Trwają prace nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania dla Warszawy. Z wewnętrznych konsultacji miejskich wypływają kolejne informacje i dokumenty. Projekt opracowania opubikowała w mediach społecznościowych Anna Lewandowska radna Dzielnicy Ursus . Z ujawnionych planów wynika, że w stolicy powstanie aż pięć linii metra, w tym na Tarchomin.
Prace nad studium trwają od 2018 roku. Opracowanie będzie podstawowym dokumentem planistycznym miasta, wyznaczającym kierunki jego rozwoju.
Plan znajduje się aktualnie na etapie konsultacji wewnętrznych pomiędzy jednostkami miasta. Od kilku dni na jaw wychodzą kolejne fakty, które potwierdzają, że władze Warszawy stawiają na rozwój transportu publicznego, który w przyszłości ma być najbardziej dostępnym i łatwym sposobem poruszania się po stolicy.
studium zakłada się, że nadrzędnym środkiem miejskiego transportu zbiorowego w Warszawie pozostanie metro. Ustala się, że docelowo sieć metra będzie składała się z pięciu linii 1) M1 w relacji Kabaty – Młociny, 2) M2 w relacji Ursus Płn. – Marymont:
Ursus Niedźwiadek, Szamoty, Ursus Płn.3) M3 w relacji Stadion − Żwirki i Wigury;4) M4 w relacji Myśliborska – Wilanów;5) M5 w relacji Ursus Niedźwiadek – Gocławek:
Szamonty, Ursus, Pl. Tysiąclecia, SkoroszePrognozuje się, że przyrost ludności do 2050 r. wyniesie ponad 250 tyś. (przyjęta prognoza – 2 225,0 tyś. mieszkańców)
Z dokumentu dowiadujemy się, że w stolicy ma powstać pięć linii metra. Dwie istniejące M1 prowadzi z Kabat do Młocin – z nowymi stacjami Plac Konstytucji i Muranów. M2 w planach przewidziano możliwość wydłużenia linii w dwóch kierunkach. Od Bródna przez Toruńską, Żerań FSO do Marymontu (przesiadka na M1), a zaś na odcinku wolskim M2 z Karolina może być wydłużona Ursus Płn. do stacji Ursus Niedźwiadek.
Plan uwzględnia też projetowaną już linię M3 ze Stadionu do Gocławia. Stamtąd przewidziano przedłużenie na drugą stronę Wisły, przez Siekierki, Czerniaków, Racławicką (przesiadka na M1) do stacji Żwirki i Wigury (przesiadka na M4 i kolej).
Czwarta linia metra M4 miałaby prowadzić z Myśliborskiej, przez Stare Świdry, Marymont (przesiadka na M1), Rondo Babka, Kercelak, Rondo Daszyńskiego (przesiadka na M2), Plac Zawiszy, Plac Narutowicza, Rakowiec, Żwirki i Wigury (przesiadka na M3), Służewiec, Wilanowską (przesiadka na M1) do Wilanowa. Linia M5 miałby z kolej prowadzić z Gocławka przez Ostrobramską (przesiadka na M3), w korytarzu Trasy Łazienkowskiej, Plac Konstytucji, Plac Narutowicza (przesiadka na M4), Dworzec Zachodni, PKP Al. Jerozolimskie, Skorosze, Ursus do stacji Szamoty (przesiadka na M2).