ZDM zapowiada rewolucje na Marszałkowskiej i duże inwestycje w infrastrukturę dla rowerzystów

Ten rok to kolejny, który upływa pod znakiem wielomilionowych inwestycji w sercu stolicy. Ich celem jest wprowadzenie nowej jakości przestrzeni publicznej w Śródmieściu i na bliskiej Woli, a poprawa warunków ruchu rowerowego to jeden z wielu aspektów tej zmiany. Place i ulice całkowicie zmieniają swoje oblicze – zyskują szpalery drzew, równe chodniki, nowe przejścia dla pieszych, przystanki komunikacji miejskiej oraz drogi dla rowerów. Prace trwają na Złotej, Zgodzie i Andersa. Wkrótce rozpoczną się kolejne duże inwestycje.

Kluczowe kilometry na styku Woli i Śródmieścia

Drogę rowerową łączącą Wolę ze Śródmieściem wzdłuż al. Solidarności planuje wybudować sześć firm. Najniższą ofertę, w wysokości 12,7 mln zł, złożyła firma Strabag. Ten sam wykonawca niedawno zakończył budowę ponad 1,5-kilometrowej trasy rowerowej na przebudowanej ulicy Jana Kazimierza.

W kolejnym etapie przewidziano budowę dokładnie kilometra trasy w osi wschód-zachód, łączącej dwie istotne trasy biegnące w osi północ-południe – wzdłuż ulic Okopowej i Towarowej oraz al. Jana Pawła II. Rozpoczęcie prac zaplanowano na najbliższe miesiące.

Wcześniej otwarto oferty w przetargu na przebudowę ulicy Grzybowskiej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Zaplanowano tam budowę kilometrowego odcinka infrastruktury rowerowej, który przebiega równolegle do al. Solidarności i łączy al. Jana Pawła II z ul. Towarową.

W przygotowaniu znajduje się także droga rowerowa po wschodniej stronie al. Jana Pawła II, między al. Solidarności a rondem ONZ. Opracowano już projekt organizacji ruchu i trwają prace nad dokumentacją wykonawczą oraz przetargiem na wykonanie. Inwestycja o wartości ok. 15 mln zł została objęta dofinansowaniem z Unii Europejskiej, a jej realizacja przewidziana jest na przyszły rok.

Andersa bez „teleportów”

Z unijnego wsparcia korzysta również trwająca budowa tras rowerowych na ul. Andersa i w jej okolicach – to największa inwestycja rowerowa w Warszawie o wartości 30 mln zł. Trasa biegnie od Dworca Gdańskiego do ul. Nowolipki, z odnogami na ul. Muranowskiej, Bonifraterskiej oraz wzdłuż Ogrodu Krasińskich. Trwają przygotowania do jej wydłużenia – w kierunku pl. Wilsona oraz skweru przy kinie Muranów do pl. Bankowego.

Rozpoczęcie kolejnych etapów może nastąpić już w przyszłym roku. Projekty dla ul. Mickiewicza oraz kontynuacji wzdłuż ul. Andersa skierowano do uzgodnień. Już na tym etapie nowa infrastruktura łączy się z istniejącą siecią tras i rozwiązuje szereg problemów, m.in. poprzez połączenie dotychczas ślepych odcinków na ul. Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Ul. Nowolipki zapewni tymczasowe połączenie z jezdnią przy ul. Zamenhofa, do czasu realizacji kolejnego etapu inwestycji.

Naturalnym przedłużeniem trasy jest ul. Marszałkowska. Trwają prace projektowe dla trzech odcinków. Najbliżej realizacji znajduje się fragment po wschodniej stronie między ul. Królewską a Świętokrzyską – jego budowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku. Dokumentacja jest niemal ukończona.

W kolejnym roku planowana jest budowa odcinka od ul. Świętokrzyskiej do ul. Widok – jako kontynuacja inwestycji w kwartale Złota-Zgoda. Szacunkowy koszt tych prac to ok. 8 mln zł. Realizacja będzie skoordynowana z robotami prowadzonymi w tym samym miejscu przez Tramwaje Warszawskie.

Nowe Centrum – widoczne zmiany i „niewidzialna infrastruktura”

Na wiosnę gotowy będzie nowy Plac Centralny. Przewidziano z niego wygodne połączenia piesze i rowerowe z przebudowanym kwartałem Złota-Zgoda. Oba obszary połączą nowe przejścia i przejazdy rowerowe przez ul. Marszałkowską – na wysokości Złotej oraz Sienkiewicza. Zmniejszy to obciążenie na dotychczasowych przejściach przy ul. Świętokrzyskiej i Widok.

Sam kwartał Złota-Zgoda został zaprojektowany jako przestrzeń o ograniczonym ruchu samochodowym, bez konieczności wydzielania osobnych tras rowerowych. Sieć ulic jednokierunkowych została przystosowana do ruchu rowerów w obu kierunkach. Inwestycja pochłonie około 50 mln zł.

Równolegle prowadzone są prace nad usprawnieniem ruchu rowerowego na ul. Tamka – kluczowym fragmencie sieci, łączącym ul. Świętokrzyską z bulwarami wiślanymi oraz trasami po drugiej stronie Wisły. Planowane jest wyznaczenie kontrapasa rowerowego, który umożliwi sprawny dojazd z Pragi do Śródmieścia bez nadkładania drogi. W ramach tej inwestycji przewidziano również poprawę przebiegu trasy wzdłuż skweru Kahla – od Wybrzeża Kościuszkowskiego do mostu Świętokrzyskiego.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie i w Polsce ? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Deweloper Dantex już w te wakacje odda do użytku 199 mieszkań....

0
Deweloper Dantex zbliża się do zakończenia budowy inwestycji Autonomia Praska – projektu, który przyciąga uwagę nie tylko atrakcyjną lokalizacją, ale przede wszystkim unikalnym charakterem....