SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Warszawskie metro ma 25 lat!

Strona główna Infrastruktura Warszawskie metro ma 25 lat!

Dokładnie 25 lat temu – 7 kwietnia 1995 roku o godz. 12.35 – na trasę metra linii M1 wyruszyły pierwsze pociągi. Tak rozpoczęła się nowa era w  warszawskiej komunikacji  miejskiej. Dziś z podziemnej kolei korzysta ponad 240 milionów pasażerów rocznie.

– 25 lat temu pociągi metra po raz pierwszy wyruszyły na swoją trasę. Wiele się od tamtej chwili zmieniło – stolica wygląda dziś inaczej, jest nowocześniejsza, także dzięki podziemnej komunikacji – mówi Rafał Trzaskowski,  prezydent m.st. Warszawy. – Dziękuję wszystkim, którzy projektowali, budowali i przyczynili się do sprawnego funkcjonowania kolejnych odcinków podziemnej kolei. Dziękuję także pracownikom i współpracownikom spółki Metro Warszawskie za wytrwałą służbę na rzecz miasta i mieszkańców.

Przez pierwsze trzy lata warszawskie metro kursowało na trasie od stacji Kabaty do stacji Politechnika. W kolejnych latach linia M1 stopniowo się wydłużała. Odcinek do stacji Centrum został udostępniony mieszkańcom w 1998 r., w 2001 r. pasażerowie dojechali do stacji Ratusz-Arsenał, a w 2003 r. do Dworca Gdańskiego. Uznana za jedną z najładniejszych oraz najbardziej funkcjonalnych w Europie i na świecie stacja Plac Wilsona została otwarta 8 kwietnia 2005 r. Na Marymont pasażerowie dotarli ponad półtora roku później, w grudniu 2006 r. W 2008 r. linia połączyła Ursynów z Bielanami – w kwietniu pociągi podziemnej kolei dojechały do przystanku Słodowiec. Całą linią M1, od Kabat do węzła komunikacyjnego na Młocinach, pasażerowie mogą jeździć od 25 października 2008 roku.

Budowa metra – Ursynów.
Ursynów – budowa metra. Fot. Metro Warszawskie.

W normalny dzień roboczy, w ciągu roku, z pierwszej linii metra korzysta ponad 550 tys. osób. Rosnącą popularnością cieszy się również linia M2, która przewozi około 215 tys. pasażerów. Jej  pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim, czyli odcinek centralny, został otwarty 8 marca 2015 roku. Od tego czasu druga linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku oraz o trzy na Woli, z których warszawiacy mogą korzystać od kilku dni. Trwa rozbudowa tej linii o dalsze trzy odcinki – na Bródnie, na styku Woli i Bemowa, a także w kierunku Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Cała linia M2 ma być gotowa do końca 2023 r. Wówczas sieć metra w Warszawie będzie miała 46 km i 42 stacje, z których codziennie będzie mógł korzystać nawet milion pasażerów.

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra w Warszawie od stacji Kabaty do stacji Politechnika o długości 11 km odbyło się na stacji Wilanowska.
O godzinie 12.35 pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę.

Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii. Trwa opracowywanie studium technicznego dla pierwszego etapu tej inwestycji, tj. fragmentu  na Pradze-Południe. Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji.

26/05/1998
Trasa metra liczy 12,5 km długości oraz 12 stacji.

Wydłużanie trasy metra wymaga kupowania nowych pociągów, aby utrzymać częste kursy podziemnej kolei. I tak, 30 stycznia 2020 roku podpisano umowę na zakup nawet 45 pociągów, które dostarczy konsorcjum firm Skoda.

Pierwszy skład powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Jerzy Pilch nie żyje!

Jerzy Pilch, laureat literackiej nagrody Nike, nie żyje. Od kilku dni miał problemy z ciśnieniem. Miał 68 lat.

Wieżowce Ghelamco gotowe na czas epidemii

Ghelamco wprowadza do swoich nowych biurowców specjalne rozwiązania przygotowujące budynki na wypadek epidemii. Innowacyjne podejście do systemów klimatyzacji i zarządzania...

Varso 2 już gotowe!

Zakończyła się budowa 90 metrowej wysokości wieżowca Varso 2. Wkrótce do biurowca wprowadzą się najemcy. To już...

PHN buduje podziemny łącznik między metrem i wieżowcem

Ruszyły prace budowlane przejścia podziemnego łączącego biurowiec SKYSAWA ze stacją metra Rondo ONZ. Inwestor zaprezentował też nowe wizualizacje kompleksu. Ilustracje pokazują,...

Będzie bezpieczniej na Żytniej

Na Żytniej powstaje nowa zatoka do postoju autokarów. Drogowcy remontują chodnik i poprawią bezpieczeństwo pieszych. Projekt...

Elektrownia Powiśle z nowymi restauracjami

Tydzień po otwarciu Elektrowni Powiśle do oferty gastronomicznej dołączają kolejne restauracje. Wśród nowo otwartych lokali znajdą...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...