Cztery firmy zgłosiły się w drugim postępowaniu na zaprojektowanie nowego wyglądu Alej Jerozolimskich. Oferty zawierają się w przedziale od 2,4 do 6,7 mln zł brutto. Najtańsza jest pod tym względem nie tylko istotnie korzystniejsza od najniższej, z poprzedniego przetargu, ale też sporo niższa od szacowanej przez nas wartości zamówienia.
Oferty złożyły: ponownie Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy (4 mln 797 tys. zł brutto) i Safege z Warszawy (5 mln 547 tys. zł brutto), a także Mosty Katowice (6 mln 795 tys. zł brutto) i Meritum Projekt z Katowic (2 mln 435 tys. zł). Propozycje są korzystniejsze od poprzednich. Obecna najtańsza jest o 1 mln 170 tys. zł niższa od najniższej z pierwszego przetargu. Właśnie rozpoczęły się analizy ofert. Wyłoniony wykonawca będzie miał od daty podpisania umowy 30 miesięcy na przeprowadzenie powierzonego zadania.
W poprzednim postępowaniu chęć realizacji zadania wyraziły cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy, Progreg z Krakowa i Safege z Warszawy. Wszystkie nadesłane oferty okazały się jednak zdecydowanie zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. ZDM zdecydował się powtórzyć przetarg. Warto zwrócić uwagę, że np. Metroprojekt – jedna z dwóch firm, która złożyła ofertę dwukrotnie – tym razem zaoferował cenę o ponad 1 mln zł niższą niż w lipcu.
To standardowa procedura w ramach zamówień publicznych, która pozwala nam ocenić, czy oferty, które otrzymano są wysokie, czy niskie. W przypadku zaprojektowania od nowa Alej Jerozolimskich oszacowano wartość zamówienia na ok. 3 mln zł. Oznacza to, że najtańsza ze złożonych ofert jest sporo niższa
JAKIE ZMIANY?
Chodzi o przygotowanie projektu całkowitej przebudowy być może najważniejszej ulicy w Warszawie, czyli Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Ta inwestycja potrwa ok. 3 lat i będzie się wiązała z wykopaniem dołu w miejscu obecnych Alej Jerozolimskich. To daje okazję do zbudowania tej ulicy od nowa.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami z wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Kiedyś w tym miejscu rosły cztery rzędy drzew, dziś zieleni brakuje, ale liczne i wyraźne nasadzenia to również element zmian. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.
Do historii przejdą ronda u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.