Jako pierwsi informowaliśmy opinię publiczną o planach remontowych operatora hotelu Radisson Blue Sobieski przy placu Zawiszy. Od kilku lat obiekt przechodzi stopniową modernizację. Zmienił się wystrój większości pokoi, ale sam budynek czeka spektakularna zmiana, czyli odświeżenie elewacji.
O planowanej inwestycji Radisson Blue Sobieski chce poinformować opinię publiczną w marcu. Wiadomo, że modernizacji ma ulec elewacja, która od początku istnienia obiektu budziła skrajne emocje wśród warszawiaków, którzy obiekt uznali za najbrzydszy w stolicy.
Postanowiliśmy ujawnić informację o planowanej modernizacji nie podając żadnych szczegółów, choć o remoncie od roku wiedzą władze Warszawy. Co potwierdził facebookowy wpis na profilu mieszkańców Ochoty – Ochocianie Sąsiedzi. To właśnie tu, zostały pokazane wstępne wizualizacje nowego wyglądu Hotelu Sobieski w Warszawie. Są to jednak bardzo wstępne wizualizacje, które zostały złożone w ratuszu na potrzeby uzyskania stoswonych pozowoleń.
Dotąd pstrokata elewacja ma nabarać białego koloru, co miałoby nadać budynkowi lekkości i elegancji. Z kolei okna w parterze miałyby zostać przysłonięte brązowymi roletami.
Nowe wizualizacje Hotelu Sobieski, które opracowane zostały na zamówienie właściciela przez łódzką pracownię C13 Architektura Stosowana, a udostępnione przez Urząd Dzielnicy Ochota w ramach dostępu do informacji publicznej. Jak piszą autorzy wpisu na grupie FB Ochocianie Sąsiedzi “wizualizacje powstały już kilka lat temu. Natomiast oficjalnie zostały dołączone do urzędowego zgłoszenia planowanych prac w lipcu 2022 roku”.
Negatywną opinię o planowanym remoncie wydał Michał Krasucki, Miejski Konserwator Zabytków.
Tak pomalowany Sobieski jest niczym. Kolejnym z setek polskich narożników przy placach, nie mającym nic wspólnego z ikoną (czy tego chcemy, czy nie) polskiego postmodernizmu i okresu transformacji. Wtedy możecie go już równie dobrze zburzyć. Chciałbym, żebyśmy w ocenie przeszłej już architektury nie kierowali się naszymi gustami, upodobaniami (podoba się, lubię, nie lubię) ale przykładali do niej kryteria właściwe krytyce architektonicznej. Każdą architekturę oceniamy też podług jej czasów. A w przypadku symboli także roli jaką historycznie odegrała. W tym wypadku chyba trudno mieć wątpliwości, że Sobieski był warszawskim (a może i polskim) kamieniem milowym. Jako symbol był bohaterem filmów, artykułów, anegdot, żartów, konkursów piękności, albo brzydoty. Tym bardziej, że budził emocje. Nawet dzisiejsza dyskusja wokół niego tego dowodzi. Widzę, że “tradycja” Supersamu, Rotundy, Chemii, ale też choćby dworca w Katowicach, czy Solpolu ma się w narodzie dobrze.
Hotel Sobieski znajduje się przy pl. Zawiszy na Ochocie i został wybudowany w 1992 roku. Za wygląd elewacji obiektu odpowiada austriacki artysta prof. Hans Piccottini.
Budynek hotelu otrzymał tytuł „Koszmar sześciolecia 1989–1995” w plebiscycie publiczności.
Pierwszym właścicielem hotelu było konsorcjum dwóch państwowych banków PKO BP i Pekao S.A. (spółka Syrena International). W 2006 sprzedano go polsko-austriackiej spółce Warimpex. Od tamtego czasu operatorem hotelu była austriacka Vienna International Hotels.