3,5 km torów oraz 3 pary wygodnych przystanków, a na wiosnę mnóstwo zieleni dookoła torowiska – tak prezentuje się nowa, oddana trzy tygodnie przed terminem trasa tramwajowa na Kasprzaka. Dziś o świcie pojechali nią pierwsi pasażerowie. Ale na tym nie koniec udogodnień komunikacyjnych dla mieszkanek i mieszkańców Woli – już 25 marca tramwaje wrócą na Wolską.
– Dokładnie dwa lata temu rozpoczynaliśmy tę inwestycję, a dzisiaj tramwaj na Kasprzaka już kursuje. Mogłem się o tym sam przekonać – jadąc rano tu, na Wolę, „dziesiątką” – mówił Rafał Trzaskowski podczas inauguracji nowej trasy tramwajowej, którą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. – Nowa trasa bardzo ułatwi życie wszystkim mieszkankom i mieszkańcom Odolan oraz okolic ulicy Jana Kazimierza. Przyśpieszy też możliwość dostania się z Bemowa do centrum miasta – dodał prezydent Warszawy.
Budowa nowej trasy tramwajowej objęła odcinek o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostały wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostały przełożone do wykopu. Pasażerowie mogą korzystać tu z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Dotyczy to także przystanku w wykopie – Reduta Wolska. W tym punkcie/na tym odcinku, tory tramwajowe zajęły miejsce jezdni. Z kolei, w miejscu rozebranych torów, które były obok (czego?, gdzie te stare tory były?) tramwajarze powiększają tereny zielone.
Nie tylko zielone tory
Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
– Posadzimy tu 94 drzewa, a ściany na przystanku Reduta Wolska zostaną pokryte bluszczem. W okolicach nowej trasy rozbetonujemy przestrzeń i powiększymy teren parku – będzie bardziej zielono, wygodnie, a przede wszystko z korzyścią dla mieszkańców Odolan, czyli najszybciej rozwijającego się obszaru na Woli – mówiła Renata Niewitecka, przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska w Radzie Miasta st. Warszawy.
Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei, drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji. Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostały obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie tu 2,5 km.
Obecnie wszystkie strome tereny zielone wzdłuż trasy pokryte są szarymi płachtami materiału. To zrobione z recyklingu biodegradowalne maty z „zaszytymi” nasionami roślin, na których – już za parę tygodni – wyrosną łąki kwietne.
Jakie linie na Kasprzaka?
Od dzisiaj na nowej trasie kursują tramwaje linii 10, 11, 26 i 27. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. „Jedenastka” zaplanowana została jako tzw. linia szczytowa – tramwaje kursują w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie, między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka, pozostały autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.
W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.
Z dokładnymi trasami można zapoznać się na stronie WTP.
Warszawski program tramwajowy
Oddanie do ruchu trasy na Kasprzaka nie kończy inwestycji tramwajowych w stolicy. W budowie jest obecnie ponad 11 km kolejnych tras – na Wolskiej czy wzdłuż Gagarina. – Kontynuujemy też prace nad tramwajem do Wilanowa, które powinny się skończyć przed nowym rokiem szkolnym, czyli pod koniec sierpnia. Przed nami budowa zapowiedzianej już linii do Dworca Zachodniego. Planujemy również kolejne, istotne dla mieszkańców miasta inwestycje tramwajowe – mówił Rafał Trzaskowski. – Transport publiczny w Warszawie jest oceniany przez mieszkańców bardzo dobrze, a my przez cały czas w niego inwestujemy. To są największe inwestycje komunikacyjne w Polsce. Dzięki nim zmieniamy miasto. Nie dość, że dajemy totalny priorytet dla komunikacji miejskiej, to oprócz tego oczywiście walczymy o czyste powietrze, walczymy z ociepleniem klimatycznym – dodał prezydent stolicy, który jednocześnie podziękował radnym miejskim i dzielnicowym oraz instytucjom rządowym za wsparcie komunikacyjnych inwestycji w Warszawie.
Projekt współfinasowany ze środków Unii Europejskiej pt. „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”, a którego częścią jest nowa trasa na Kasprzaka, otrzymał wsparcie w kwocie 156 mln złotych.
– Warszawa otrzymała prawie 5 miliardów złotych dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Ale na tym nie koniec wsparcia tymi środkami. Rozpoczynamy nowy program z funduszy europejskich na infrastrukturę, klimat i środowisko, gdzie Warszawa będzie również beneficjentem. Na ten moment dla miasta jest zagwarantowanych prawie 2 miliardy złotych – właśnie na rozwój transportu miejskiego. Czekając na dalsze projekty, w imieniu pani minister Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, gratuluję panie prezydencie zrealizowania kolejnej inwestycji transportowej, która wykorzystywała środki unijne – mówiła Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Inwestycję na Kasprzaka wykonała firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł.