Jest projekt platformy widokowej na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Jury rozstrzygnęło konkurs na koncepcję punktu widokowego na placu budowy nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

5d790267ad98f
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów.

 

Celem konkursu była realizacja tymczasowego punktu widokowego bezpośrednio przy placu budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Obiekt ten będzie pełnił też funkcję punktu informacyjnego. Ma przybliżać odbiorcom instytucję i proces powstawania nowej siedziby Muzeum. Naszą intencją jest, aby stał się on znakiem trwającej inwestycji. Szukaliśmy projektu pobudzającego intelektualnie i angażującego, o intrygującej formie, która zachęcałaby do wejścia oraz zapoznania się z informacjami o Muzeum i jego budowie.

5d7b515847fdd_osize933x0q70h7a6e7c
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów.

 

Jury wysoko oceniło poziom nadesłanych prac oraz formę ich prezentacji. Zgłoszone projekty charakteryzowało wyjątkowe zrozumienie dla misji instytucji, której głównym celem jest prezentowanie sztuki współczesnej, a także wyczulenie na kontekst urbanistyczny centrum Warszawy, w tym szczególnie sąsiedztwo Ściany Wschodniej ul. Marszałkowskiej oraz Pałacu Kultury i Nauki. Na pochwałę zasługują również odniesienia do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej, dbałość o szeroką dostępność proponowanych rozwiązań oraz twórcze wykorzystanie trwającej kilka dekad debaty na temat zagospodarowania placu Defilad (placu Centralnego).

203212-instalacja-plansza-2
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów

Na konkurs łącznie wpłynęły 33 zgłoszenia. Jury po zapoznaniu się z nadesłanymi pracami postanowiło przyznać Główną Nagrodę, którą jest realizacja zwycięskiego projektu, pracowni 94 Studio z Poznania (w składzie Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński). Przyznane zostały również trzy wyróżnienia – dwumiesięczne staże w Muzeum oraz firmach Warbud S.A. i APA Wojciechowski Sp. z o. o., które otrzymali: Agata Holdenmajer i Hugon Kowalski; Martyna Rowicka i Michał Michałowski oraz Tomasz Czuban. Punkt widokowy zostanie zrealizowany w ramach umowy z firmą Warbud S.A. na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Projekty oceniała komisja w składzie:

  • Mikołaj Mundzik (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie),
  • Małgorzata Nowaczyk (Miasto Stołeczne Warszawa),
  • Justyna Siemiradzka (WARBUD S.A.),
  • Szymon Wojciechowski (APA Wojciechowski Sp. z o. o.).

Nagroda podstawowa:

Praca 03 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 203212) – 94 Studio, Poznań

Pani Klaudia Gołaszewska
Pan Marek Grodzicki
Pani Kinga Grzybowska
Pan Michał Hondo
Pan Jakub Wójtowicz
Pan Filip Zieliński

Praca ma formę ramy umieszczonej na podwyższeniu o konstrukcji sześciennej kratownicy, na której oparta jest platforma umożliwiająca śledzenie powstawania Muzeum. Rusztowanie tworzące punkt widokowy koresponduje z codziennym życiem placu budowy. Prostota formy oraz zastosowanie stalowej konstrukcji jako głównego środka architektonicznego wyrazu nadaje bryle lekkiego charakteru. Punkt widokowy nie dominuje, ale angażuje otaczającą przestrzeń i zaprasza do oglądania etapów prac.

Rama do patrzenia – główna inspiracja projektu – symbolizuje instytucję muzeum, ale też odnosi się do tradycji historii sztuki, w której rama interpretowana jest jako finalna część dzieła, montowana na końcowym etapie pracy artysty jako zwieńczenie obrazu. Umożliwia ona prezentację malarstwa i wzmacnia jego percepcję. Jak piszą autorzy pracy: „Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest miejscem będącym symboliczną ramą obrazu. To przestrzeń kadrująca, nakierowująca zwiedzających na oryginalne wizje artystów”.

Jury doceniło prostotę projektu, który swoim tymczasowym charakterem, towarzyszy toczącej się budowie, a jednocześnie nie pogłębia chaosu wizualnego śródmieścia i pełnej kolorowych reklam pierzei ulicy Marszałkowskiej. Wybrana technologia pozwala większość użytych materiałów poddać recyclingowi, zaś jej główny budulec – rusztowania rurowo-złączkowe zostaną po demontażu instalacji użyte powtórnie.

Jury wyróżniło następujące prace:

Praca 18 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 444995)

Pani Agata Holdenmajer i Pan Hugon Kowalski, Poznań

Punkt widokowy składający się z drewnianego podestu na planie koła oraz czternastu dwustronnych zwierciadeł. Podest może się obracać wokół własnej osi, zaś zamontowane nad nim lustra umożliwiają wgląd w plac budowy. Istotną zaletą pracy jest jej mobilność umożliwiająca dostrzeganie nieoczywistych ujęć powstającego Muzeum. Dodatkowo elementy pionowe są sprężyste i mogą reagować na zmienność pogody oraz rozwój inwestycji. Jury wyróżniło pracę za stworzenie przyjaznej odbiorcy małej architektury umożliwiającej komfortowe korzystanie z przestrzeni publicznej oraz za interesujący plastyczny wyraz projektu, odnoszący się do tradycji sztuki kinetycznej.

Praca 32 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 112358)

Pan Tomasz Czuban, Warszawa

Proponowany obiekt składa się z trzech elementów: schodów tworzących trybunę do oglądania budowy, masztu oraz umieszczonego na nim neonu. Świecący znak złożony z trzech obręczy, który miałby unosić się nad placem budowy, jest zaczerpnięty z identyfikacji wizualnej Muzeum autorstwa Ludovica Ballanda, a jego umieszczenie na wysokości 18 metrów nad placem budowy ma pomóc w zlokalizowaniu nowej instytucji wśród intensywnie zmieniającej się przestrzeni centrum Warszawy. Konstrukcja przypomina swoją formą szpilkę wbitą w mapę miasta lub pinezkę z popularnych map internetowych.

Praca 21 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 202992)

Pani Martyna Rowicka i Pan Michał Michałowski, Warszawa

Praca proponuje konstrukcję wykonaną z prefabrykowanych słupów i belek stalowych dwuteowników. Tworzą one mocny znak w przestrzeni placu Centralnego, który odnosi się do struktur kojarzonych z budową: dźwigów, rusztowań, podkonstrukcji. Jej skala (637 centymetrów wysokości) wpisuje się w otoczenie wielkomiejskich gmachów i ma stanowić stelaż dla tablicy informacyjnej na temat budowy. Autorzy pracy widzą możliwość wykorzystania konstrukcji w przyszłości dla zamieszczania w niej bieżących informacji o działalności Muzeum, a także zakładają jej pełen recycling. Jury wyróżniło pracę za odniesienie do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej oraz za oryginalną plastycznie formę prezentacji projektu.

 

Wystawę pokonkursową wszystkich prac będzie można oglądać od 2 do 20 października w Muzeum na Pańskiej.

Budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej finansuje m.st. Warszawa. 

 

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

HIGHLINE WARSAW NA NOCY WIEŻOWCÓW 2025 – ODKRYJ STOLICĘ Z NOWEJ...

0
Już tego lata Warszawa zyska zupełnie nową, spektakularną atrakcję. Na szczycie 310-metrowej Varso Tower – najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej – powstaje Highline Warsaw....
×