SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Warszawskie metro ma 25 lat!

Strona główna Infrastruktura Warszawskie metro ma 25 lat!

Dokładnie 25 lat temu – 7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35 – na trasę metra linii M1 wyruszyły pierwsze pociągi. Tak rozpoczęła się nowa era w  warszawskiej komunikacji  miejskiej. Dziś z podziemnej kolei korzysta ponad 240 milionów pasażerów rocznie.

– 25 lat temu pociągi metra po raz pierwszy wyruszyły na swoją trasę. Wiele się od tamtej chwili zmieniło – stolica wygląda dziś inaczej, jest nowocześniejsza, także dzięki podziemnej komunikacji – mówi Rafał Trzaskowski,  prezydent m.st. Warszawy. – Dziękuję wszystkim, którzy projektowali, budowali i przyczynili się do sprawnego funkcjonowania kolejnych odcinków podziemnej kolei. Dziękuję także pracownikom i współpracownikom spółki Metro Warszawskie za wytrwałą służbę na rzecz miasta i mieszkańców.

Przez pierwsze trzy lata warszawskie metro kursowało na trasie od stacji Kabaty do stacji Politechnika. W kolejnych latach linia M1 stopniowo się wydłużała. Odcinek do stacji Centrum został udostępniony mieszkańcom w 1998 r., w 2001 r. pasażerowie dojechali do stacji Ratusz-Arsenał, a w 2003 r. do Dworca Gdańskiego. Uznana za jedną z najładniejszych oraz najbardziej funkcjonalnych w Europie i na świecie stacja Plac Wilsona została otwarta 8 kwietnia 2005 r. Na Marymont pasażerowie dotarli ponad półtora roku później, w grudniu 2006 r. W 2008 r. linia połączyła Ursynów z Bielanami – w kwietniu pociągi podziemnej kolei dojechały do przystanku Słodowiec. Całą linią M1, od Kabat do węzła komunikacyjnego na Młocinach, pasażerowie mogą jeździć od 25 października 2008 roku.

Budowa metra – Ursynów.
Ursynów – budowa metra. Fot. Metro Warszawskie.

W normalny dzień roboczy, w ciągu roku, z pierwszej linii metra korzysta ponad 550 tys. osób. Rosnącą popularnością cieszy się również linia M2, która przewozi około 215 tys. pasażerów. Jej  pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim, czyli odcinek centralny, został otwarty 8 marca 2015 roku. Od tego czasu druga linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku oraz o trzy na Woli, z których warszawiacy mogą korzystać od kilku dni. Trwa rozbudowa tej linii o dalsze trzy odcinki – na Bródnie, na styku Woli i Bemowa, a także w kierunku Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Cała linia M2 ma być gotowa do końca 2023 r. Wówczas sieć metra w Warszawie będzie miała 46 km i 42 stacje, z których codziennie będzie mógł korzystać nawet milion pasażerów.

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra w Warszawie od stacji Kabaty do stacji Politechnika o długości 11 km odbyło się na stacji Wilanowska.
O godzinie 12.35 pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę.

Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii. Trwa opracowywanie studium technicznego dla pierwszego etapu tej inwestycji, tj. fragmentu  na Pradze-Południe. Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji.

26/05/1998
Trasa metra liczy 12,5 km długości oraz 12 stacji.

Wydłużanie trasy metra wymaga kupowania nowych pociągów, aby utrzymać częste kursy podziemnej kolei. I tak, 30 stycznia 2020 roku podpisano umowę na zakup nawet 45 pociągów, które dostarczy konsorcjum firm Skoda.

Pierwszy skład powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Znikający mur już rozebrany

Otwarcie "Znikającego muru" odbyło się w 18 września, na bulwarach wiślanych w okolicach pawilonu Muzeum nad Wisłą. Instalacja jest częścią...

Posąg Jana Pawła II stanie przed Muzuem Narodowym

Instalacja Jerzego Kaliny "Zatrute źródło" stanie przed Muzuem Narodowym w Warszawie m.in. pod pretekstem setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II....

W weekend przemarsze i remonty

W sobotę, 19 września, wykonawca kanalizacji na ul. Berensona na Białołęce będzie kontynuował swoje prace związane z naprawą nawierzchni. W tym...

Cavatina sprzedała udziały w Chmielna 89.

Cavatina Holding sfinalizowała sprzedaż 65% udziałów we flagowym projekcie Chmielna 89 w Warszawie. Nowym współwłaścicielem budynku będzie fundusz zarządzany...

Będą nowe znaki drogowe

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Wśród propozycji jest specjalny znak...

Konkurs na nazwę domu kultury na Ursynowie

„Nazwij nowy dom kultury na Ursynowie”. Mieszkańcy mogą zgłaszać propozycje na nazwę instytucji kultury, której siedziba powstała przy ul. I. Gandhi....

Polecane

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.

Stacja metra Młynów “przejęta” przez wandali

Dziś w nocy z soboty na niedzielę doszło do zuchwałego zniszczenia pociągu, a także stacji metra Młynów na Woli.

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...