REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Drogowcy będą skanować stołeczne ulice. Pierwszy raz też w nocy.

Strona główna Infrastruktura Drogowcy będą skanować stołeczne ulice. Pierwszy raz też w nocy.

Drogowcy prowadzą mobilne skanowanie dróg w Warszawie. Tym razem z nowym zestawem urządzeń o nazwie Street Hive, które umożliwią rejestrację pasa drogowego w różnych warunkach pogodowych i przy różnej prędkości przejazdów. Testowane też będzie skanowanie ulic nocą. To kolejny krok do usprawnienia pracy Pogotowia Drogowego ZDM – wykrywania i usuwania awarii infrastruktury drogowej.

W Pogotowiu Drogowym ZDM działa zespół, który zajmuje się patrolowaniem dróg w mieście. Pracownicy, podzieleni na dwuosobowe ekipy, codziennie sprawdzają przydzielone rejony, a zauważone nieprawidłowości – przewrócone znaki drogowe, ubytki w jezdni, wyrwane słupki czy nielegalne reklamy – notują w specjalnej karcie obserwacji. Potem na komputerze wpisują je do programu i w formie zgłoszenia przekazują do naprawy właściwym podmiotom.

10 RAZY WIĘCEJ WYCHWYCONYCH AWARII

Taki system działa od powstania Pogotowia Drogowego. Ma swoje słabe strony. Choć patrol w ciągu dnia sprawdzi 40-50 km dróg, to zrobi to zza szyby samochodu. Patrolujący nie wychwyci wszystkich nieprawidłowości, a zwróci uwagę zwłaszcza na takie zdarzenia, które mają największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu. Zanotuje np. wytarte oznakowanie poziome, ale pominie naklejki z ogłoszeniami na słupach sygnalizacyjnych.

Chcąc usprawnić i unowocześnić tę pracę, w 2022 r. jako pierwszy w Polsce pilotażowo ZDM wykonał skaning laserowy 150 km dróg w Warszawie. Zainstalowanymi na dachu samochodu patrolowego kamerami zarejestrowano 115 odcinków 93 ulic. Następnie dokładny model dróg wraz z infrastrukturą przeniesiono na ekran komputera, a wybrani pracownicy zaczęli go przeglądać. Patrolując zza biurka, pracowali na materiale do złudzenia przypominającym Google Street View, ale o wiele dokładniejszym. Analizowali go za pomocą specjalnego oprogramowania od firmy OPEGIEKA, z którą przeprowadziliśmy testy. Okazało się, że w ciągu dnia jedna osoba na ekranie komputera jest w stanie wychwycić nawet 10-krotnie więcej awarii infrastruktury niż podczas patrolu samochodowego.

5, 10, 15 METRÓW

System okazał się obiecujący. Dlatego drogowcy zdecydowali się na jego kontynuację. Od OPEGIEKI wypożyczono kolejny zestaw sprzętu do rejestracji pasa drogowego. Nazywa się Street Hive i składa się z dwóch kamer, modułu GPS i lidaru – urządzenia łączącego laser z teleskopem, umożliwiającego tworzenie trójwymiarowego modelu terenu. Całość, ważącą ok. 20 kg, zamontowaliśmy na dachu jednego z aut do patroli infrastruktury drogowej. Tak „uzbrojony” samochód wyjechał na ulice Warszawy w tym tygodniu i będzie je przemierzał do końca marca.

W tym czasie zarejestruje pas drogowy, fotografując całą szerokość ulicy. Podobnie jak rok temu, ale z pewną różnicą – kamery będą ustawione do wykonywania sekwencyjnych zdjęć co 5, 10 i 15 m. Po to, żeby sprawdzić, który tryb rejestracji pasa drogowego okaże się najbardziej odpowiedni. Testowane też będzie skanowanie z różną prędkością przejazdów. Pozowoli to zweryfikować jak dokładny okaże się sprzęt działający już nie przy 30 km/h, ale np. w trakcie dwukrotnie szybszej jazdy. Da to odpowiedź, czy możliwe stanie się wydłużenie dziś 50-kilometrowych objazdów. Co ważne, w tym roku nie ma limitu kilometrów. Oznacza to, że przez cztery tygodnie przeskanowane będzie tyle ulic, ile jest w stanie

Nowy sprzęt przeetestowany będzie pod kątem tego, jak sprawdza się w dużym środowisku miejskim. Dlatego trasy patrolowego auta z zestawem Street Hive będą zróżnicowane i obejmą zarówno główne arterie, jak i ulice o bardziej osiedlowym charakterze. Drogowcy chcą sprawdzić, jak urządzenie będzie pracować w warunkach ruchu ulicznego o różnym natężeniu i jak użyteczny będzie zarejestrowany materiał. Będzie też sprawdzane działanie zestawu w różnych warunkach pogodowych, aby zweryfikować, czy np. rozpoczęcie objazdu w mglisty poranek będzie miało sens.

