SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Jest projekt platformy widokowej na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Strona główna Informacje Jest projekt platformy widokowej na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Jury rozstrzygnęło konkurs na koncepcję punktu widokowego na placu budowy nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

5d790267ad98f
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów.

 

Celem konkursu była realizacja tymczasowego punktu widokowego bezpośrednio przy placu budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Obiekt ten będzie pełnił też funkcję punktu informacyjnego. Ma przybliżać odbiorcom instytucję i proces powstawania nowej siedziby Muzeum. Naszą intencją jest, aby stał się on znakiem trwającej inwestycji. Szukaliśmy projektu pobudzającego intelektualnie i angażującego, o intrygującej formie, która zachęcałaby do wejścia oraz zapoznania się z informacjami o Muzeum i jego budowie.

5d7b515847fdd_osize933x0q70h7a6e7c
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów.

 

Jury wysoko oceniło poziom nadesłanych prac oraz formę ich prezentacji. Zgłoszone projekty charakteryzowało wyjątkowe zrozumienie dla misji instytucji, której głównym celem jest prezentowanie sztuki współczesnej, a także wyczulenie na kontekst urbanistyczny centrum Warszawy, w tym szczególnie sąsiedztwo Ściany Wschodniej ul. Marszałkowskiej oraz Pałacu Kultury i Nauki. Na pochwałę zasługują również odniesienia do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej, dbałość o szeroką dostępność proponowanych rozwiązań oraz twórcze wykorzystanie trwającej kilka dekad debaty na temat zagospodarowania placu Defilad (placu Centralnego).

203212-instalacja-plansza-2
Projekt punktu widokowego na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autorzy projektu: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński. Wiz. mat. architektów

Na konkurs łącznie wpłynęły 33 zgłoszenia. Jury po zapoznaniu się z nadesłanymi pracami postanowiło przyznać Główną Nagrodę, którą jest realizacja zwycięskiego projektu, pracowni 94 Studio z Poznania (w składzie Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska, Michał Hondo, Jakub Wójtowicz, Filip Zieliński). Przyznane zostały również trzy wyróżnienia – dwumiesięczne staże w Muzeum oraz firmach Warbud S.A. i APA Wojciechowski Sp. z o. o., które otrzymali: Agata Holdenmajer i Hugon Kowalski; Martyna Rowicka i Michał Michałowski oraz Tomasz Czuban. Punkt widokowy zostanie zrealizowany w ramach umowy z firmą Warbud S.A. na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Projekty oceniała komisja w składzie:

  • Mikołaj Mundzik (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie),
  • Małgorzata Nowaczyk (Miasto Stołeczne Warszawa),
  • Justyna Siemiradzka (WARBUD S.A.),
  • Szymon Wojciechowski (APA Wojciechowski Sp. z o. o.).

Nagroda podstawowa:

Praca 03 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 203212) – 94 Studio, Poznań

Pani Klaudia Gołaszewska
Pan Marek Grodzicki
Pani Kinga Grzybowska
Pan Michał Hondo
Pan Jakub Wójtowicz
Pan Filip Zieliński

Praca ma formę ramy umieszczonej na podwyższeniu o konstrukcji sześciennej kratownicy, na której oparta jest platforma umożliwiająca śledzenie powstawania Muzeum. Rusztowanie tworzące punkt widokowy koresponduje z codziennym życiem placu budowy. Prostota formy oraz zastosowanie stalowej konstrukcji jako głównego środka architektonicznego wyrazu nadaje bryle lekkiego charakteru. Punkt widokowy nie dominuje, ale angażuje otaczającą przestrzeń i zaprasza do oglądania etapów prac.

Rama do patrzenia – główna inspiracja projektu – symbolizuje instytucję muzeum, ale też odnosi się do tradycji historii sztuki, w której rama interpretowana jest jako finalna część dzieła, montowana na końcowym etapie pracy artysty jako zwieńczenie obrazu. Umożliwia ona prezentację malarstwa i wzmacnia jego percepcję. Jak piszą autorzy pracy: „Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest miejscem będącym symboliczną ramą obrazu. To przestrzeń kadrująca, nakierowująca zwiedzających na oryginalne wizje artystów”.

Jury doceniło prostotę projektu, który swoim tymczasowym charakterem, towarzyszy toczącej się budowie, a jednocześnie nie pogłębia chaosu wizualnego śródmieścia i pełnej kolorowych reklam pierzei ulicy Marszałkowskiej. Wybrana technologia pozwala większość użytych materiałów poddać recyclingowi, zaś jej główny budulec – rusztowania rurowo-złączkowe zostaną po demontażu instalacji użyte powtórnie.

