REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Zielona fala pozwala jeździć szybciej, ale wszystko zależy od kierowców

Strona główna Infrastruktura Zielona fala pozwala jeździć szybciej, ale wszystko zależy od kierowców

Koordynacja sygnalizacji świetlnej posiada szereg zalet. Przede wszystkim umożliwia lepsze wykorzystanie przepustowości skrzyżowań i poprawia płynność ruchu. Ale aby zielona fala spełniała swoją rolę, muszą jej pomóc sami kierowcy. Przede wszystkim powinni poruszać się z przepisową prędkością.

Jedno z większych warszawskich skrzyżowań. Po zmianie świateł pierwszy samochód z lewego pasa ruszył tak szybko, że jego kierowca chyba od razu wrzucił trójkę po jedynce. Opony zdążyły zapiszczeć, podobnie jak przy hamowaniu. Trzeba było przecież się zatrzymać na czerwonym 500 m dalej. I czekać kilkanaście sekund na ponowne zezwolenie na jazdę.   

Nie pomylimy się, jeśli stwierdzimy, że z taką lub podobną sytuacją zetknął się każdy kierowca podróżujący po stołecznych drogach. Ostry start na jednych światłach i niekiedy gwałtowne hamowanie na kolejnych to niestety częsty obrazek. Taki styl jazdy nie tylko obniża bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, ale też utrwala opinie, że nie da się przejechać płynnie dłuższego fragmentu miejskich arterii, a zielona fala to jakiś wymysł. Nic bardziej mylnego.

WYSTARCZY ZDJĄĆ NOGĘ Z GAZU   

W Warszawie jest blisko 850 skrzyżowań i przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Już na połowie z nich światła pracują w koordynacji – w sumie na ponad stu ciągach ulicznych. Jeden ciąg to od dwóch do kilkunastu skrzyżowań. Najprościej wyjaśniając, zielona fala to takie ustawienie sygnalizacji na tych ciągach, by kierowcy jadący zgodnie z przepisami na kolejnych sygnalizatorach trafili na zielone światło. Klucz jednak tkwi w poruszaniu się z dozwoloną prędkością. W wielu miejscach wystarczy zwyczajnie zdjąć nogę z gazu, żeby przejechać spokojnie bez niepotrzebnego zatrzymywania się i ruszania.

Całej Warszawy nie przejedziemy na jednej zielonej fali. Dlatego, że ulice dzielą się na wiele odcinków koordynowanych. Taki podział jest bardziej efektywny niż koordynacja wielu skrzyżowań jednocześnie, bo usprawnia ruch i poprawia przepustowość. Przy projektowaniu odcinków wykorzystywane jest specjalne oprogramowanie komputerowe, które pozwala zbadać wiele możliwości i wybrać rozwiązanie najlepsze dla danego obszaru miasta. 

OKNO CZASOWE 

Jak technicznie działa zielona fala? Programowanie zaczyna się od skrzyżowania z największym obłożeniem ruchu. Takie wybieramy jako pierwsze w danym ciągu ulicznym, który chcemy skoordynować. To tzw. skrzyżowanie krytyczne, dla którego opracowujemy program pracy sygnalizacji – ustawiamy odpowiedniej długości cykl, zazwyczaj 120-sekundowy. Następnie zajmujemy się pozostałymi skrzyżowaniami w tym ciągu, ustawiając tam takie same cykle, ale opóźnione lub przyspieszone względem skrzyżowania krytycznego tak, aby sygnalizatory na nich wyświetlały zielone światło dla samochodów w odpowiednim momencie. Wszystko następuje oczywiście w oparciu o dozwoloną prędkość, z jaką można poruszać się na fragmencie przewidzianym do skoordynowania.

Najważniejsze w całym procesie jest ustawienie jednakowych cyklów sygnalizacji na wszystkich skoordynowanych w jednym ciągu światłach. To podstawa funkcjonowania koordynacji skrzyżowań. Długość wyświetlania sygnałów na nich jest zaś liczona w oparciu o zapotrzebowanie, które wynika z obciążenia poszczególnych relacji (jazda na wprost i wszystkie możliwe skręty). 

