CPK zdecydował się na Polskie Porty Lotnicze (PPL) jako mniejszościowego inwestora przy budowie nowego lotniska centralnego. Dzięki temu projekt będzie realizowany z udziałem polskiego kapitału, a zarządzanie obiektem po jego otwarciu będzie prowadzone w oparciu o model stworzony wspólnie przez CPK i PPL, firmę o największym doświadczeniu w zarządzaniu lotniskami w Polsce.
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, zaznaczył, że podpisanie umowy to kluczowy krok w realizacji projektu, który wymaga zaangażowania polskiego kapitału. „Chcemy, by w największym projekcie infrastrukturalnym w Polsce uczestniczyła polska firma, co gwarantuje jego długofalowy rozwój i stabilność finansową” – powiedział.
Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że współpraca z PPL zapewni, że zarządzanie jednym z najważniejszych państwowych aktywów pozostanie w polskich rękach. „Dzięki PPL wykorzystamy ich doświadczenie w zarządzaniu lotniskami, co wzmocni Grupę Kapitałową CPK” – dodał.
Zaangażowanie polskiego kapitału ma również przyczynić się do rozwoju polskiego rynku lotniczego i umocnienia Polski jako kluczowego węzła transportowego w Europie. „Nowe lotnisko będzie nie tylko odpowiedzią na rosnący ruch pasażerski, ale także szansą na wzrost gospodarczy i nowe możliwości dla polskich przedsiębiorstw” – zaznaczył Filip Czernicki, prezes CPK.
Andrzej Ilków, prezes PPL, wskazał na znaczenie współpracy w kontekście doświadczenia PPL w zarządzaniu infrastrukturą lotniskową, zwłaszcza w obliczu wyzwań związanych z budową i późniejszym funkcjonowaniem nowego portu. „Wspólnie z CPK opracujemy model zarządzania, który zapewni ciągłość operacyjną i wsparcie dla naszych pracowników” – powiedział.
W ramach współpracy, PPL i CPK opracują m.in. umowę inwestycyjną, umowę spółki CPK.Lotnisko oraz model zarządzania nowym lotniskiem. CPK pozostanie właścicielem co najmniej 51% udziałów w spółce, a PPL obejmie pozostałe 49%. Koszty budowy portu zostaną pokryte częściowo przez inwestorów, a także dzięki emisji obligacji, które zapewnią dodatkowe środki finansowe. Zgodnie z planem, finalizacja transakcji między CPK a PPL ma nastąpić w IV kwartale 2025 roku.
Po otwarciu lotniska w 2032 roku, CPK będzie dysponować dwiema drogami startowymi i obsługiwać rocznie około 34 miliony pasażerów. Na terenie nowego lotniska powstanie nowoczesny intermodalny terminal z podziemną stacją kolejową oraz dworcem autobusowym. Dojazd do portu zapewni kolejowy odcinek „Y” w standardzie KDP oraz poszerzona autostrada A2.
– Polskie Porty Lotnicze to organizacja z wieloletnim doświadczeniem operacyjnym, kompetencjami zarządczymi oraz zasobami ludzkimi niezbędnymi do sprostania wyzwaniom związanym z uruchomieniem i zarządzaniem nowym lotniskiem. Nasz udział jako inwestora branżowego w tym historycznym projekcie to naturalna kontynuacja roli, jaką odgrywamy w rozwoju polskiego lotnictwa. Wspólnie z CPK będziemy pracować nad modelem zarządzania, który nie tylko wykorzysta know-how i zasoby obu stron, ale przede wszystkim zapewni ciągłość operacyjną PPL. W szczególności zadbamy o realizację zobowiązań wobec naszych pracowników – mówi Andrzej Ilków, prezes PPL.
Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK.Lotnisko zgodnie z harmonogramem powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.
Po urealnieniu harmonogramów i przyjęciu fazowania przyjęto, że w pierwszym etapie po otwarciu w 2032 roku lotnisko CPK będzie posiadało dwie równoległe drogi startowe i obsłuży 34 mln pasażerów rocznie. Wybudowany zostanie intermodalny terminal ze strefami airside i landside z podziemną stacją kolejową oraz dworcem autobusowym. Dojazd do lotniska CPK zapewni uruchomiony w 2032 roku, odcinek kolejowego „Y” w standardzie KDP Warszawa – Łódź i poszerzona autostrada A2.