Rada Warszawy przyjęła pakiet zmian w stołecznej SPPN. Do strefy zostaną włączone nowe obszary na Pradze-Północ oraz Mokotowie. Dzięki nowoczesnemu systemowi e-kontroli nie będzie już obowiązku wykładania za szybę biletu parkingowego. Zostaną też zwaloryzowane stawki opłat za postój tak, aby strefa prawidłowo spełniała swoją funkcję, czyli zapewniała rotację na miejscach postojowych.
Na prawym brzegu Wisły do strefy płatnego parkowania zostaną włączone okolice placu Hallera. To stosunkowo mały obszar ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN. Strefą zostanie objętych ponad 9 km dróg leżących na powierzchni niespełna 1 km kwadratowego. Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tys. miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców.
Po lewej stronie rozszerzenie obejmie dwa obszary — na Górnym i Dolnym Mokotowie, do linii ulic Różanej i Gagarina. Strefa powiększy się dzięki temu o kolejne 30 km dróg zajmujących blisko 5 km kwadratowych powierzchni. Znajdzie się tu niemal 5 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców.
Zmianę granic SPPN poprzedziły konsultacje społeczne nt. organizacji ruchu przeprowadzone w formie spotkań stacjonarnych i online, które połączone były ze zbieraniem uwag na piśmie i mailowo. Zarząd Dróg Miejskich otrzymał aż 4 tysiące uwag i komentarzy do projektów, które będą teraz dopracowywane na podstawie spostrzeżeń mieszkanek i mieszkańców. Zgodnie z uchwałą nowe granice strefa zyska 2 stycznia 2023 r.
Zmianie ulegnie również stawka za postój. Jest to w prostej linii efekt panującej w kraju inflacji oraz związanej z tym spirali cenowo-płacowej. Strefa nie służy bowiem generowaniu zysków, jej podstawowym celem jest zapewnienie wolnych miejsc postojowych w warunkach dużej presji parkingowej w centralnych obszarach miasta. Wraz ze wzrostem płac opłata za parkowanie przestaje spełniać swoją funkcję, ponieważ staje się relatywnie niższa. Stawki wzrosną o ok. 15%, w granicach dopuszczonych ustawowo przez rząd. Od 15 sierpnia pierwsza godzina parkowania będzie kosztować 4,5 zł, druga – 5,4 zł, trzecia – 6,4 zł, a czwarta i każda kolejna – 4,5 zł.
Logiczną konsekwencją tych zmian jest również podwyższenie opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju. Po zmianach opłata ta będzie wynosić 300 zł, przy czym wniesiona w ciągu 7 dni będzie mniejsza o 100 zł.
Od kilku lat kontrola poboru opłat odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnego i wydajnego systemu kamer zamontowanych na samochodach elektrycznych. Analogiczny system informatyczny otrzymały niedawno również wszystkie patrole piesze ZDM, które uzupełniają trasy pokonywane przez samochody e-kontroli. Oznacza to, że cały proces jest teraz prostszy i bardziej zautomatyzowany. W związku z tym nie ma już realnej potrzeby wykładania biletu parkingowego za szybę samochodu. Dlatego ten obowiązek zostanie formalnie wykreślony wraz ze zniesieniem obowiązku o oznakowaniu samochodu informacją o korzystaniu z aplikacji do płatności mobilnych.