Na skoordynowanym odcinku zielona fala staje się tak naprawdę „oknem czasowym”, którym spokojnie możemy przejechać ciąg sygnalizacji. Ta luka działa idealnie, jeżeli natężenie ruchu nie przekracza 70-80 proc. przepustowości ulicy. Wtedy jest zachowana płynność między skrzyżowaniami – z jednego kierowcy zdążą zjechać, zanim dotrą na nie ci z poprzedniego. Kiedy jednak pojazdów na drodze zacznie być więcej (np. w piątkowym popołudniowym szczycie, gdy wielu kierowców wyjeżdża z miasta), zielona fala nie zadziała optymalnie. Po prostu nawet najdłuższy cykl świateł nie jest w stanie obsłużyć ogromnej liczby samochodów na danym skrzyżowaniu.   

PROGRAMY CO 3 MINUTY 

Zmiennych, które mogą zaburzać cały proces, jest wiele. Wtedy szczególnie przydaje się algorytm Sitraffic MOTION, który działa w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR). Reagując na bieżąco, algorytm tak kieruje podłączonymi do ZSZR sygnalizacjami, aby przepuszczonych zostało jak najwięcej aut.

Jak działa Sitraffic MOTION? Na podstawie danych, które zbiera z detektorów zamieszczonych na ulicach i skrzyżowaniach, ukazuje aktualnie panujący na nich ruch i przewiduje taki, jaki może zaistnieć. Za pomocą złożonych algorytmów sterowania co 3 minuty generuje możliwe do uruchomienia programy sygnalizacji, odpowiednie do przewidzianej sytuacji na ulicy. Polega to na obliczaniu długości cyklów, jakie powinny obowiązywać, aby zapewnić jak najlepszą przepustowość na danym ciągu skrzyżowań. Wygenerowane programy system na bieżąco analizuje, po czym wybiera do „odpalenia” taki, który – w oparciu o zebrane dane – najlepiej się sprawdzi, czyli pozwoli na przejazd większej ilości pojazdów na skrzyżowaniu, które zaczęło się przepełniać. Programy zmieniane są co 5-15 minut w zależności od natężenia ruchu. 

GRZECHY KIEROWCÓW 

Jednak obok algorytmu Sitraffic MOTION i tego, że każde skrzyżowanie ma określoną przepustowość, dochodzi także pierwiastek ludzki.   

– Czemu on nie jedzie, no przecież już od dwóch sekund jest zielone… – złorzeczymy w myślach, widząc jak kierowca przed nami nie rusza mimo że może. A nie rusza, bo akurat klika w smartfonie lub pociąga łyk kawy na rozbudzenie. Takie sytuacje na skrzyżowaniach nie należą do rzadkości, a one również przekładają się na płynność przejazdu. Dwóch sekund utraconych przez zagapienie się sygnalizacja nam nie zwróci. 

Ale i ci z niecierpliwością wyczekujący zielonego światła mogą zaburzać zieloną falę. Przeważnie jeżdżą za szybko i nie dość, że sami zbyt wcześnie docierają na kolejne skrzyżowania, to jeszcze po drodze wyprzedzają tyle pozostałych samochodów, ile tylko mogą. Często robią to nagle zmieniając pasy ruchu. W efekcie wytrącają innych kierowców z rytmu i zmuszają do przyhamowania. Tym samym powodują pogorszenie płynności ruchu nawet kilkudziesięciu aut jadących za nimi i doprowadzają do powstania korka, ograniczając przepustowość ulicy i uniemożliwiając skorzystanie z zielonej fali kierowcom jadącym płynnie i prawidłowo. 

Zmorą są również kierowcy wjeżdżający na skrzyżowanie w momencie, kiedy ze względu na zbyt duży ruch nie da się z niego zjechać. Mylnie wydaje im się, że dzięki temu w krótszym czasie przejadą przez „krzyżówkę” i dotrą do celu. W rzeczywistości w ten sposób przyczyniają się do powstawania zatorów i niebezpiecznych sytuacji na drodze. A jednocześnie do zakłócenia działania koordynacji sygnalizacji świetlnej. 

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

10. Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy – znamy laureatów

Przebudowany Kopiec Czerniakowski z parkiem Akcji „Burza” absolutnym zwycięzcą 10. Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy – ta...

Willa Papiernia w Konstancinie -Jeziornie!

  W Konstancinie-Jeziornie powstaje ekskluzywna Willa Papiernia. Finał długiej i dobrej współpracy ze służbami konserwacji zabytków.

Przy Brackiej znika beton, będą drzewa!

Trwa przebudowa Chmielnej, a przy okazji nowe oblicze zyska ulica Bracka w rejonie placu Pięciu Rogów. Dotychczasowy prowizoryczny parking ustąpi zieleni....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...