Na skrzyżowaniu ulic Żupniczej i Chodakowskiej powstanie rondo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Zrealizuje i sfinansuje ją inwestor prywatny, który po sąsiedzku stawia budynek handlowo-usługowy. Prace rozpoczną się w środę, 15 grudnia.
Skrzyżowanie zlokalizowane jest na terenie do niedawna przemysłowym, na który coraz śmielej wdziera się zabudowa wielorodzinna. Kolejnym nowym budynkiem będzie jednak sklep spożywczy popularnej sieci handlowej, powstający nieopodal przy ul. Żupniczej. Ponieważ po jego otwarciu zwiększy się ruch, który i tak z każdym rokiem w tej okolicy narasta, inwestor został zobligowany do przebudowy „krzyżówki”. Taki obowiązek nałożyła na niego ustawa o drogach publicznych.
POWSTANIE NOWE PRZEJŚCIE
Skrzyżowanie ulic Żupniczej i Chodakowskiej, dziś w kształcie litery T, stanie się rondem. Wlot ul. Żupniczej na ok. 70-metrowym odcinku zostanie przedzielony wyspą na dwie jezdnie. Ta północna będzie szersza, bo od ronda do wjazdu na przysklepowy parking pomieści dwa pasy. Ich utworzenie jest konieczne, ponieważ pas prawy, z którego będzie można skręcić na plac postojowy, posłuży też jako zatoka przystankowa. Chodzi o to, aby autobusy zatrzymujące się na przystanku przesuniętym bliżej skrzyżowania nie utrudniały z niego zjazdu.
Istniejące chodniki przejdą remont. Zostanie wybudowany także nowy – po zachodniej stronie północnego wlotu ul. Chodakowskiej. Pozwoli przechodniom na komfortowe dotarcie do powstającego sklepu.
Inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo kierowców. Sprawi również, że lepiej chronieni będą piesi. Obecnie do dyspozycji mają tam dwa przejścia, po przebudowie zyskają jeszcze jedno – pasy pojawią się na południowym wlocie ul. Chodakowskiej. Aby zapewnić przekraczającym jezdnię maksymalny komfort, przejścia zostaną wyposażone w azyle. Tym samym spełnione zostaną zalecenia audytorów, którzy w trakcie audytu nieosygnalizowanych zebr na podległych nam drogach w Warszawie zarekomendowali zastosowanie właśnie takiego rozwiązania na przejściach przez Żupniczą i Chodakowską. Obu wystawili notę 1 w sześciopunktowej skali (0-5) i ocenili jako niebezpieczne.
Prace na skrzyżowaniu ulic Żupniczej i Chodakowskiej rozpoczną się w środę, 15 grudnia, ok. godz. 6. Dopuszczony będzie wyłącznie przejazd w jednym kierunku, czyli z ul. Żupniczej w prawo w ul. Chodakowską. Ulica Chodakowska na wysokości skrzyżowania zostanie zawężona, ale przejazd w obie strony nadal będzie możliwy. Nie będzie za to możliwy skręt z ul. Chodakowskiej w ul. Żupniczą ani z ul. Żupniczej w lewo w ul. Chodakowską.
Objazdy zostały wyznaczone ulicami: Mińską, Grochowską, Lubelską, Joselewicza i Bliską do ul. Żupniczej. Do ul. Chodakowskiej będzie też można dojechać ulicami Grochowską i Mińską. Przejście dla pieszych przez ul. Żupniczą zostanie przesunięte poza teren prac, a na ul. Chodakowskiej w rejon posesji nr 37.
Utrudnienia powinny potrwać ok. półtora miesiąca, czyli do końca stycznia. Następnie będą wprowadzane kolejne zmiany w organizacji ruchu.
KOMUNIKACJA MIEJSKA
Od środy, 15 grudnia, od początku kursowania autobusy obsługujące linie 102, 123, 173 i 202 zostaną skierowane na trasy objazdowe – autobusy pojadą objazdem w jednym kierunku. Autobusy kursujące na liniach 102 i 202 w kierunku stacji metra Stadion Narodowy ominą utrudnienia ulicami Mińską i Grochowską. Autobusy linii 123 i 173 w kierunku Dworca Wschodniego (Lubelska) zostaną skierowane na objazd ulicami Mińską, Grochowską i Lubelską.
W czasie prac nie będą funkcjonowały przystanki „Chodakowska 01”, „Żupnicza 01” i „Dworzec Wschodni (Lubelska) 03”. W zamian pasażerowie będą mogli skorzystać z przystanków tymczasowych „Mińska 51” (przy ul. Mińskiej za skrzyżowaniem z ul. Chodakowską) i „Bliska 55” (przy ul. Mińskiej przed skrzyżowaniem z ul. Głuchą).