REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Hive edukuje użytkowników e- hulajnog

Strona główna Infrastruktura Hive edukuje użytkowników e- hulajnog

Unikalną mapę potrzeb i kierunków działań związanych z obecnością e-hulajnóg zawiera dokument „Bądź zmianą” – studium po warsztatach licznych środowisk i podmiotów zaangażowanych w kwestię zrównoważonej mobilności w miastach

Błyskawicznie rosnąca popularność elektrycznych hulajnóg świadczy o tym, że bez wątpienia dają nam one coś, czego potrzebujemy. Trzeba jednak nad tym nowym zjawiskiem zapanować tak, by zapewnić poczucie bezpieczeństwa wszystkim korzystającym z przestrzeni miejskiej.

Powyższe stwierdzenie było punktem wyjścia dla warsztatów na temat obecności w mieście urządzeń transportu osobistego (UTO), które odbyły się 4 września w Warszawie. Zgromadziły przedstawicieli organizacji społecznych i miejskich, urzędu miasta i służb porządkowych, operatorów hulajnóg współdzielonych, firm z branży UTO i in., dając wszystkim sposobność wyrażenia swoich potrzeb oraz skonfrontowania ich z potrzebami pozostałych grup.

Studium po warsztatach pt. „Bądź zmianą. Jak sprawić, by e-hulajnogi stały się korzyścią dla nas wszystkich” to pierwsze w Polsce opracowanie tego tematu dokonane na podstawie tak szerokiego interdyscyplinarnego dialogu i przygotowane przez profesjonalny zespół facylitacyjny.

Proces wypracowywania regulacji dla e-hulajnóg musi uwzględniać potrzeby wielu stron. To o tyle kluczowe, że e-hulajnogi są częścią szerszej zmiany tkanki miejskiej. Po nich przyjdą kolejne mikromobilne środki transportu, wpływające na naszą przestrzeń. Odpowiednio uregulowane hulajnogi mogą zatem stanowić pozytywny, przecierający szlaki przykład – mówi Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto, które było organizatorem wydarzenia.

hive_3Którędy jeździć, jak parkować

Zadanie to nie jest łatwe. W procesie mapowania wyzwań facylitatorzy warsztatów zdiagnozowali ich co najmniej kilkanaście. Brak poczucia bezpieczeństwa, nieprzewidywalność jeżdżących, nadmierna prędkość, jazda niezgodna z regulaminami i zaleceniami, brak regulacji dotyczących wieku użytkownika i uprawnień, nieprzystosowana nawierzchnia, braki technicznych umiejętności jazdy i szkoleń pod tym względem, alkohol – to tylko niektóre z wymienionych podczas warsztatów wyzwań.

Opracowanie zawiera jednak przede wszystkim kilkadziesiąt wniosków i spostrzeżeń, które będą pomocą zarówno dla władz miasta, jak i operatorów hulajnóg na minuty w ich myśleniu o kształtowaniu tej usługi. Będą też wartościowym wkładem w procesie legislacyjny – dokument z dorobkiem warsztatów został dołączony do stanowiska Mobilnego Miasta w konsultacjach projektu tzw. ustawy hulajnogowej, przesłanego w tym tygodniu do Ministerstwa Infrastruktury.

Wśród zawartych w dokumencie wniosków znajdujemy m.in. konkluzje, iż:

