REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Drogowcy będą skanować stołeczne ulice. Pierwszy raz też w nocy.

Strona główna Infrastruktura Drogowcy będą skanować stołeczne ulice. Pierwszy raz też w nocy.

Drogowcy prowadzą mobilne skanowanie dróg w Warszawie. Tym razem z nowym zestawem urządzeń o nazwie Street Hive, które umożliwią rejestrację pasa drogowego w różnych warunkach pogodowych i przy różnej prędkości przejazdów. Testowane też będzie skanowanie ulic nocą. To kolejny krok do usprawnienia pracy Pogotowia Drogowego ZDM – wykrywania i usuwania awarii infrastruktury drogowej.

W Pogotowiu Drogowym ZDM działa zespół, który zajmuje się patrolowaniem dróg w mieście. Pracownicy, podzieleni na dwuosobowe ekipy, codziennie sprawdzają przydzielone rejony, a zauważone nieprawidłowości – przewrócone znaki drogowe, ubytki w jezdni, wyrwane słupki czy nielegalne reklamy – notują w specjalnej karcie obserwacji. Potem na komputerze wpisują je do programu i w formie zgłoszenia przekazują do naprawy właściwym podmiotom.

10 RAZY WIĘCEJ WYCHWYCONYCH AWARII

Taki system działa od powstania Pogotowia Drogowego. Ma swoje słabe strony. Choć patrol w ciągu dnia sprawdzi 40-50 km dróg, to zrobi to zza szyby samochodu. Patrolujący nie wychwyci wszystkich nieprawidłowości, a zwróci uwagę zwłaszcza na takie zdarzenia, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Zanotuje np. wytarte oznakowanie poziome, ale pominie naklejki z ogłoszeniami na słupach sygnalizacyjnych.

Chcąc usprawnić i unowocześnić tę pracę, w 2022 r. jako pierwszy w Polsce pilotażowo ZDM wykonał skaning laserowy 150 km dróg w Warszawie. Zainstalowanymi na dachu samochodu patrolowego kamerami zarejestrowano 115 odcinków 93 ulic. Następnie dokładny model dróg wraz z infrastrukturą przeniesiono na ekran komputera, a wybrani pracownicy zaczęli go przeglądać. Patrolując zza biurka, pracowali na materiale do złudzenia przypominającym Google Street View, ale o wiele dokładniejszym. Analizowali go za pomocą specjalnego oprogramowania od firmy OPEGIEKA, z którą przeprowadziliśmy testy. Okazało się, że w ciągu dnia jedna osoba na ekranie komputera jest w stanie wychwycić nawet 10-krotnie więcej awarii infrastruktury niż podczas patrolu samochodowego.

5, 10, 15 METRÓW

System okazał się obiecujący. Dlatego drogowcy zdecydowali się na jego kontynuację. Od OPEGIEKI wypożyczono kolejny zestaw sprzętu do rejestracji pasa drogowego. Nazywa się Street Hive i składa się z dwóch kamer, modułu GPS i lidaru – urządzenia łączącego laser z teleskopem, umożliwiającego tworzenie trójwymiarowego modelu terenu. Całość, ważącą ok. 20 kg, zamontowaliśmy na dachu jednego z aut do patroli infrastruktury drogowej. Tak „uzbrojony” samochód wyjechał na ulice Warszawy w tym tygodniu i będzie je przemierzał do końca marca.

W tym czasie zarejestruje pas drogowy, fotografując całą szerokość ulicy. Podobnie jak rok temu, ale z pewną różnicą – kamery będą ustawione do wykonywania sekwencyjnych zdjęć co 5, 10 i 15 m. Po to, żeby sprawdzić, który tryb rejestracji pasa drogowego okaże się najbardziej odpowiedni. Testowane też będzie skanowanie z różną prędkością przejazdów. Pozowoli to zweryfikować jak dokładny okaże się sprzęt działający już nie przy 30 km/h, ale np. w trakcie dwukrotnie szybszej jazdy. Da to odpowiedź, czy możliwe stanie się wydłużenie dziś 50-kilometrowych objazdów. Co ważne, w tym roku nie ma limitu kilometrów. Oznacza to, że przez cztery tygodnie przeskanowane będzie tyle ulic, ile jest w stanie

Nowy sprzęt przeetestowany będzie pod kątem tego, jak sprawdza się w dużym środowisku miejskim. Dlatego trasy patrolowego auta z zestawem Street Hive będą zróżnicowane i obejmą zarówno główne arterie, jak i ulice o bardziej osiedlowym charakterze. Drogowcy chcą sprawdzić, jak urządzenie będzie pracować w warunkach ruchu ulicznego o różnym natężeniu i jak użyteczny będzie zarejestrowany materiał. Będzie też sprawdzane działanie zestawu w różnych warunkach pogodowych, aby zweryfikować, czy np. rozpoczęcie objazdu w mglisty poranek będzie miało sens.

Planowany jest również co najmniej jeden przejazd nocą. Drogowców interesuje możliwość wykorzystania sprzętu do sprawdzenia działania urządzeń emitujących światło: latarń, sygnalizacji świetlnej i elementów odblaskowych.

Zarejestrowany materiał będzie zgrywany tak samo jak ten z zeszłorocznego pilotażowego skanowania dróg. Trafi do specjalnej przeglądarki, która zza biurka umożliwi przeglądanie ulic i notowanie nieprawidłowości.

– Choć skupimy się na sprawdzaniu wyżej wymienionych aspektów, nie zrezygnujemy z wykorzystania urządzenia do poprawy infrastruktury drogowej. Naturalnie zgromadzone dane o awariach w pasie drogowym będziemy kierować do usunięcia – podkreśla Piotr Grzegorzewski, naczelnik Pogotowia Drogowego ZDM.

Niewykluczone, że w trakcie testowania Street Hive nasuną się kolejne możliwości wykorzystania technologii mobilnego skanowania ulic. W planach jest umożliwienie przeglądania zgromadzonego materiału innym naszym wydziałom, których praca wiąże się z dbaniem o stan infrastruktury drogowej – zajmującym się m.in. konserwacją obiektów mostowych i inżynierskich, nadzorem oświetlenia ulicznego czy regulacją zapadniętych włazów i studzienek kanalizacyjnych.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Plac Pięciu Rogów i milionów odwiedzających

Warszawianki i warszawiacy polubili Plac Pięciu Rogów – wynika z badań, przeprowadzonych przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Tylko w jeden z...

REWOLUCJA W PARKOWANIU. NIEBIESKA TABLICA WSKAŻE PARKING

Nie wiesz, gdzie znajduje się najbliższy parking? A kiedy go znajdziesz obawiasz się, że wszystkie miejsca są już zajęte? Jeszcze w tym...

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

10. Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy – znamy laureatów

Przebudowany Kopiec Czerniakowski z parkiem Akcji „Burza” absolutnym zwycięzcą 10. Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy – ta...

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...