SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Łódź Fabryczna – najpiękniejszym dworcem w Polsce?

Strona główna Nieruchomości Łódź Fabryczna - najpiękniejszym dworcem w Polsce?

3 przestronne hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, 3 poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa – wszystko to łączy się w multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna, wybudowanym przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową – regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.

_db_6931

Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z 4 peronami i 8 torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych 10 tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla. Na każdym peronie znajdują się 2 windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w 3 specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia._db_6879

Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerów przewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

_db_6907_db_6950Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło. Do obiektu można dotrzeć również od strony północnej i południowej, gdzie znalazł się zielony pasaż dla pieszych i uspokojonego ruchu pojazdów.

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Można ją porównać z takimi projektami jak dworce głównie w Berlinie czy Wiedniu, które uznawane są za perły architektury. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Inwestycja wpisuje się we współczesny model tworzenia w centrach miast zintegrowanych systemów transportowych, których zaletą jest m.in. optymalizacja kosztów i czasu transportu. Po wybudowaniu w Łodzi zaplanowanego już przez PKP PLK tunelu średnicowego, dworzec Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową i pozwoli na połączenia kolejowe w kierunku zachodnim. _db_6893_db_6913_db_6941

Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km, który rozpoczyna się w okolicy ul. Niciarnianej w Łodzi i stopniowo zagłębia się do poziomu hali peronowej. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Paweł Augustyniak Fotografia

Wiadomości

Drogowcy ogłosili przetarg na usuwanie barier architektonicznych

Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla wszystkich, dlatego ogłoszono przetarg na usuwanie barier architektonicznych. W 2019 roku poprawiono aż...

Ponad 1 tys. lokali podłączonych do centralnego ogrzewania

Warszawa kontynuuje projekt „Ciepło sieciowe w budynkach komunalnych”. W 2019 r. uruchomiliśmy centralne ogrzewanie w 64 miejskich nieruchomościach - najwięcej na...

Apartament z wanną w roli głównej

Wanna jest najważniejszym elementem wystroju mikroapartamentu w jednej z kamienic z 1956 roku łączy w sobie wysmakowany design i dyskretny urok...

Za dwa dni wielkie otwarcie Suntago!

Już tylko dwa dni do otwarcia największego zadaszonego parku wodnego w Europie – Suntago Wodny Świat.  Z tej okazji 18 lutego odbyła...

Polacy coraz częściej korzystają z hoteli

Już co drugi Polak co najmniej raz w roku korzysta z oferty hotelowej na terenie naszego kraju – wynika z...

Ghelamco planuje kolejną wieżę obok Warsaw Spire

43 piętra i 180 metrów wysokości, czyli dokładnie tyle samo, co do dachu ma Warsaw Spire może mieć nowy wieżowiec, który...

Polecane

Wygodniejsze kolejowe stacje i przystanki w Warszawie

Nowe windy, platformy, wiaty oraz tablice informacyjne – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort i dostępność kolei dla podróżnych ....

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...