  • Drogi dla rowerów nie mogą być wskazane jako jedyne trasy, na których mogą się poruszać hulajnogi. Przy czym tych ostatnich nie należy przenosić na chodniki, lecz sprawić, aby jezdnie, przynajmniej w obrębie centrum miast, stały się dla bezpieczniejsze. Na przykład poprzez ograniczenie tam dopuszczalnej prędkości
  • Przeznaczenie części miejskich miejsc postojowych dla samochodów na strefy hulajnogowe (np. 1 proc. miejsc) umożliwiłoby zorganizowanie uporządkowanych miejsc do ich parkowania, zarazem z zachowaniem dużej dostępności pojazdów, którą cenią użytkownicy
  • Przy wydzielaniu stref parkowania jednośladów wskazane jest myślenie o łączeniu usług (hulajnogi, rowery, skutery w ramach jednego obszaru – np. w postaci swoistych hubów mobilności). Ustalone na stałe przestrzenie parkingowe są ważne dla osób z niepełnosprawnością, pozwalając im na zachowanie orientacji w przestrzeni.
  • Hulajnogi powinny być parkowane wzdłuż ulicy, nie w poprzek – i lepiej przy jej krawędziach, a nie przy budynkach. W ten sposób mniej utrudnią życie niewidomym.
  • Wskazane byłoby w miarę możliwości wyposażanie pojazdów w narzędzia umożliwiające sygnalizowanie działań (migacz, klakson)
  • Operatorzy powinni motywować użytkowników do dobrych praktyk (jazdy z rozsądną prędkością, parkowania we właściwych miejscach etc.) – poprzez nagrody (bonusy, darmowe minuty) lub sankcje za łamanie zasad.

hive_2To nie jest tylko moda

Punkty wyżej to tylko przykłady wniosków z warsztatów. Biorąc je pod uwagę konieczne jest wytworzenie regulacji zarówno dotyczących hulajnóg współdzielonych, jak i prywatnych, których liczba również błyskawicznie rośnie. Dlatego powinno być to potraktowane jako zadanie pilne.

Gdy użytkownicy poznają jasne ramy i wytyczne dotyczące korzystania oraz oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa, znacznie łatwiej będzie im również przemieszczać się i parkować hulajnogi. A osoby piesze oraz poruszające się innymi pojazdami zyskają pewną przewidywalność co do jazdy hulajnogistów. – mówi Łukasz Gontarek, city manager hive, operatora e-hulajnóg, który był partnerem warsztatów.

Operatorzy z kolei otrzymają jasne wytyczne co do zarządzania flotą, a także mocne podstawy do dyscyplinowania osób korzystających z hulajnóg w sposób nieprawidłowy – dodaje Cezary Dudek, menedżer innego partnera – firmy CityBee, oferującej sharing pojazdów.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

W Warszawie powstał pierwszy las Miyawaki

W stolicy powstał pierwszy las kieszonkowy sadzony metodą Akiry Miyawakiego. Na placu wejściowym do Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego...

W Rzeszowie powstał najwyższy w Polsce apartamentowiec. Ma 220 metrów wysokości.

Na powstającym w Rzeszowie kompleksie dwóch wież Olszynki Park zawisła wiecha. Wyższy budynek wraz z masztem będzie miał łącznie 220 metrów...

Warszawa uczciła bohaterów powstania w getcie warszawskim

Pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego przed Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbyły się uroczystości związane z rocznicą wybuchu powstania w getcie...

Zaprojektuj Warszawską Kartę Miejską i wygraj bilet 90-dniowy

20 lat temu Polska została członkiem Unii Europejskiej. Był to przełomowy moment w naszej historii, który rozpoczął...

Rolkarze i wrotkarze ruszają na trasę

Warszawscy rolkarze i wrotkarze rozpoczynają kolejny sezon wieczornych przejazdów po stolicy. Pierwsza impreza z cyklu Nightskating Warszawa odbędzie się już w...

Firma sprzątająca biura w Warszawie

Każdy właściciel firmy doskonale zdaje sobie sprawę, jak istotne jest, aby siedziba przedsiębiorstwa prezentowała się nienagannie. Nie tylko jest to miejsce, w...

Polecane

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...

Ruszają zapisy do 3. edycji Wbiegnij na Varso Tower

Sportowi amatorzy i profesjonalni zawodnicy ponownie zmierzą się ze schodami najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Dziś od godz. 14:00 biegacze mogą...

Wernisaż najlepszych prac uczestników i zwycięzców Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

11 marca 2024 r. odbył się uroczysty wernisaż zdjęć uczestników 4. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego, organizowanego przez kawiarnie Green Caffè Nero. Motywem...