Grupa Stadler Rail AG przejmuje od firmy Vossloh zakład Rail Vehicles w Walencji. Hiszpańska firma specjalizuje się w produkcji lokomotyw, osiąga rocznie obrót w wysokości ponad 200 milionów euro i zatrudnia około 850 pracowników.
3 listopada 2015 została podpisana w Zurychu umowa kupna. Stadler Rail wchodzi tym samym w nowy segment rynku lokomotyw spalinowo-elektrycznych i pozyskuje nowe rynki zbytu w krajach hiszpańskojęzycznych. Zakład Rail Vehicles wypracował w ostatnich latach silną pozycję także w obszarze tramwajów, pojazdów kolei lekkiej oraz metra.
Transakcja wymaga jeszcze uzyskania zezwolenia urzędowego. Proces sprzedaży ma się zakończyć do końca bieżącego roku, strony planują sfinalizować transakcję w pierwszym kwartale 2016 z mocą wsteczną od 1 lipca 2015. Cena zakupu wynosi 48 milionów euro.
Nowy segment lokomotyw i rynki hiszpańskojęzyczne
Przejmując Rail Vehicles, Stadler wchodzi w nowy segment rynku lokomotyw i zyskuje doświadczonych pracowników oraz portfolio gotowych produktów.
Zakład Rail Vehicles z siedzibą w Walencji projektuje i produkuje innowacyjne lokomotywy spalinowo-elektryczne, na przykład EURO 4000, lokomotywę o największej mocy w Europie. Powstają tam także innowacyjne tramwaje, pociągi metra, a także pojazdy dwusystemowe. Rail Vehicles również w tym obszarze stał się silnym uczestnikiem rynku. W 2014 roku zakład osiągnął obroty w wysokości 223,2 mln euro, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 roku obroty wyniosły 182,4 mln euro.
Przejęcie zakładu umożliwia firmie Stadler Rail światową ekspansję na nowe rynki na obszarach hiszpańskojęzycznych. Rail Vehicles ułatwia Grupie Stadler Rail dostęp do rynków zbytu na Półwyspie Iberyjskim, w Ameryce Południowej i Środkowej oraz Afryce.
Ten strategiczny krok Grupy Stadler Rail jest odpowiedzią na falę konsolidacji zapoczątkowaną gigantyczną fuzją chińskich firm CNR i CSR, które połączyły się w jedno przedsiębiorstwo CRRC.
W efekcie powstał na rynku kolejowym kolos, osiągający roczne obroty w wysokości prawie 36 mld USD, zatrudniający około 180 000 pracowników. Przejęcie Rail Vehicles przez Stadler Rail daje szansę konsolidacji w obszarze europejskim i poprawia konkurencyjność Grupy.
Nowy oddział „łaciński”
Stadler Rail planuje włączyć zakład w Walencji z jego 850 pracownikami do Grupy Stadler jako nowy oddział „łaciński”. Tym samym zyskuje w Walencji nowe centrum kompetencyjne budowy lokomotyw.