1), Wojewoda – w ramach nadzoru nad zapewnieniem bezpieczeństwa tunelu, wydaje decyzje o pozwoleniu na użytkowanie dla tego typu drogowych obiektów inżynierskich.

Wydanie przez Wojewodę decyzji pozwolenia na użytkowanie tunelu poprzedzone było sprawdzeniem dokumentacji złożonej przez inwestora do organu nadzoru budowlanego pod kątem zgodności z wymogami prawa oraz kontrolą  Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (MWINB), której przebieg zakończyło wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (w świetle ustawy Prawo budowlane).

Odbioru, polegającym na wydaniu opinii, która posłużyła do wydania pozwolenia na użytkowanie, dokonała wcześniej Państwowa Straż Pożarna.

Do zadań Wojewody Mazowieckiego, realizowanych w ramach nadzoru nad zapewnieniem bezpieczeństwa tunelu, ujętych w art. 24b ust. 1 Ustawy o drogach publicznych należy m.in.:

–        wyłączanie z użytkowania lub ograniczenie użytkowania tunelu, jeżeli nie są spełnione wymagania bezpieczeństwa;

–        przeprowadzanie regularnych badań i kontroli tunelu oraz opracowywanie odnośnych wymagań bezpieczeństwa;

–        określanie procedury natychmiastowego zamknięcia tunelu w razie wypadku, w którym są ranni albo naruszona została konstrukcja tunelu, katastrofy budowlanej lub awarii technicznej;

–        kontrola wprowadzania działań niezbędnych do zwiększenia bezpieczeństwa tunelu;

–        przeprowadzanie w tunelu, co najmniej raz na 5 lat, kontroli spełniania wymagań bezpieczeństwa.

Działania doradcze związane z obowiązkami wynikającymi z art. 24b Ustawy o drogach publicznych to zadanie powołanego przez Wojewodę Mazowieckiego Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa tuneli.

W skład Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa tuneli, powołanego na podstawie Zarządzenia nr 326 Wojewody Mazowieckiego z 6 sierpnia 2021 r., wchodzą: Wojewoda Mazowiecki – przewodniczący zespołu oraz przedstawiciele: Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu, Komendy Stołecznej Policji w Warszawie, Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie, Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Warszawie, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i m.st. Warszawy.

15 grudnia 2021 r., w tunelu drogowym w Warszawie, w ciągu drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy odbyły się ćwiczenia służb ratowniczych, zorganizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przy udziale przedstawicieli Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie oraz przedstawicieli służb, tworzących struktury Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa tuneli. Scenariusz ćwiczeń zakładał m.in. ewakuację pasażerów z zadymionego, płonącego autobusu oraz działania ratunkowe w związku z katastrofą w ruchu drogowym.

Droga ekspresowa S2 – Południowa Obwodnica Warszawy – spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30, najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę.

W 2013 roku oddano do ruchu dwa odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki (ok. 14 km) od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska – Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.  

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Wszyscy wykładowcy ogłoszeni na Fotoforma Wedding & Family!

0
To będzie niesamowite wydarzenie, które zgromadzi topowych fotografów i filmowców z Polski i zagranicy! Wszyscy prelegenci już ogłoszeni, ale to nie koniec! Już niedługo ogłosimy warsztaty...
×