Planowany jest również co najmniej jeden przejazd nocą. Drogowców interesuje możliwość wykorzystania sprzętu do sprawdzenia działania urządzeń emitujących światło: latarń, sygnalizacji świetlnej i elementów odblaskowych.

Zarejestrowany materiał będzie zgrywany tak samo jak ten z zeszłorocznego pilotażowego skanowania dróg. Trafi do specjalnej przeglądarki, która zza biurka umożliwi przeglądanie ulic i notowanie nieprawidłowości.

– Choć skupimy się na sprawdzaniu wyżej wymienionych aspektów, nie zrezygnujemy z wykorzystania urządzenia do poprawy infrastruktury drogowej. Naturalnie zgromadzone dane o awariach w pasie drogowym będziemy kierować do usunięcia – podkreśla Piotr Grzegorzewski, naczelnik Pogotowia Drogowego ZDM.

Niewykluczone, że w trakcie testowania Street Hive nasuną się kolejne możliwości wykorzystania technologii mobilnego skanowania ulic. W planach jest umożliwienie przeglądania zgromadzonego materiału innym naszym wydziałom, których praca wiąże się z dbaniem o stan infrastruktury drogowej – zajmującym się m.in. konserwacją obiektów mostowych i inżynierskich, nadzorem oświetlenia ulicznego czy regulacją zapadniętych włazów i studzienek kanalizacyjnych.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Już w niedzielę 17 Półmaraton Warszawski

W niedzielę ulicami stolicy przebiegnie około 15 tys. uczestników 17. Nationale-Nederlanden Półmaratonu Warszawskiego oraz towarzyszącego mu New Balance Biegu na Piątkę....

Warszawy CA Immo rusza z modernizacją biurowca Saski Crescent

Nowy Saski Crescent będzie nowoczesnym butikowym biurowcem, który łączy zalety renomowanej lokalizacji z zielonymi rozwiązaniami zapewniającymi efektywność ...

Kolejarze ruszają z pracami nad ul. Kruczkowskiego

Do warszawskich drogowców, remontujących wiadukt mostu Poniatowskiego, dołączą kolejarze, którzy będą pracować na drugim z obiektów nad...

Promenada otwiera się po remoncie!

Już 1 kwietnia 2023 r. pierwszych klientów przyjmie po kolejnej modernizacji nowa część centrum handlowego Promenada w Warszawie.  To właśnie w...

[Patronat] Michał Pepol z Korą już w niedzielę!

Już w tę niedzielę odbędzie się wyjątkowe spotkanie z muzyką Michała Pepola, który wystąpi z koncertem o godzinie 18.00 w Novej...

Montaż klimatyzacji w Warszawie

Klimatyzacja jest coraz popularniejsza w naszym kraju i przestaje być synonimem luksusu. Ten stosunkowo przystępny cenowo system chłodzenia...

Polecane

Wirtualne Targi Nowych Mieszkań i Domów – Warszawa

W dniach 17 – 19 marca pod adresem noweinwestycje.pl/targi odbędą się Wirtualne Targi Nowych Mieszkań i Domów dla Warszawy i woj....

Przychodnia przyszłości w której to lekarz czeka na Ciebie!

Dostęp do konsultacji z lekarzem rodzinnym przez aplikację i w placówkach stacjonarnych, 7 dni w tygodniu do 21:00, a to wszystko...

Co powinieneś wiedzieć przed zakupem okapu do zabudowy?

Jeśli planujesz wyposażyć swoją kuchnię w okap do zabudowy, istnieje kilka ważnych kwestii, które warto wziąć pod uwagę. Od...

XIII Warszawskie Targi Mieszkaniowe Dom 2023

Już w następny weekend (21-22.01.2023 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2022. To już trzynasta...

Real Estate Conference – ruszaj z nami i nieruchomościami!

Interesujesz się nieruchomościami? Wiążesz z tą branżą swoją przyszłość? A może dopiero zamierzasz postawić swoje pierwsze kroki w świecie nieruchomości? Jeśli tak, to Real...

Co robić w Sylwestra? Najlepsze pomysły w Warszawie

To niekwestionowanie jeden z najbardziej imprezowych wieczorów w roku. Zastanawiając się, co robić w Sylwestra, czujemy bowiem, że ...