W najbliższym czasie prognozowane są opady marznącego deszczu i deszczu ze śniegiem. Nawierzchnie ulic i chodników są wychłodzone, powstaje więc ryzyko bardzo niebezpiecznej dla kierowców i pieszych gołoledzi.
Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM), czyli jednostka kluczowa dla odśnieżania Warszawy, całodobowo monitoruje prognozy, a aktualne dane pogodowe śledzi przy pomocy stacji meteorologicznych rozmieszczonych w różnych rejonach stolicy. Rzeczywisty stan nawierzchni weryfikują natomiast kontrolerzy w terenie, którzy pełnią całodobowy dyżur. W razie potrzeby ZOM będzie podejmował niezbędne działania na ulicach i terenach dla pieszych.

Na ulice i chodniki
Na 1500 km ulic, którymi kursuje komunikacja miejska, może natychmiastowo wyjechać ponad 300 posypywarek i pługów. Natomiast na 4 mln m kw. terenów dla pieszych (m.in. na przystankach i dojściach do metra) pracują ekipy wyposażone w szufle i piasek oraz lekkie chodnikowe pługi, które odśnieżają i zabezpieczają je przed śliskością. Priorytetem są miejsca, gdzie ruch jest największy, np. węzły przesiadkowe, a także – szczególnie istotne ze względu na bezpieczeństwo przechodniów – schody czy kładki.
Zarządcy – bądźcie uważni
Miasto apeluje do zarządców pozostałych terenów o sprawdzanie stanu nawierzchni i niezwłoczne posypywanie w przypadku pogarszających się warunków pogodowych. Niezbędne jest wcześniejsze przygotowanie odpowiedniej ilości piasku. Piesi i kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność.
Bezpieczna Warszawa – wspólna sprawa
Zarząd Oczyszczania Miasta to jeden z wielu zarządców terenów, który organizuje zimą w stolicy prace porządkowe. Obowiązek ten mają także inne podmioty.
Za ulice ekspresowe, w tym most Południowy im. Anny Jagiellonki i gen. Stefana Grota-Roweckiego odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a za te po których kursują autobusy – Zarząd Oczyszczania Miasta. O drogi gminne, którymi nie kursują autobusy dbają urzędy 18 dzielnic, a o osiedlowe i wewnętrzne zarządcy terenu.
Z kolei za chodniki, a także kładki, schody i trasy dla rowerów wzdłuż dróg ekspresowych odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a za chodniki przylegające do nieruchomości właściciele, zarządcy i administratorzy danego terenu.
Chodnikami nieprzylegającymi do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych zajmuje się Zarząd Oczyszczania Miasta, a tymi nieprzylegającymi do nieruchomości i trasami rowerowymi wzdłuż dróg gminnych urzędy dzielnic.
Natomiast za chodniki w dzielnicy Śródmieście odpowiada Zarząd Terenów Publicznych, w dzielnicy Praga-Północ Zarząd Praskich Terenów Publicznych, a w parkach Zarząd Zieleni.
FOT: zom.waw.pl