REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Łódź Fabryczna – najpiękniejszym dworcem w Polsce?

Strona główna Nieruchomości Łódź Fabryczna - najpiękniejszym dworcem w Polsce?

3 przestronne hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, 3 poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa – wszystko to łączy się w multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna, wybudowanym przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor.

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową – regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.

_db_6931

Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z 4 peronami i 8 torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych 10 tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla. Na każdym peronie znajdują się 2 windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w 3 specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia._db_6879

Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerów przewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

_db_6907_db_6950Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło. Do obiektu można dotrzeć również od strony północnej i południowej, gdzie znalazł się zielony pasaż dla pieszych i uspokojonego ruchu pojazdów.

Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Można ją porównać z takimi projektami jak dworce głównie w Berlinie czy Wiedniu, które uznawane są za perły architektury. Nad projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Inwestycja wpisuje się we współczesny model tworzenia w centrach miast zintegrowanych systemów transportowych, których zaletą jest m.in. optymalizacja kosztów i czasu transportu. Po wybudowaniu w Łodzi zaplanowanego już przez PKP PLK tunelu średnicowego, dworzec Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową i pozwoli na połączenia kolejowe w kierunku zachodnim. _db_6893_db_6913_db_6941

Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km, który rozpoczyna się w okolicy ul. Niciarnianej w Łodzi i stopniowo zagłębia się do poziomu hali peronowej. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle montuje się standardową sieć podwieszaną.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Paweł Augustyniak Fotografia

Wiadomości

Co jedzą warszawiacy. Pizza spadła z podium!

Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce...

Największy wybór aparatów słuchowych w Warszawie

Słuch to jeden z podstawowych zmysłów dzięki którym możemy odnajdywać się w świecie i korzystać z niego jak najpełniej. Co możemy...

Poczta Polska debituje w „Złotych Tarasach”.

Nowoczesny wystrój, atrakcyjna lokalizacja, infrastruktura przyjazna osobom z niepełnosprawnościami – to tylko niektóre atuty nowej placówki Poczty Polskiej, oddanej...

Trakt Królewski w weekendy ponownie deptakiem!

Stolicę rozświetla już świąteczna iluminacja. Symbolicznie uruchomił ją prezydent Rafał Trzaskowski włączając oświetlenie choinki na placu Zamkowym. Wcześniej światełka zabłysły na Trakcie Królewskim i...

Perspektywy dla złota na 2023 rok. Analiza

Złoto jest jednym z najbardziej ugruntowanych i dojrzałych rynków, jeśli chodzi o aktywa inwestycyjne. W przeszłości był ważnym towarem...

Gaia Park z własnym zasilaniem energetycznym ze źródeł odnawialnych

Warszawski deweloper, firma Profbud, rozpoczął sprzedaż nowej, prestiżowej inwestycji GAIA PARK w Kontancinie-Jeziornie. Osiedle będzie etapowane oraz...

Polecane

Największy wybór aparatów słuchowych w Warszawie

Słuch to jeden z podstawowych zmysłów dzięki którym możemy odnajdywać się w świecie i korzystać z niego jak najpełniej. Co możemy...

Od Służewa do Szpiegowa: osiedle Służew nad Dolinką

Służew nad Dolinką to bez wątpienia jedno z najbardziej wyjątkowych osiedli w Warszawie, mimo że niemal identyczne bloki znaleźć można...

Świąteczne atrakcje w Domach Towarowych Wars Sawa Junior

Domy Towarowe Wars Sawa Junior wielu warszawiakom i turystom odwiedzającym stolicę w grudniu kojarzą się z gorączką przedświątecznych przygotowań. W tym...

#LatowBrowarach2022 wystawa zdjęć laureatów konkursu.

Lato już za nami, dlatego zapraszamy na wystawę 14 najlepszych zdjęć wykonanych podczas konkursu „Lato w Browarach”. Uczestnicy zgłosili za pośrednictwem...

Wystawy, koncerty, targi i inne wydarzenia. Jesień w Centrum Praskim Koneser to wiele wyjątkowych atrakcji

Wystawa prac Wojciecha Siudmaka, podróż do krainy Reksia, Praskie Dni Seniora czy Targowisko Sztuki. W październiku i listopadzie Centrum Praskie Koneser...

Na piechotę po Warszawie

W soboty 17 i 24 września wczesnym popołudniem odbędą się spacery po Warszawie zorganizowane przez centrum handlowe Westfield Arkadia oraz Galerię...