Metro Warszawskie ujawniło projekt dwóch nowych stacji metra. Oba przystanki planowane są na trasie I linni metra.
Za projekt obu nowych stacji odpowiedzialna jest firma Metroprojekt z Warszawy, która zaproponowała budowę dwóch dodatkowych stacji I linii metra w dwóch warianatach budowy. Oba mają pozowolić na uniknięcie zamknięcia metra na czas budowy. Według portalu Transport -Publiczny, jako pierwsza miałaby powstać stacja Muranów, a jako druga Plac Konstytutcji.
Stacja Plac Konstytucji miałaby mieć dwie kondygnacje i ma powstać pod ulicą Marszałkowską na odcinku pomiędzy Wilczą a placem Konstytucji. Pomieszczenia techniczne zaprojektowano na poziomie -1, wyjścia zaplanowano po wschodniej i zachodniej stronie stacji. W projekcie windy ulokowano po wschodniej stronie. Nie przewidziano zaś bezpośrednich wyjść ze stacji na przystanki tramwajowe. Dodatkowo stacja w przyszłości ma być połączona z przystankiem V linii metra, która jest obecnie na etapie planowania.
Pierwszy będzie Muranów
Planiści zapowiadają budowę w pierwszej kolejności stacji Muranów, która, która miałaby powstać pod ulicą Andersa na północ od skrzyżowania z Anielewicza.
Charakterystycznym elementem obu nowych stacji – co widać na wizualizacjach – są nazwy przystanków w formie neonów umiejscowionych na ścianach zatorowych. Metroprojekt musiał przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Zgodnie z założeniami, w czasie pracy powinno być możliwe prowadzenie przejazdów eksploatacyjnych na linii M1 oraz dążenie do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej w czasie robót na powierzchni.
Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.
Budowa dwóch stacji – Plac Konstytucji i Muranów – jest wskazana w aktualnym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę, Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.
Kiedy budowa nowych stacji?
Prezes Metra Warszawskiego w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl nie podaje żadnej konkretnej daty.
Wszystkie prace projektowe, wraz z uzyskaniem kompletu zgód oraz decyzji środowiskowej, mają zakończyć się do 20 grudnia 2023 r. Wstępny harmonogram zakłada 38 miesięcy na budowę jednej stacji. Na razie nie ma jednak decyzji o ich budowie. – Na dzisiaj te stacje znajdują się w planach inwestycyjnych. Jakie będą decyzje ostateczne co do inwestycji – to nie nasza domena, to strategiczne decyzje inwestora. My mamy dokończyć dokumentację projektową – mówi Jerzy Lejk.
Nieoficjalnie wiadomo, że obie stacje miałyby powstać do 2026 roku.
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.