Jury wyróżniło następujące prace:

Praca 18 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 444995)

Pani Agata Holdenmajer i Pan Hugon Kowalski, Poznań

Punkt widokowy składający się z drewnianego podestu na planie koła oraz czternastu dwustronnych zwierciadeł. Podest może się obracać wokół własnej osi, zaś zamontowane nad nim lustra umożliwiają wgląd w plac budowy. Istotną zaletą pracy jest jej mobilność umożliwiająca dostrzeganie nieoczywistych ujęć powstającego Muzeum. Dodatkowo elementy pionowe są sprężyste i mogą reagować na zmienność pogody oraz rozwój inwestycji. Jury wyróżniło pracę za stworzenie przyjaznej odbiorcy małej architektury umożliwiającej komfortowe korzystanie z przestrzeni publicznej oraz za interesujący plastyczny wyraz projektu, odnoszący się do tradycji sztuki kinetycznej.

Praca 32 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 112358)

Pan Tomasz Czuban, Warszawa

Proponowany obiekt składa się z trzech elementów: schodów tworzących trybunę do oglądania budowy, masztu oraz umieszczonego na nim neonu. Świecący znak złożony z trzech obręczy, który miałby unosić się nad placem budowy, jest zaczerpnięty z identyfikacji wizualnej Muzeum autorstwa Ludovica Ballanda, a jego umieszczenie na wysokości 18 metrów nad placem budowy ma pomóc w zlokalizowaniu nowej instytucji wśród intensywnie zmieniającej się przestrzeni centrum Warszawy. Konstrukcja przypomina swoją formą szpilkę wbitą w mapę miasta lub pinezkę z popularnych map internetowych.

Praca 21 (numer nadany przez Uczestnika konkursu: 202992)

Pani Martyna Rowicka i Pan Michał Michałowski, Warszawa

Praca proponuje konstrukcję wykonaną z prefabrykowanych słupów i belek stalowych dwuteowników. Tworzą one mocny znak w przestrzeni placu Centralnego, który odnosi się do struktur kojarzonych z budową: dźwigów, rusztowań, podkonstrukcji. Jej skala (637 centymetrów wysokości) wpisuje się w otoczenie wielkomiejskich gmachów i ma stanowić stelaż dla tablicy informacyjnej na temat budowy. Autorzy pracy widzą możliwość wykorzystania konstrukcji w przyszłości dla zamieszczania w niej bieżących informacji o działalności Muzeum, a także zakładają jej pełen recycling. Jury wyróżniło pracę za odniesienie do tradycji sztuki w przestrzeni publicznej oraz za oryginalną plastycznie formę prezentacji projektu.

 

Wystawę pokonkursową wszystkich prac będzie można oglądać od 2 do 20 października w Muzeum na Pańskiej.

Budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej finansuje m.st. Warszawa. 

 

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Kinoteka zawiesza działalnością. Będą kolejne kina?

Od 19 października Kinoteka zawiesza swoją działalność. W lakonicznym komunikacie czytamy:  "trudną decyzję podjęto po analizie sytuacji związanej z COVID-19." Co więcej...

Kultowy Fiat 126 p może powrócić na drogi

Popularny Maluch był najbardziej pożądanym pojazdem na polskich drogach w czasach PRL. Teraz pojawiły się szanse , żeby 'fiacik' powrócił na...

NOWY CHODNIK NA MADALIŃSKIEGO PRAKTYCZNIE GOTOWY

Finisz realizacji kolejnego projektu w ramach budżetu obywatelskiego. Niemal gotowy jest już chodnik wzdłuż ul. Madalińskiego na odcinku od ul....

Szpital Narodowy ruszył z rekrutacją!

Największy szpital dla chorych na covid19- czyli Szpital Narodowy ma już własną stronę www i ruszył z rekrutacją pracowników. Już...

Radisson Individuals, nowa marka Radisson Hotel Group

Radisson Hotel Group wprowadza nową markę: Radisson Individuals i pozyskuje 10 nowych hoteli w regionie EMEA w trzecim kwartale 2020 roku.

Rynek najmu mieszkań w pandemii. Dmuchać na zimne czy brać jak leci?

Szczyt sezonu na rynku najmu przypada przeważnie na koniec wakacji i początek jesieni, jednak w tym roku,...

Polecane

Muzyczni Koneserzy – cykl bezpłatnych wydarzeń w Centrum Praskim Koneser

Centrum Praskie Koneser nie zapomina o warszawskich melomanach. W ramach Artystycznej Jesieni odbywa się szereg wydarzeń prezentujących różne gatunki muzyczne –...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.