SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Łódź Fabryczna – najpiękniejszym dworcem w Polsce?

Strona główna Nieruchomości Łódź Fabryczna - najpiękniejszym dworcem w Polsce?

3 przestronne hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, 3 poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa – wszystko to łączy się w multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna, wybudowanym przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową – regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.

_db_6931

Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z 4 peronami i 8 torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych 10 tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla. Na każdym peronie znajdują się 2 windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w 3 specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia._db_6879

Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerów przewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

_db_6907_db_6950Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło. Do obiektu można dotrzeć również od strony północnej i południowej, gdzie znalazł się zielony pasaż dla pieszych i uspokojonego ruchu pojazdów.

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Można ją porównać z takimi projektami jak dworce głównie w Berlinie czy Wiedniu, które uznawane są za perły architektury. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Inwestycja wpisuje się we współczesny model tworzenia w centrach miast zintegrowanych systemów transportowych, których zaletą jest m.in. optymalizacja kosztów i czasu transportu. Po wybudowaniu w Łodzi zaplanowanego już przez PKP PLK tunelu średnicowego, dworzec Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową i pozwoli na połączenia kolejowe w kierunku zachodnim. _db_6893_db_6913_db_6941

Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km, który rozpoczyna się w okolicy ul. Niciarnianej w Łodzi i stopniowo zagłębia się do poziomu hali peronowej. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Paweł Augustyniak Fotografia

Wiadomości

Pałac Kultury w barwach Unii Europejskiej

Dziś podświetlimy PKiN na niebiesko, aby podkreślić, jak mocno Warszawa cała Polska są związane z #UE. - napisał Rafał Trzaskowski w...

ZDM podpisał umowę na przebudowę ulicy Meissnera. Obwodnica Gocławia do zmiany

Coraz bliżej zmian na tzw. obwodnicy Gocławia. Podpisaliśmy umowę na przebudowę ul. Meissnera. Wprowadzone niebawem zmiany będą wiązały się ze...

Warszawa rozważa zawieszenie współfinansowania policji

Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy zapowiedział, że w przypadku dalszej eskalacji działań policji na ulicach miasta wstrzyma współfinansowanie...

Nowy najemca w The Warsaw HUB

Firma Sol - Millennium wynajęła ponad 400 mkw. w budynku The Warsaw HUB w Warszawie, którego agentem wyłącznym jest JLL.

ASFALTOWANIE NA DOMANIEWSKIEJ. KIEROWCÓW CZEKAJĄ UTRUDNIENIA

Trwa przebudowa ul. Domaniewskiej między ulicami Samochodową a Pęcherską. Odcinek ten od piątku, 27 listopada, od godz. 18 do niedzieli, 29...

Nowe stawki opłat za śmieci od kwietnia

Opłaty za odpady dla mieszkańców Warszawy będą naliczane według ilości zużytej wody od kwietnia 2021 r. Ta...

Polecane

Muzyczni Koneserzy – cykl bezpłatnych wydarzeń w Centrum Praskim Koneser

Centrum Praskie Koneser nie zapomina o warszawskich melomanach. W ramach Artystycznej Jesieni odbywa się szereg wydarzeń prezentujących różne gatunki muzyczne –...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.